وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

عادت‌هایی که ترک شان موجب شادی بهره‌ور می‌شود (بخش پایانی) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

عادت‌هایی که ترک شان موجب شادی بهره‌ور می‌شود (بخش پایانی)

در ادامه دو یادداشت قبلی به بررسی عادت‌هایی غلطی می‌پردازیم که ترک کردن آنها شادی بهره‌ور ما را افزایش خواهد داد. 

شایان ذکر است که اصطلاح شادی بهره‌ور و سایر اصطلاحاتی را که در نوشته‌ها و سخنرانی‌هایم به کار می‌برم در بخش پرسش و پاسخ شماره پانزدهم ماهنامه بازاریاب بازارساز به طور کامل توضیح داده‌ام.

 

8. منفی‌بافی

زندگی همواره در مسیری که مد نظر ما است، پیش نمی‌رود اما وقتی خوب به زندگی نیاز داریم می‌بینیم ما هم در طول شبانه‌روز همان 24 ساعتی را در اختیار داریم که گاندی، پیکاسو، جابز و مایکل جردن در اختیار داشته‌اند. افراد شاد به جای اینکه گله و شکایت کنند که چرا اوضاع آن طوری که باید باشد، نیست، روی چیزهایی تمرکز می‌کنند که برایش قدردان هستند. 

هیچ چیز مانند بدبینی و منفی‌بافی، آتش ناراحتی را شعله‌ور نمی‌کند. مشکل تفکر منفی این است که علاوه بر اینکه روحیه فرد را خراب می‌کند، باعث می‌شود همواره منتظر اتفاقات بد باشیم و زمانی که انتظار چیزی را می‌کشیم احتمال بیشتری دارد که آن چیز برای‌مان اتفاق بیفتد. 

 

9. احاطه کردن خود با افراد منفی‌باف

منفی‌بافان همیشه می‌خواهند فردی را داشته باشند که حس بد خود را با او به اشتراک بگذارند تا شاید کمی احساس بهتری پیدا کنند. در فیلم تحسین‌شده "ابد و یک روز" که دیدنش را به همه همراهان عزیز پیشنهاد می‌کنم، مرتضی (با بازی پیمان معادی) عادت دارد بدبختی‌های دیگران با خوشحالی تعریف کند. این کار او سمیه (با بازی پریناز ایزدیار) را ناراحت می‌کند. در بخش پایانی فیلم سمیه می‌گوید می‌دانید چرا مرتضی همیشه بدبختی دیگران را با خوشحالی تعریف می‌کند چون می‌خواهد ما باور کنیم که بدبخت‌تر از ما هم وجود دارد.

 

10. مقایسه زندگی خود با زندگی افراد که در شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود.

موسسه تحقیقاتی شادی آزمایشی را در مورد فیس‌بوک انجام داد تا ببیند رفتار ما در شبکه‌های اجتماعی چگونه روی شادی‌مان تأثیر می‌گذارد. در این پژوهش بین دو گروه مقایسه صورت گرفت. گروه اول کسانی بودند که به طور مکرر از فیس بوک استفاده می‌کردند و گروه دوم کسانی بودند که یک هفته از فیس بوک استفاده نکرده بودند. نتیجه‌ای که به دست آمد بسیار جالب بود. در پایان هفته افرادی که یک هفته از فیس بوک دور بودند میزان شادی و رضایت‌شان از زندگی به طرز قابل توجهی از افرادی که از فیس‌ بوک استفاده می‌کردند بیشتر بود. 

نکته‌ای که در مورد فیس بوک و به طور کلی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد این است که به ندرت واقعیت را به تصویر می‌کشند. افراد و به ویژه افراد مشهور معمولاً بهترین عکس‌ها و فیلم‌های خود را در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارند. هیچ کس عکس‌هایش را زمانی که چهره‌اش به هم ریخته است یا در شرایط خوبی به سر نمی‌برد به اشتراک نمی‌گذارد. مشکل کاربران این شبکه‌ها این است که آنچه را که می‌بینند به تمام لحظات زندگی واقعی تعمیم می‌دهند در صورتی که اصلاً اینطور نیست. بازیگران، فوتبالیست‌ها و خوانندگان سعی می‌کنند چهره خوبی در این شبکه‌ها از خود به جای بگذارند به همین دلیل مقایسه زندگی خودمان با آنچه از زندگی این افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم از اساس مقایسه اشتباهی است.  

 

11. ترک زمان حال

گذشته و آینده محصول ذهن ما هستند. هیچ بار سنگینی از حسرت نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد و هیچ میزان از اضطراب نیز قادر نیست آینده را عوض کند. افراد شاد به این باور رسیده‌اند و از اینرو در زمان حال زندگی می‌کنند. آنها

الف) گذشته را می‌پذیرند. اگر با گذشته به صلح نرسیم هیچ گاه ما را ترک نمی‌کند.

ب) عدم قطعیت آینده را می‌پذیرند. مارک تواین می‌گوید: اضطراب داشتن مانند پرداختن قسط‌های وامی است که هیچگاه آن را دریافت نکرده‌اید. 

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.