وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

به مناسبت بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب: معرفی 50 رمان با موضوع کاروکسب (بخش اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

به مناسبت بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب: معرفی 50 رمان با موضوع کاروکسب (بخش اول)

بیست‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 15 اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده و تا 25 اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان به یار مهربان است. به همین مناسبت تصمیم گرفتم امروز و چند روز آینده یادداشت‌هایی را در مورد معرفی رمان‌هایی که خواندن‌شان برای اهالی کاروکسب جذاب و آموزنده است، بنویسم. 

لازم به ذکر می‌دانم که انتشارات بازاریابی نیز در این نمایشگاه حضور دارد و در سالن 1 (ناشران عمومی)، راهروی 2، غرفه 61 میزبان علاقه‌مندان و همراهان عزیز می‌باشد.

 

1. سارق، اثر لوئيس آكينكلاس

هر چند اين رمان در سال 1966 نوشته شده است، اما موضوع آن حول محور اقدامات كثيف و ناجوانمردانه‌ي مالي است و اين باعث شده كه در دنياي امروز نيز كارآيي داشته باشد. آكينكلاس در اين رمان از رسوايي‌هاي واقعي وال‌استريت و سياستهاي دولت امريكا براي خلق داستاني درباره‌ي حرص و خودخواهي شركتي استفاده كرده است.

 

2. دلالان پول، اثر آرتور هيلي

دو مدير اجرايي قدرت‌طلب براي رسيدن به پست مديرعاملي يك بانك بزرگ با يكديگر رقابت مي‌كنند و در اين راه از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كنند، حتي اگر اين تلاش به قيمت نابودي شركا، مشتريان، كارمندان و ديگر كسب‌وكارها باشد.

در سال 1976 يك سريال تلويزيوني از اين رمان اقتباس شد كه بازيگران معروفي همچون كريستوفر پلامر و كرك داگلاس در آن ايفاي نقش مي‌كردند. اين سريال تحسين شده با چندين جايزه از جمله جايزه‌ي Primetime Emmy  را به خود اختصاص داد.

شايان ذكر است كه چند رمان آرتور هيلي در ايران ترجمه شده‌اند كه از ميان آنها مي‌توان به فرودگاه و‌ گاوصندوق مرگ ترجمه‌ي ذبيح‌الله منصوري (نشر گلريز) و سرنوشت يك زن ترجمه‌ي محمدحسين سروري (مؤسسه‌ي انتشارات نگاه) اشاره كرد.

 

3. دستاورد، اثر ريچارد پاورز

ريچارد پاورز در سال 1999 جايزه‌ي جيمز فنيمور كوپر را در قسمت بهترين داستان تاريخي براي رمان دستاورد به خود اختصاص داد. دستاورد، رماني درباره‌ي يك شركت صابون‌سازي قديمي به نام كلر اينترنشنال Clare International  است كه فعاليت آن مشكلاتي را براي افرادي كه در نزديكي كارخانه زندگي مي‌كنند، ايجاد مي‌كند. لورا بادي يك خانم 42 ساله است كه به دليل زندگي در نزديكي اين كارخانه گرفتار بيماري سرطان شده است.

 

4. اسبهاي لگام‌گسيخته، اثر يوكيو ميشيما

اين رمان فاصله‌ي زماني بين ژوئن 1932 و دسامبر 1933 را روايت كرده است. جواني به نام ايسائو لينوما كه اصول سامورايي را از پدرش آموخته است، براي مقاله با فساد زايباتسو (كلمه‌اي ژاپني كه به مجموعه‌ي كسب‌وكارهاي صنعتي و مالي اطلاق مي‌شود) به پا مي‌خيزد و چندين شخصيت كليدي دولت را به همراه چند نفر ديگر به قتل مي‌رساند. ترجمه‌ي اسبهاي لگام‌گسيخته سال 1371 به وسيله‌ي نشر قطره منتشر شده است. فريبرز مجيدي اين اثر را ترجمه كرده است.

 

5. هيأت منصفه‌ي فراري اثر جان گريشام

دانشجويان رشته‌هاي مرتبط با كسب‌وكار كه مايل هستند با مسائل حقوقي كسب‌وكار آشنا شوند، حتماً بايد اين تريلر مهيج و جذاب را بخوانند. هيأت منصفه‌ي فراري اقدامات بي‌رحمانه و رشوه‌هاي يك شركت در صنعت بزرگ تنباكو را روايت مي‌كند كه هيچ اهميتي به سلامت افرادي كه از محصولات آن استفاده مي‌كنند، نمي‌دهد. اقتباس سينمايي اين اثر در سال 2003 با بازي زيباي داستين هافمن، جان كوزاك و ريچل ويز اكران شد و از سايت معتبر  IMDB نمره‌ي بالاي 7.71 از 10 را گرفت.

گريشام علاوه بر نويسندگي به وكالت نيز مي‌پردازد و البته در دنياي سياست نيز چهره‌اي شناخته شده است. وي در سال 1983 تا 1990 به عنوان نماينده‌ي حزب دموكرات ايالت مي‌سي‌سي‌پي در مجلس نمايندگان امريكا حضور داشت. گريشام نسخه‌ي سينمايي رمان سومش به نام پرونده‌ي پليكان (اين رمان توسط خسرو سميعي ترجمه و در سال 1384 به‌وسيله‌ي انتشارات هرمس منتشر شده است) را در كاخ سفيد و به همراه بيل كلينتون و همسرش هيلاري تماشا كرد. رمان هيأت منصفه‌ي فراري به وسيله‌ي نشر پيكان در ايران منتشر شده است و محمد قصاع ترجمه‌ي آن را بر عهده داشته است.

 

6. ممنون كه سيگار مي‌كشيد اثر كريستوفر باكلي

باكلي در اين اثر داستان نيك نيلور را كه يك لابيگر صنعت تنباكو مي‌باشد، نقل مي‌كند. نيك سخنگوي ارشد آكادمي مطالعات تنباكو است. اين آكادمي نهادي است كه به جاي تحقيقات علمي با شركتهاي صنعت سيگار و تنباكو لابي مي‌كند و در تحقيقات خود عنوان مي‌كند كه كشيدن سيگار نه تنها آسيبي به بدن نمي‌رساند بلكه، سودآور نيز مي‌باشد. نسخه‌ي سينمايي اين رمان در سال 2005 اكران شد. كارگردان اين فيلم سينمايي جيسون ريتمن است كه فيلمهاي تحسين شده‌اي همچون جونو و بر فراز آسمان را نيز كارگرداني كرده است.

 

7. مرد دريايي، اثر گرنت موريسون و كامرون استوارت

وجود شركتهاي چندمليتي شيطاني در آثار تخيلي و ادبيات ابرقهرماني مرسوم است، اما موريسون و استوارت با افزودن رگه‌هاي طنز به داستان خود، جذابيت آن را براي خواننده افزايش داده‌اند. اين اثر كه در سال 2005 به چاپ رسيده است، طراحيهاي جالبي نيز دارد كه به‌وسيله‌ي كامرون استوارت انجام شده است.

 

8. جدايي بزرگ اثر تي ديويس بان

تي ديويس بان يك رمان نويس امريكايي است كه در كاروليناي شمالي بزرگ شده است. بان يك متخصص مالي بين‌المللي نيز هست و در اروپا، افريقا و خاورميانه كار كرده است. جدايي بزرگ داستان وكيلي به نام ماركوس گلن‌وود را نقل مي‌كند كه از شغلش در يك شركت حقوقي بزرگ استعفا مي‌دهد و به شهر كوچكي در كاروليناي شمالي مي‌رود تا پس از يك تراژدي شخصي در زندگي‌اش، بتواند زندگي‌اش را به همراه همسرش مجدداً بسازد اما ناگهان خود را در دام سخت‌ترين پرونده‌ي زندگي‌اش مي‌بيند. اين پرونده مربوط به دختر خانواده‌اي است كه براي بررسي شرايط شركت نيو هورايزنز  (New Horizons)، بزرگترين توليدكننده‌ي كفش و محصولات ورزشي در جهان، به چين سفر كرده اما در اين كشور ناپديد شده است.

گلن‌وود در جريان جستجوهايش براي حل اين پرونده، حقايق تكان‌دهنده‌اي را نه تنها درباره‌ي اين شركت بلكه، درباره‌ي خودش نيز كشف مي‌كند.

 

9. ژوراسيك پارك اثر مايكل كرايتون

ژوراسيك پارك اثر مشهور مايكل كرايتون است كه استفاده از منابع مالي براي حذف اخلاقيات و امنيت را به چالش كشيده است. نسخه‌ي سينمايي اين رمان به كارگرداني استيون اسپيلبرگ توانست در سه حوزه، جايزه‌ي اسكار را به خود اختصاص دهد. كرايتون فارغ‌التحصيل رشته‌ي پزشكي از دانشگاه هاروارد بود. "شانس"، "تجارت كنيد" و "داوري انتخاب" از جمله رمانهاي كرايتون هستند. بيش از 150 ميليون نسخه از آثار كرايتون در زمان حياتش فروخته شد كه يك ركورد بزرگ محسوب مي‌شود. كرايتون در ژوراسيك پارك آينده‌ي تيره و تاريك استفاده از فناوريهاي نوين را روايت كرده است.

 

10. آب مقدس، اثر جيمز آتمر 

يك مدير اجرايي به نام هنري توهو در كشوري در حال توسعه واقعيتهاي تلخ و تكان‌دهنده‌ي پنهان‌شده به‌وسيله‌ي كارفرمايش را كشف مي‌كند و اين سبب مي‌شود كه اتفاقات ناگوار شخصي و شغلي يك به يك براي او روي دهند. توهو يك انسان قرن بيست و يكمي است و زندگي نسبتاً خوبي دارد. اما زماني كه رئيسش او را سر دوراهي انتخاب قرار مي‌دهد، اوضاع تغيير مي‌كند. رئيس توهو از او مي‌خواهد كه يا به كشور گالادو برود و روي راه‌اندازي يك مركز تماس خدمات مشتريان نظارت كند يا شغلش را از دست بدهد. هنري گزينه‌ي اول را انتخاب مي‌كند و رفتن او به گالادو سرآغاز ماجراهايي است كه زندگي معمولي او را دچار تحول مي‌كنند. جيمز پي آتمر، علاوه بر اين رمان، رمان ديگري به نام آينده‌پژوه (The Future) را نيز به همراه ويليام دافريس نوشته است.

 

ادامه این مطلب را فردا خواهید خواند ...

 

سبزباشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.