وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تست هوش: شاید شما نیز به لحاظ دیداری یک نابغه باشید 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تست هوش: شاید شما نیز به لحاظ دیداری یک نابغه باشید

در دنیای رقابتی امروز اگر بخواهیم زندگی خوب و باکیفیتی داشته باشیم باید رفتار هوشمندانه‌ای از خود نشان دهیم. در اصل هر قدر باهوش‌تر باشیم راحت‌تر زندگی می‌کنیم. اما عموما در دوران تحصیل، ما را تنها بر اساس هوش ریاضی و منطقی امتحان کرده‌اند اما تحقیقات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که شما انواع هوش‌ها را دارید که در هر کدام از آن‌ها می‌توانید یک نابغه باشید.

 

 

 

اما باید توجه داشت که بشر امروز ساعات زیادی از وقت خود را در طول شبانه روز بصورت آگاهانه یا ناخودآگاه به تصاویر خود ساخته بشر در فضای مجازی اختصاص می دهد . بدون شک چنین تحولی در بشر موجب تحول ادراکی و نوع نگاه بشر می گردد . شاید هیچ پدیده ای به اندازه " بصری شدن " بشر در حال توسعه نباشد . بطوریکه صنایع زیادی درجهان به کار ساخت و توسعه کاربردهای نمایشگر در سیستم های مختلف مشغول هستند . هوش بصری بشر امروز بسیار فراتر از هوش بصری بیست سال پیش می باشد . بنظر می رسد بیشترین یادگیرندگی انسان از طریق بصر و قوه بینایی باشد.در کتاب نورومارکتینگ به قلم اینجانب می‌خوانیم که 65 درصدتمامی اطلاعاتی که به مغز منتقل می شوند از طریق بینایی است.  بطور مثال شاید ما در یک جلسه ساعت ها صحبت کنیم تا فروشی را انجام دهیم و شخص مقابل با دقت به حرف های ما توجه نکند و نتوانیم مذاکره را به نتیجه برسانیم ولی اگر از تصویر مناسبی استفاده کنیم وآن را با مطالب خود همراه کنیم، معمولا تاثیرگذاری بسیار بیشتر می شود، چون تصاویر می توانند توجه مغز قدیم و را به خود جلب و هوش بصری مخاطب را فعال کند.

هوش بصری در اصل توانایی درک پدیده های دیداری است. با بکارگیری این هوش فرد می تواند شکل ها را در ذهن حرکت دهد و بچرخاند و به صورت سه بعدی آن را در ذهن ببیند. این‌‌ همان هوشی است که شما قبل از اینکه رویا‌هایتان به حقیقت بپیوندند، برای مجسم کردن و دیدن اهدافتان از طریق چشم درون خود، از آن استفاده می‌کنید.

ایمی هرمن نویسنده و محقق، اعتقاد دارد که هوش بصری نیز با تمرین قابل پرورش است. در ادامه این یادداشت میتوانید هوش دیداری خود را محک زده و توانمندیهای بصری خود را پرورش دهید.هرمن در کتاب تازه خود با عنوان "هوش دیداری: ادراک خود را تقویت و زندگی خود را دستخوش تحول کنید" از خوانندگان دعوت میکند تا با تمرین و مشاهده آثار هنری، مهارتهای تفکر انتزاعی و دیداری‌شان را توسعه دهند.در پی تعدادی از تمرینها برگرفته از کتاب ایشان را می‌بینیم.

 

1.به تصویر زیر نگاه کنید. چه میبینید؟

 

 

این یک گاو است. برخی قادرند تصویر گاو را بلافاصله تشخیص دهند. این تصویر برگرفته از آزمون موسوم به رورشاخ است. آزمون رورشاخ توسط یک روانشناس سوئیسی به نام هرمان رورشاخ ابداع شد. آزمون رورشاخ که گاهی با نام آزمایش لکه و جوهر هم شناخته می‌شود یک آزمون روانی است که در آن ادراکات فرد از لکه های جوهر جمع آوری شده و سپس آن را با کمک تفسیرهای روانی یا الگوریتم های پیچیده تجزیه و تحلیل می‌کنند. برخی روانشناسان از این آزمون برای بررسی ویژگیهای شخصیتی یک فرد یا عملکرد عاطفی وی استفاده می‌کنند. از این آزمون همچنین برای تشخیص اختلال های ذهنی پنهان استفاده می‌شود به خصوص در مواردی که بیمار تمایلی به توصیف تفکرات خود به صورت واضح ندارد.هیچ دو نفری یافت نمیشوند که تفسیری واحد از یک تصویر ارائه دهند. هرکس شکل خاص و نوع نگاه متفاوتی دارد. درک ما از آثار هنری و یا هرنوع اطلاعات بصری تحت تاثیر فیلترهای شخصی شامل هرچیزی که از کودکی برایمان رخ داده تا حتی باورهای سیاسی ما است.

2.این عکس را برای فردی که قادر به دیدنش نیست، چگونه شرح میدهید؟

 

 

احتمالا به آب رودخانه، پل و ساختمانها اشاره خواهید کرد. اما آیا  متوجه میز و صندلی نوک پل هم شدید؟ بسیاری متوجه میز و صندلی نمی‌شوند چرا که یا اصلا نمی‌دانند چه دیده‌اند و یا دلیل بودن میز و صندلی در آن نقطه از پل را درک نمی‌کنند. عدم توجه به اطلاعات و نادیده‌گرفتن آن به دلیل عدم درک و توجه، خطرناک است.

3.به تصویر زیر نگاه کنید. در یک جمله آنچه میبینید توصیف کنید.

 

 

 

احتمالا اولین چیزی که اشاره می‌کنید، تصویری زنی در حال قدم زدن با پس‌زمینه درختان و نیمکت باشد. اما 50 درصد از افراد نمیتوانند حرف c را در عین بزرگ بودن تشخیص دهند.این مساله به دلیل پدیده موسوم به نابینایی ناشی از بی توجهی (inattentional blindness) است، که موجب میشود حتی گاه متوجه اطلاعات چشمگیر هم نشویم. بطور مثال در آزمایش به عمل آمده برای اثبات تئوری «نابینایی ناشی از بی توجهی»(Inattentional blindness)، روانشناسان از یک دلقک که بر روی یک تک چرخ به شکل عجیبی سواری می کرد خواستند تا از کنار عابرینی که در حال استفاده از تلفن همراه بودند عبور کند.نتایج این تحقیق که قرار است در مجله Applied Cognitive Psychology به چاپ برسد نشان داد که استفاده کنندگان از تلفن همراه بی توجه تر از عابرینی که به تنهایی یا با دیگران قدم می زنند و یا افرادی که در حال گوش دادن به ضبط صوت بودند، از کنار این دلقک عجیب و غریب گذشتند و برخی حتی آنرا ندیدند.در این آزمایش تنها ۲۵ درصد از عابرین استفاده کننده از تلفن همراه به دلقک توجه کردند و این در حالی بود که ۵۰ درصد عابرینی که از تلفن همراه استفاده نمی کردند به دلقک توجه کامل نشان دادند.

4.در یک دقیقه عکس زیر را برای فردی که چشمانش را بسته توصیف کنید. سپس به همان فرد سه عکس زیرین عکس را نشان دهید. آیا فرد میتواند عکسی را که توضیح داده اید شناسایی کند؟

 

 

 

اگر در توصیف این عکس تنها به آب برکه، نیلوفرهای آبی، پل چوبی، و درختان اشاره کنید؛ فرد نمیتواند براحتی عکس مورد نظر را شناسایی کند. حال آنکه توصیف دقیق طیف رنگها ساده‌ترین راه برای توضیح نقاشی فوق است. 

در واقع، جامع‌اندیشی و کل نگری یک هنر است. اگر عده ای از مردم را جمع کنید که نیمی از آن ها تنها هیدروژن را بشناسند و نیمی دیگر صرفاً اکسیژن شناس باشند و به این دو گروه آب را نشان دهید، بدون شک از تشخیص آن عاجز خواهند بود. زیرا آب نه اکسیژن است و نه هیدروژن؛ بلکه چیزی متفاوت است. کل‌نگری بویژه در مدیریت کار و کسب یک ویژگی ستودنی است. کل نگری، کلید گم شده ی تفکر ما در مدیریت کار و کسب است.

 

با برداشت از منبع زیر:

http://www.inc.com/leigh-buchanan/visual-intelligence-exercises.html

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.