ایلان ماسک: یک قدم جلوتر از آینده
زاده آفریقای جنوبی است، مهندس، مخترع و شخصیتی نامدار در تجارت است. برنامه نویسی کامپیوتری را به شخصه آموخت و در سن ١٢ سالگی کد کامپیوتری یک بازی ویدوئی که خودش نوشته بود را به مبلغ ٥٠٠ دلار فروخت. پیش از این قرار بود فیزیکدان شود، اما؟ او پس از گذراندن دو سال در دانشکده بازرگانی دانشگاه کوئینز در کانادا، در سال ١٩٩٢ تحصیلاتش را به دانشگاه پنسیلوانیا در امریکا منتقل کرد و در آنجا لیسانس اقتصاد را از دانشکده وارتون و یک سال بعد لیسانس دوم را در رشته فیزیک دریافت کرد. او سپس برای گذراندن دوره دکترای فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد به کالیفرنیا آمد، اما بعد از دو روز دکترا را رها کرد و به دنبال علایقش برای تاسیس شرکت در زمینه اینترنت، منابع انرژی تجدید پذیرو فضا پرداخت. با این حال او دکترای افتخاری طراحی را از دانشگاه هنر و طراحی آمریکا دریافت کرده است و دانشگاه سوری انگلستان هم دکترای افتخاری مهندسی هوا و فضا را به او تقدیم کرده است.
جان فاورو، کارگردان فیلمهای مرد آهنی و مرد آهنی-۲، از او بعنوان الگوی شخصیت تونی استارک (به بازیگری رابرت داونی جونیور در فیلم) نام برده است. مردی که به عنوان یکی از ده شخصیت تاثیرگذار جهان انتخاب شده است. نامش ایلان ماسک است، بنیانگذار شرکتهایی همچون تسلا موتورز، پیپال و اسپیساکس است و هم اکنون مدیرعامل و مدیرفنی در اسپیس اکس و مدیرعامل و طراح محصول در تسلا موتورز است. مدیری باشهامت با دیدگاههای آشوبگر و در عین حال سازنده و اینده گرا. بطور مثال هرچند ماسک بهعنوان یکی از بزرگترین مدیران جهان درزمینه نوآوری شناخت میشود ولی این موضوع موجب نشده است تا این فرد ترس خود از آینده هوش مصنوعی را پنهان کند و در یک مراسم ویژه الون ماسک در سخنان خود درباره آینده هوش مصنوعی، این موضوع را بهمانند احضار کردن شیاطین دانست.
ایلان ماسک به هر ترتیب افسانه ای است که چند قدمی جلوتر از آینده حرکت میکند. او در یکی از سخنرانیهای خود به ۵ پیش بینی درخصوص آینده پرداخته است که در ادامه گزیده ای از آن را که ترجمه از پایگاه مجله تایم است تقدیم همراهان عزیز میکنم. آیندهپژوهی از جمله حوزههای مورد علاقه دپارتمانهای مختلف TMBA است و انتشار مطالب متعدد در این حوزه از طرق متفاوت بویژه وبسایت شخصی اینجانب پرویز درگی، دوماهنامه توسعه مهندسی بازار، و کتب منتشر شده توسط انتشارات بازاریابی از جمله کتاب آیندهپژوهی در کار و کسب به قلم اینجانب نیز موید همین مطلب است. در واقع، سفر در آینده از دغدغههای بسیاری از انسانها بوده است و بشر از همان ابتدای خلقت به تفکر در خصوص آینده و غرق کردن خود در این اندیشهها علاقمند بوده و نسبت به آن کنجکاو بوده است.
ایلان ماسک نابغه ای که فقط به "چراها" نميانديشد بلكه، با "چرا كه نه" به فرداي متفاوت ميانديشد
او در جریان کنفرانس Code از 5 ادعای بزرگ خود در ارتباط با آینده سخت میگوید. ادعاهایی که همواره با سر و صدای زیادی همراه بودهاند و بسیاری از دانشمندان را به چالشی بزرگ دعوت میکنند. اینها ۵ پیشبینی ایلان ماسک از آینده هستند:
۱. انسان تا سال ۲۰۲۵ در مریخ جا خوش میکند
ژول ورن نویسنده و آینده نگر فرانسوی بود که کتابهای زیادی با مضمون علمی-تخیلی نوشت. او هنگامی از سفر به هوا و فضا و زیر دریا در داستانهای خود سخن گفت که هنوز بشر نتوانسته بود وسایل و امکانات چنین سفرهایی را فراهم کند اما حالا رویای خیال گونه این رمان نویس رنگ واقعیت گرفته است.
ایلان ماسک میگوید اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، ما قادر خواهیم بود تا سال ۲۰۲۵ آن هم طی یک سفر یک ساله تعدادی از مردم زمین را به کره مریخ بفرستیم. وقتی یکی از حضار از وی در ارتباط با تشکیل دولت و زندگی کامل در مریخ پرسیده میشود، وی معتقد است که سیستم حکومتی مبتنی بر مردمسالاری را ترجیح میدهد.
۲. مرز واقعیت و تخیل در بازیها رنگ میبازد
بازیها در زندگی هیچگاه نقش خود را از دست نمیدهند، بلکه اسباببازیهای زندگی تغییر میکنند. امروزه نقش ابزار بازی در یادگیری امری اثبات شده است. همانگونه که ژان پیاژه نیز در نظریه بازیهای خود به آن اشاره میکند، بازی روشی برای دسترسی به دنیای خارج و تعامل با آن است، لذا نقشی حیاتی در رشد و بالندگی افراد دارد. بازیها، کارکردی شخصیتساز دارند. امروزه نقش سازنده بازیهای کامپیوتری، در کنار اثرات منفی آنها، ذهن بسیاری از محققین را به خود مشغول ساخته است. نتایج یافتههای پژوهشگران دانشگاه میشیگان حاکی از آن است که بازیهای کامپیوتری، به ویژه نوع تعاملمحور آن، نقشی معنادار در گسترش خلاقیت و تقویت شم نوآوری افراد دارد. به علاوه مطالعات دانشگاه ناتینگهام نشان میدهد که این بازیها گاهی به تصحیح مشکلات جسمانی از قبیل عیوب چشمی کمک میکنند. بهبود عملکردهای مرتبط با چندوظیفهگری (Multi-Tasking)، بهبود تمرکز، بهبود فرایندهای تصمیمگیری، یادگیری مطالب آموزشی و کمک به تقویت ارتباطات، از جمله دیگر آثار مؤثر بازیها در زندگی روزمره انسانها است. افزون بر این، نتایج بسیاری از مطالعات بویژه از سوی دانشکده کسبوکار دنور نشان میدهد که بازیها ابزاری بسیار توانمند در ارتقای اعتماد به نفس کارکنان و تقویت مهارتهای عمومی ایشان هستند. به این معنا که میتوان به کمک بازیها، در تربیت شغلی افراد تحول ایجاد کرد. بازیها ابزاری فعال و تعاملی برای یادگیری هستند، حال آنکه بسیاری دیگر از ابزارهای یادگیری جنبهای انفعالی، و یک طرفه دارند.
ماسک بهشدت معتقد است که ما بزودی زندگی در یک جهان شبیه سازی شده را تجریه خواهیم کرد. بگونه ای که بازیهای ویدیویی روزی غیر قابل تشخیص از واقعیت خواهند شد.
کیفیت این بازیهای ویدئویی زمانی آنقدر بالا خواهد رفت که تمیز دادن آنها از واقعیت غیرقابل ممکن بشود. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شخصیتهایی که در بازی وجود دارند در محیط بازی خود زنده و هوشیار هستند؟ آیا به این فکر کرده اید که زندگی ما هم میتواند یک بازی رایانه ای باشد؟ فقط نیاز به مقداری زمان است تا هوش مصنوعی به مرحله ای برسد که بتواند مانند انسان نتیجه گیری کند، عقل داشته باشد و حتی احساس کند. به عقیده گِلِن هیمسترا ، نویسنده سایت Futurist، نیز روزی فراخواهد رسید که رایانه ها و هوش های مصنوعی آنقدر باهوش و پیشرفته شوند که براساس تعاریف امروزی خودآگاه بشوند.
۳. خودروهای کاملا خودران در کمتر از دو سال، به بازار خواهند آمد
خودروهای بدون راننده گوگل در مدت ۶ سال تنها ۱۱ بار تصادف کردند. خبری مهیج که حاکی از کارامدی خودروهای خودران است. گوگل در اردیبهشت ماه سال گذشته از مطبوعات برای نشستن در این اتومبیلهای خودرو (به معنی واقعی کلمه، خود رو!) دعوت کرد و نشان داد که این خودروها آینده بازار اتومبیل هستند. در سال ۲۰۱۴ نیز ناسا و شرکت اتومبیل سازی نیسان جهت توسعه فناوری های مربوط به خودروهای بدون راننده، قرارداد همکاری 5 ساله امضا نمودند که در نوع خود بینظیر است.
امروز شرکتهایی مانند گوگل، اوبر و فورد، در حال آزمایش خودروهای خودران هستند. و شرکتهای متعددی در زمینه فناوری «بینایی رایانه ای» یا (computer vision) فعالیت می کنند. «بینایی رایانه ای» به مجموعه ای از فناوری ها گفته می شود که کامپیوترها را قادر می سازند اشیاء اطراف خود را شناسایی و نحوه تعامل با آنها را درک کنند. به عبارت دیگر از طریق این تکنولوژی کامپیوترها قادر به «دیدن» و «درک مشاهدات خود» می شوند.
هرچند هنوز هم بسیاری از فناوریها و مسائل تکنیکی در این خودروها در مرحله آزمایشی هستند. اما میتوان پیشبینی کرد که همه مشکلات و مسائل در کمتر از دو سال رفع شوند. ماسک میگوید که مشکل اساسی این خودروها مرتفع شده است اما یک سالی را هم برای اخد مجوز از مراجع قانونی باید صرف کرد، چرا که مجریان قانون میخواهند از عملکرد این خودروها مطمئن شوند و اطلاعات مربوط به راندن این خودروها در میلیونهای کیلومتر را بررسی کنند.
۴- اپل تا سال ۲۰۲۰ خودروساز میشود
بازار خودروهای بدون راننده آنقدر مهیج است که حتی با ارزش ترین برند جهان نیز تمایلی به عقب ماندن از این قافله ندارد. در این راستا مدتی است ون های مشکی رنگ متعددی که به اپل تعلق دارند در حال رفت آمد در سان فرانسیسکو دیده شده اند. تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد اما زمانی که دوربینی عجیب بر روی سقف این خودرو ها مشاهده می کنیم، بیشتر به نیت میراث استیو جابز پی میبریم.
البته هنوز هم ساختن خودرو توسط اپل کمی عجیب و در حد شایعه به نظر میرسد. اما ماسک انتظار دارد حداقل تا سال 2020 خودرو اپل را ببیند. وال استریت ژورنال نیز در گذشته گزارشی را منتشر کرده بود که بر اساس آن نخستین خودرو اپل تا سال 2019 آماده بهرهبرداری خواهد شد.
۵- ما سایبورگ هستیم
من پرویز درگی پیشتر در مطلبی از سایبورگها نوشته بودم که متن کامل آن را میتوانید در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.سایبورگ (cyborg) اصطلاحی تازه است و مقصود از آن موجوداتی است که علاوه بر برخورداری از اعضای طبیعی یک جسم، مجهز به ارگانهای کاربردی مصنوعی نیز باشند. این اندامواره مصنوعی میتواند یک چشم مصنوعی و یا حتی یک عینک واقعیت افزوده و یا هر ابزار هوشمند دیگر باشد که به سرعت جایگاهی رفیع را در بازاریابی مدرن بدست میآورند. سایبورگها همواره موجوداتی خیالی و دستمایهی نویسندگان خیالپرداز بودهاند، اما امروزه ما امکان سایبورگ شدن را یافتهایم.
الان ماسک نگاهی بدبینانه به هوش مصنوعی و تهدیدات آن دارد، اما وقتی که از وی در کنفرانس Code سوالی پرسیده میشود که چگونه برای جلوگیری از یک سناریو جنگی بین انسان و روبات مانند انچه در فیلمهای علمی تخیلی نظیر روز قیامت باید مقابله کرد؟ ، گفت که ما از پیش سایبورگ یعنی انسان-ماشین شدهایم:
ما به کامپیوترها برای انجام کارهای روزمره خود تکیه داریم و از طریق آنها ارتباط برقرار میکنیم. بعلاوه هر یک از ما دارای شخصیتی آنلاین هستیم و به قدرتهای باورنکردنی به یاری کامپیوترها و گوشیهای موبایل و اپلیکیشنهای آنها دست یافتهایم. بر این اساس ماسک اعتقاد دارد که امروز هر شهروندی که با اینترنت سر و کار دارد قدرتی دارد که بطور مثال پیش از این رئیس جمهور آمریکا در ۲۰ سال پیش داشت.
منبع:
http://time.com/4354864/elon-musk-mars-driverless-cars-apple-tesla-spacex/?xid=time_socialflow_twitter
سبز باشید