وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 درس فروشنده شگفت انگیز؛ تام هاپکینز 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

10 درس فروشنده شگفت انگیز؛ تام هاپکینز

فقیرزاده بود و تنها پس ازسه ماه درس خواندن از کالج هم اخراج شد و مجبور شد برای تامین معاش خودیک سال ونیم دریک شرکت کارگری کند. سپس به فروشندگی روی آورد؛ و در یک بنگاه معاملات ملکی شروع بکار کرد. فکرکردکه این راه بهتری برای گذراندن زندگی است. تام نه تنها به خواسته خود نرسید بلکه درشش ماه اول کار خود تنها توانست یک معامله جوش بدهد و به طور متوسط ماهی چهل ودودلار درآمدداشته باشد.این درآمد فاجعه‌بار تنها او را زیربار سنگین قرض برد  و تام جوان را دچار ناامیدی کرد.این بدترین مقطع زندگی او بود. ولی توانست زندگی اش راتغییردهد زیرا او تصمیم گرفت تا هرچه پول دارد جمع کند تا در یک  سمینار پنج روزه آموزش فروشندگی شرکت کند.سمیناری که سرنوشت تام را تغییر داد. او حالا خود یک ابرفروشنده و استاد مسلم علم فروش است، مردی که  ” فروشنده شگفت انگیز” نامیده میشود. چرا که رکورد فروش گینس را در سن 27 سالگی به نام خودش ثبت کرد و تبدیل به یک مولتی میلیونر شد.

هاپکینز تعریف خود را از فروشندگی دارد؛ فروشندگی حرفه ای است پیچیده و قابل تامل. موفقیت در این حرفه در گروی برخورداری از مهارت فنی و تخصصی و مهارت برقراری ارتباط و تعامل با دیگران می باشد. برخلاف تفکرات رایج، فروشندگی، مجبور ساختن مشتری به خرید نیست. فروشنده حلقه ارتباطی زنجیره سازمان با مشتری است. فروشنده کسی است که نیاز مشتری را درک نموده، به منظور انتخاب صحیح، مشتری را صادقانه راهنمایی نماید و سرانجام قادر باشد توافق و اعتماد مشتری را برای خرید، جلب نماید. 

10 اصلی که در ادامه میخوانیم چکیده ای از تمام همایش ها و کلاس هایی است که تام هاپکینز مجری برگزاری آن بوده است:

1.حرص زمان را بخوریم

زمان بها ندارد، تنها 86400 ثانیه برای یک روز. مردمان متوسط اغلب ثانیه های خود را به روشهای غیربهره‌ور و ناموثر به بطالت میگذرانند. مردمان موفق، زمان خود را به شکلی موثر مدیریت میکنند. آنها آگاهانه از زمانشان استفاده میکنند و توازن را بین کار و زندگی عادی رعایت میکنند.

2.یک بیانیه ماموریت شخصی داشته باشیم

بیانیه مأموریت بیانیه مأموریت بیانیه ای در مورد هدف و علت وجودی سازمان، شرکت و شخص می‌باشد. این بیانیه میبایست راهنمایی برای فعالیت های سازمان، بیان اهداف کلی آن، ارائه راه و راهنمایی برای تصمیم گیری باشد. هاپکینز مثل خیلی از انسانهای موفق دیگر بیانیه ماموریت خود را روی میزش دارد: «من باید بهره ورترین کارها را در اسرع وقت انجام دهم». شما هم باید ماموریتی برای خود داشته باشید، چه چیزی از خودتان میخواهید؟ چه چیزی برای شما ارزش است؟ آن را با خط درشت بنویسید و بر روی میز کارتان بچسبانید تا به تابلویی در ذهنتان تبدیل شود.

3.دور و برتان را با افراد شبیه به خودتان پر کنید

ثروت، جایگاه و موفقیت پاداش کسانی است که جویای آن باشد؛ اما هرچقدر شما موفقیت بیشتری بدست آورید، تنها تر خواهید شد، زیرا دیگران نمیتوانند احساس آسایش کنند و گام به گام شما حرکت کرده و خود را با سبک زندگیتان مرتبط سازند. مردمان موفق درخصوص کسانی که زمانشان را با آنها میگذرانند هوشیار هستند. آنها به دنبال کسانی هستند که به ایشان در رشد عاطفی و روحی کمک کنند.

4.5 دقیقه در روز را صرف اولویت‌بندی کنید

بدون اولویت بندی نمیتوان کارآمد و موثر عمل کرد. هاپکینز پیشنهاد میکند که 5 دقیقه در پایان روز را بنشینیم و 5 یا 6 اولویت فردای خود را مشخص کنیم. مردمان موفق وقت و انرژی خود را صرف امور غیرمهم نمیکنند.

5.حرفه‌ای پیگیری کنید

بسیاری از مردم خوب حرف می‌زنند، اما خروجی خاصی ندارند و وقت عمل که میشود بازنده‌اند. اما مردمان موفق آنچه میگویند انجام میدهیم، انجام میدهند حتی اگر ایده نبوغ‌آمیزی نداشته باشند. آنها به خود ایمان دارند و عدم موفقیتشان به معنای شکستشان نیست.

6.از خوبیهای گذشته برای خلق آینده استفاده کنید

دنیا پر از تکنولوژیهای پرزرق و برقی است که میتوانند براحتی آدمی را در خود غرق کنند.اما انسانهای موفق از ابزارهای مدرن برای تعمیق ارتباطات خود بهره می‌برند و همزمان از بهترین های قدیم را نیز با خود حفظ میکنند اما موفقیت‌شان را صرف خاطراتشان نمیکنند.

7.دنباله‌رو نباشید

دست‌رنج دیگران نمیتواند مایه مباهات ما شود. هرچند استیو جابز مرحوم یکبار در مصاحبه ای که سال 1996 با PBS انجام داد گفت که «ما از سرقت ایده های بزرگ باکی نداریم»، اما مقصود او تقلید و کپی برداری کورکورانه نیست. دنباله‌روی کورکورانه   هرچند ممکن است ما را به جلو پیش ببرد اما به طور حتم کنترل سرنوشت از دستمانمان خارج خواهد شد. 

8.در مقابل ناملایمات و پاسخ‌های منفی پوست کلفت باشید

جیمز راین‌هارت کارآفرین موفقی است که ۲۷ بار از سوی سرمایه‌گذاران پاسخ منفی شنیده است و بطور حتم کسان زیادی را در اطراف خود میشناسید که بیش از اینها دست رد به سینه آنها خورده است. پس پوست کلفت باشید و سرسخت، و همیشه به خودتان ایمان داشته‌باشید. اما افراد موفق هر چه بیشتر خطر رد شدن را به جان می خرند و امکان موفقیتشان هم به همین واسطه بیشتر می شود. ترس از «نه شنیدن» بیش از خود رد شدن خواسته هایمان، ما را عقب نگه می دارد. آغوش خود را باز کنید و از این که چیزی بخواهید، نترسید. زندگی یعنی چند آری درخشان و تقابل و تعامل مثبت با بی‌شمار پاسخ منفی.

9.کاری کنید دیگران احساس اهمیت کنند

به دیگران اعتبار بدهید؛ شخصیتشان را ارج بنهید و کاری کنید که احساس اهمیت و شخصیت کنند. به رسمیت شناخته شدن یکی از نیازهای بشر است. اما بیشتر ما روی خواسته های شخصی و مسائل خودمان متمرکزیم و از نیاز دیگران غافلیم. افراد موفق دیگران را به رسمیت میشناسند، به آنها ارج مینهند و در مسیر موفقیت مشوق آنها هستند که نتیجه آن هم‌افزایی و خشنودی دوجانبه است.

10.برای عالی بودن تلاش کنید

فلسفه کلی هاپکینز و رویکرد او به موفقیت را میتوان در قالب کلمات زیر خلاصه کرد:

متعهد میشوم بیشتر بیاموزم

تا اینگونه بتوانم بیشتر خدمت کنم

تا بتوانم بیشتر بسازم

تا بتوانم بیشتر کسب کنم

تا بتوانم بیشتر حفظ کنم

تا بتوانم بیشتر شکر گزار باشم و بیشتر به دیگران ببخشم

 

منبع:

http://www.inc.com/kevin-daum/10-surprising-success-tips-from-amazing-sales-guru-tom-hopkins.html

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.