وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نشانه‌های کوچکی که مردم بوسیله آنها شخصیت شما را برانداز میکنند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نشانه‌های کوچکی که مردم بوسیله آنها شخصیت شما را برانداز میکنند

ساختار مغز بشر بگونه ای است که تمایل عجیبی به قضاوت کردن دارد. قضاوت کردن درواقع یک مکانیزم بقا به شمار میرود و این ویژگی موجب میشود که نتوانیم بدون قضاوت و تفسیر رفتار دیگران از کنارشان عبور کنیم.

هرچند به نظر میرسد که قضاوت‌های ما مبتنی بر محتوای مکالمات‌مان با دیگران و دیگر رفتارهای آشکار آنها باشد، اما نتایج تحقیقات نظر دیگری دارد. درواقع، عمده قضاوتهای ما مبتنی بر امور جزیی‌تر نظیر شکل دست دادن، و زبان بدن است. ما اغلب تنها با تکیه بر همین موارد در مورد دیگرن و رفتارهایشان به قضاوت مینشینیم.

مغز ما از این حیث عملکردی استادانه دارد، بگونه‌ای که مطالعه صورت گرفته در دانشگاه کانزاس نشان میدهد که سوژه‌های مورد مطالعه ویژگیهای شخصیتی مردم نظیر درونگرایی/ برونگرایی، ثبات عاطفی، وفق‌پذیری، وجدان عمل و ... را به‌سادگی و تنها با نگاه به تصویر کفشی که ایشان به پا کرده اند پیش‌بینی می‌کنند.

زمانی که دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می‌کنند، به دنبال نشانه هایی برای شناخت شخصیت هم می‌گردند. از حالت دست گرفته تا شیوه جواب دادن به تلفن همراه، همگی راههایی هستند که افراد به کمک آنها می توان شخصیت طرف مقابل را برانداز کنند:

1.شیوه برخورد با میز پذیرش و خدمه

چگونگی برخورد افراد با پرسنل خدماتی و همچنین نیروهای میز پذیرش، یکی از شاخصها و تاکتیکهایی است که مصاحبه‌گران شغلی از آن برای ارزیابی متقاضی بهره می‌برند. آنها با برآورد نحوه برخورد متقاضیان کار با خدمه سازمان مورد نظر، کلیت رفتار متقاضی را ارزیابی میکنند.

شاید برخی متقاضیان در برخورد با افراد مهم و همچنین مصاحبه‌کنندگان نقش بازی کرده و رفتار واقعی خود را بروز ندهند و در مقابل در برخورد با دیگر کارکنان سازمان رفتاری بی‌تفاوت و حتی تحقیرآمیز داشته باشند. کسانی که شغل دیگران را معیار احترام گذاشتن می دانند افراد قابل اعتمادی نیستند . نهارهای کاری نیز دیگر ملاک مهمی است که میتوان از آن به منظور شناسایی و ارزیابی رفتار دیگران استفاده برد. 

 

2.دفعات مراجعه به گوشی همراه

هیچ‌چیز ناامیدکننده‌تر از افرادی که در گرماگرم مکالمه گوشی خود را برانداز میکنند نیست. سرک کشیدن به گوشی حس عدم احترام، بی توجهی، کمبود مهارت گوش دادن و فقدان قدرت اراده را به مخاطب القا می‌کند. لذا تنها در صورت ضرورت و با ارائه توضیح به مخاطب، گوشی خود را دست بگیرید. 

مطالعه صورت‌گرفته توسط متخصصان دانشگاه الون نشان داد که سرک کشیدن به گوشی در حین یک گفت‌و‌گو از کیفیت و همچنین کمیت تعاملات رو‌دررو میکاهد. در واقع، اگر فردی پیوسته گوشی خود  را چک می‌کند، در مورد مسائل عاطفی اش ثبات ندارد و وضعیت اش مدام تغییر می‌کند .

 

3.عادتهای عصبی

ناخن جویدن، دست کشیدن داخل موها و روی پوست صورت، دندان قروچه و ... عموما نشانه وجود حالت عصبی و ناآرامی هستند. تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه میشیگان اشاره میکند که این قبیل رفتارها عموما از افراد کمال‌گرا سر میزند و کمال‌گرایان زمانی که کسل یا مایوس هستند چنین عاداتی را انجام میدهند.

 

4.چقدر زمان میبرد که سوال بپرسید

آیا تاکنون با افرادی که تمام مدت در مورد خود صحبت میکنند برخورد داشته‌اید؟ افرادی که تنها در مورد خودشان صحبت میکنند  عموما افرادی پر سر و صدا و کسانی که بیشتر سوال میکنند و در مورد خود چیز خاصی را در میان نمیگذراند، معمولا انسانهایی آرام هستند.اشخاصی که قادر باشند توازنی منطقی میان این دو برقرار کنند، هم در زمینه مکالمه و هم گیرایی توانمند هستند.

 

5.نحوه دست دادن با دیگران

اگر می‌خواهید بدانید فرد مقابل‌تان چطور آدمی است اما فرصت زیادی برای شناخت او ندارید، بهتر است از دست‌هایش کمک بگیرید. دست‌ها می‌توانند بگویند او تا چه اندازه صبور و منطقی و چقدر عجول و خشن است پس این چند ثانیه فرصت را از دست ندهید. لذا نه‌تنها لباس و نگاه و حرکات چهره افراد، بلکه نحوه دست دادنشان هم می‌تواند شخصیت آنها را آشکار کند. بطور مثال افرادی که بسیار محکم دست میدهند، دوست دارند بر شما تسلط یافته و شما را فرماندهی کنند.یا  اگر کسی دست خود را خوب و کامل در دست شما قرار داد، باید بدانید که او خیلی مهربان، دلجو و یاری‌کننده است. اگر شخصی هنگام دست دادن شما را به طرف خود می‌کشد، احتمالا دوست دارد به همه کمک کند. اگر فردی با هر دو دست با شما دست می‌دهد، احتمالا شیفته‌تان شده است. کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا به آرامی و بسیار ضعیف دست می‌دهند. مطالعه پژوهشگران دانشگاه آلاباما نشان میدهد که نحوه دست دادن شاخصه‌ای مهم در شناسایی ویژگیهای شخصیتی است. بطور مثال، دست دادن محکم و قاطعانه نشانه‌ای از کم‌تر خجالتی بودن، کم‌تر عصبی بودن و برونگرایی است.

 

6.وقت‌شناسی

اینطور گفته میشود که افرادی که وقت شناس هستند، افراد با انگیزه ای هستند که ساختار ذهنی منظمی دارند و برای لحظه به لحظه زندگی خود ارزش قائلند. کسی که به قرارهای خود پایبند است و شما را در انتظار نمی گذارد، نشان می دهد که برای وقت شما و برای وقت خود ارزش قائل است. در عوض وقت‌ناشناسی نیز میتواند نشانه‌ای از عدم احترام به دیگران تلقی شود.

اما جف کانته از  دانشگاه دولتی سن‌دیگو در مطالعه خود اثبات کرده که وقت‌ناشناسی عموما در افراد چندکاره و یا شخصیتهای نوع B و بسیار آرام دیده میشود. او نشان میدهد که افراد دارای شخصیت نوع B به این دلیل تاخیر دارند که اغلب زمان را کندتر را از دیگران درک میکنند. نکته اینجاست که در مورد تاخیر دیگران نباید قضاوت عجولانه کرد، بلکه میبایست دلیل دیرکرد آنها را به‌سادگی پرسید و تجزیه و تحلیل کرد.

 

7.دست‌خط

عموما در مورد دست‌خط افراد و ارتباط آن با ویژگی‌های شخصیتی‌شان برداشت‌های نادرستی می‌شود. بطور مثال بسیاری اعتقاد دارند که میزان فشار قلم روی کاغذ نشانی از میزان قاطعیت و سرسختی افراد و شلختگی یا نظم دست‌خط نشانی از شلختگی یا نظم درونی است.تحقیقات صورت‌گرفته در این زمینه متناقض هستند و توصیه میشود نامه‌های خود را به منظور حفظ بی‌طرفی خواننده بصورت کامپیوتری تایپ کنید.

 

8.تماس چشمی

توازن، کلید برقراری تماس چشمی است. هرچند افرادی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشند خیلی راحت هنگام حرف زدن به چشم های طرف مقابل نگاه می کنند، اما نگاه دوختن مستمر به دیگران میتواند حس تهاجم را به مخاطب القا کند. در مقابل تماس چشمی ضعیف نیز می تواند نشان دهنده عدم اعتماد به نفس باشد . در واقع این افراد در نظر دیگران، کنترلی روی رفتارهایشان ندارند و برای انجام کارهایشان نیاز به تلنگر دارند. تحقیقات نشان میدهد اگر 60 درصد مکالمه صرف تماس چشمی شود، توازنی منطقی برقرار شده و این قبیل افراد در نگاه دیگران صمیمی، و قابل اعتماد هستند.

 

منبع:

http://www.businessinsider.com/8-small-signs-people-use-to-judge-your-personality-2016-4

 

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.