ابزاری که کاروکسب کوچک شما را بزرگ نشان میدهند
کوچک بودن یک کاروکسب منافع خود را دارد. یک کاروکسب کوچک چابک است و میتواند به سرعت مسیر حرکت خود را تغییر دهد. علاوه بر این، کاروکسبهای کوچک از استقلال بیشتری برخوردار هستند.
شاید یک کاروکسب کوچک نتواند به اندازه کاروکسبهای بزرگ مشتری جذب کند اما این بدان معنی نیست که نباید به اندازه آنها حرفهای به نظر برسد. برعکس، کسبوکارهای کوچک میتوانند با به کارگیری ابزار درست، مانند رقبای بزرگ خود حرفهای باشند و در عین حال از منافع کوچک بودن خود نیز بهرهمند شود.
در این یادداشت به بررسی برخی از ابزاری میپردازیم که به کاروکسبهای کوچک کمک میکنند بزرگ و حرفهای به نظر برسند:
وبسایت بسازید یا وبسایت فعلیتان را به روزرسانی کنید.
سال گذشته بررسیهای مرکز کاروکسبهای کوچک (SBA) در امریکا نشان داد که 50 درصد از کاروکسبهای کوچک در این کشور فاقد وبسایت هستند. در کشور ما نیز اگر نگوییم تعداد بیشتر حداقل همین درصد از کاروکسبها از نبود یک وبسایت رنج میبرند.
بدون داشتن یک وبسایت، کاروکسب کوچک شما به وسیله مشتریان بالقوه دیده نمیشود و در دنیای ناشناخته خود باقی خواهید ماند. اما خبر خوب این است که امروزه ساختن وبسایت از هر زمان دیگری سادهتر شده است. حتی به راحتی میتوان اپلیکیشن طراحی کرد و آن را در اختیار مشتریان قرار داد.
علاوه بر این امروزه وبسایتهایی ساخته میشوند که در فضای موبایل به خوبی عمل میکنند و به اصطلاح mobile friendly هستند. از هر کدام از این ابزار که استفاده میکنیم باید به یاد داشته باشیم که به روزرسانی آن را جدی بگیریم وگرنه داشتن یک وبسایت با محتوای کهنه هیچ دردی را از کاروکسب ما دوا نمیکند.
بودجه بازاریابی مشخصی داشته باشیم.
پراکتل اند گمبل در سال 2014، 2.64 میلیارد دلار خرج بازاریابی محصولات خود کرد که در این زمینه در بین تمام شرکتها رتبه اول را در اختیار داشت. مطمئنا هیچ کاروکسب کوچکی نمیتواند چنین بودجهای را برای فعالیتهای بازاریابی خود در نظر بگیرد اما آنهایی که آرزوی بزرگ شدن دارند باید بودجه مشخصی را برای این کار در نظر بگیرند. امروزه روزگار اینکه محصول میتواند خودش را بفروشد به پایان رسیده و اگر برای بازاریابی آن برنامهای نداشته باشیم محصول ما مهجور و ناشناخته باقی خواهد ماند.
حضور خود در شبکههای اجتماعی را پررنگتر کنید.
شرکت پراکتل اند گمبل در سال 2014 بخش زیادی از بودجه خود برای تبلیغات سنتی را حذف کرد و بیشتر بودجه تبلیغاتی خود را به سمت تبلیغات دیجیتال و پلتفرمهای شبکههای اجتماعی سوق داد. شبکههای اجتماعی لازمه موفقیت کاروکسبها هستند اما کدام شبکه اجتماعی به ما کمک میکند که بزرگ به نظر برسیم؟
اگر محیط کاروکسب شما کاملاً حرفهای است و همکاران شما نیز حرفهای هستند، لینکد این شبکه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. اگر صاحب رستوران هستید و مایل هستید مشتریان ببینند که غذای شما چقدر فوقالعاده است سراغ اینستاگرام بروید که با توجه به گروه سنی نسبتاً جوان مخاطبان آن میتواند مزایای زیادی برای کاروکسبها داشته باشد.
حضور در این شبکهها و دیگر شبکههای اجتماعی که ویژگیهای خاص خود را دارند و برقراری مکالمه در آنها میتواند کاروکسب کوچک ما را بزرگ جلوه دهد.
سبزباشید