7 واقعیت روانشناسانه که شما را بهتزده میکند
روانشناسی، علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنِ موجود زنده ـ بخصوص انسان ـ بر اساس روش علمی است. مباحث مربوط به ذهن و روان قرنهاست که ذهن متفکران را به خود مشغول کرده و آثار مکتوب آن از دانشمندان یونانی و متفکرانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو نیز در دست است، اما یاافته های جدید و نظریههای روانشناسی مدرن شما را بهت زده خواهد کرد. روانشناسی علمی پویا است که ممکن است هرچند وقت یکبار یافته جدیدی کشف شود که یافته های قبلی را نقض کند. در ادامه تعدادی از واقعیات جالب توجه برآمده از تحقیقات روانشناسی را میخوانیم:
رنگها
اما الگوهای پیامی بسیاری در مفهوم رنگ وجود دارد. به عنوان مثال رنگها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی میکنند.
محققان بر اساس مقاله ای با عنوان " تاثیر رنگ در بازاریابی" یافته اند که بالغ بر 90درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می شود، تنها بر اساس رنگ است. (انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی دارد.) احتمالا با دقت در لوگوهای شرکتهایی نظیر مک دونالد، دومینو، کی اف سی، و پیتزا هات متوجه استفاده از رنگ قرمز شدهاید. رنگی که تداعی گر هیجان و جوانی و اشتهابرانگیز است. قرمز همچنین بخشی از مغز که مسئول شناخت رنگ است را تحریک میکند.
مطالعهای با عنوان "قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی" نیز تاثیر رنگ بر خرید را بر اساس چگونگی اثرگذاری مفهوم برند، تایید میکند. این بدان معنا است که رنگ باعث می شود مصرف کننده درباره "وبژگی" برند، قضاوت کند. (اگر موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی را به موتورسوار نمی دادند، دیگر چه کسی می خواست آنها را بخرد؟)
اغلب برندها تحقیقات گستردهای را درخصوص چگونگی تاثیر رنگ بر مغز مخاطبان صورت دادهاند تا به کمک انتخاب رنگ مناسب بتوانند بر میزان فروش محصولات خود بیفزایند؛ شکل زیر مثالهایی از راهبرد رنگی برندها را نشان میدهد:
کودکان خود را بابت کارهایی که انجام میدهند تحسین کنید
کودکان در هر صورت بهدنبال جلب توجه والدین خود هستند و این ما هستیم که با توجه به رفتار خاصی احتمال آن رفتارها را کاهش یا افزایش میدهیم. رفتار کودک را تحسین کنید نه شخصیت و هوشمندی او را. هدف از تحسین کردن، افزایش رفتارهای شایسته است پس شما باید بر رفتارهای خاصی که مورد قبولتان هستند تاکید کنید. شما برای آنها قالب های رفتاری می سازید تا آن را که از آن ها انتظار دارید، ببینید. پیوسته به آن ها می گویید که انجام چه کاری درست است و در صورت لزوم به آن ها یاد آوری می شوید که کدام عملشان شایسته نیست. طبق یافتههای کارول دوئک و تیم او در دانشگاه کلمبیا، اگر مدام به کودک خود گوشزد کنیم که او بسیار باهوش است، کودک در واکنش به این تحسین سعی میکند تصویر باهوش به نظر رسیدن خود را حفظ کند. حال آنکه بهتر است کودک را به خاطر رفتارها و کارهای شایستهاش تشویق کنیم.
چشمها
قدیمیها حرف خوبی ميزدند؛ این که چشم آدمها آینه دلشان است و ميشودحال و هوای هر آدمی را از روی چشمهایش فهمید. اما چشمان خاصیت دیگری نیز دارند. در یک مطالعه مشخص شد افراد در صندوقهای اعانهای که روی آنها تصویر چشمانی نظاره گر نقش بسته پول بیشتری میریزند.
رویابینی آگاهانه (Lucid Dreaming)
همه ی انسان ها در خواب رویا میبینند اما فقط چند درصد از این انسان ها قابلیت کنترل رویاهای خود را دارند. رویابینی آگاهانه هنر آگاه بودن در رویاست، به زبانی دیگر رویادیدن و هوشیار بودن از اینکه در حال رویادیدن هستیم و بعد یادگیری کنترل رویا و بردن آن به مسیری که دوست دارید به آنجا برود. خلاصه رویابینی آگاهانه این میشود : رویایی که میتوانیم کنترلش کنیم. رویابینی آگاهانه کمک میکند دنیای جادویی خود را بسازیم، از میان یک آینه یا دیوار عبور کنیم و .... آیا می توانید در دنیای واقعی نیز چنین کنید؟
تحقیقات جدید نشان داده افرادی که اهل بازیهای ویدیویی هستند بهتر از سایرین میتوانند رویابینی آگاهانه داشته باشند. آنها میتوانند همانگونه که شخصیتهای بازی را کنترل میکنند، بر جهان رویای خود اثرگذار باشند.
کلمه تو بنزین روی آتش است
زمانی که از کوره درمیرویم گاهی امکان دارد بسیاری کلمات نادرست را به زبان بیاوریم؛ اما در مقابل یک مشکل باید به خاطر صدمه ندیدن احساسات طرف مقابلمان سکوت کنیم و بعضی واژگان را بکار نبریم. بطور مثال در شرایط بحرانی بهتر است از واژه تو استفاده نکنیم، این کلمه کمکی به بهبود وضعیت نخواهد کرد.
اگر روی ماشینتان دلنوشتههای تکبرآمیز مینویسید، احتمالا خشونت طلب هستید
بهتر از من چه كسی
جواب :به تو چه فضولی ؟ این یک نمونه از ماشیننوشته های فراوانی است که در سطح شهر دیده ایم. اما تحقیق صورت گرفته توسط دانشگاه دولتی کلرادو نشان میدهد که رانندگانی که تمایل به چنین دلنوشتههایی دارند بیش از دیگران درگیر خشونتهای جادهای میشوند. چرا که آنها به این وسیله قلمروی خود را مشخص و به نوعی نفسکش میطلبند.
اگر همکارتان درخصوص موردی کاملا در اشتباه بود...
در انجام کار گروهی ممکن است، کارکرد نادرست یکی از افراد گروه بر کار شما نیز تاثیر منفی بگذارد؛ مثلا یکی از همکاران، وظیفه محوله را در زمان مناسب تحویل دهد، یا در انجام کار دچار اشتباه شود . با همکاری که مرتکب اشتباه شده است، در یک محیط خصوصی و غیررسمی صحبت کنید . به یاد داشته باشید نه او را متهم کنید و نه مورد سرزنش قرار دهید، بلکه خود را بعنوان مرجع مشخص کنید. به عنوان مثال بجای جمله «آقای ایکس شما در این مورد پاک اشتباه میکنید.» بهتر است بگویید «فکر میکنم بطور کامل متوجه موضوع نشدم. آنطور که من متوجه شدم منظور این است که... آیا اشتباه میکنم؟»
منبع:
http://www.lifebuzz.com/8-psychological-facts/2/
سبز باشید