کتاب تبلیغات بیمه؛ رازهای تبلیغات اثرگذار در بیمه منتشر شد
کتاب تبلیغات بیمه؛ رازهای تبلیغات اثرگذار در بیمه منتشر شد. رضا قربانی، رضا ایزدی و مریم دهقانی نویسندگان این کتاب هستند و انتشارات بازاریابی آن را منتشر کرده است. سخن ناشر را در ادامه میخوانیم.
سخن ناشر
"تبليغات بيمه در ايران" چندان رضايتبخش نبوده و نيست. اين جمله را بارها صاحبنظران آگاه و همچنين فعالان و كارگزاران بيمه عنوان كردهاند. ميتوان بارها و بارها نيز اين نارضايتي را در قالب اين عبارت يا عبارتهاي مشابه تكرار كرد و از پيش آشكار است كه با تكرار آن سودي نصيب صنعت بيمه و يا مردم كه مصرفكنندهي اين صنعت هستند، نخواهد شد و به اقدامي مؤثر نميانجامد.
تبليغات بيمهاي نتوانسته اقشار جامعه، عموم مردم، و حتي صنوف مختلف را براي مراجعه به بيمه برانگيزد. تنها در اجبارهاي قانوني است كه مردم براي بيمهي شخص ثالث، بيمهي بدنه به بيمه مراجعه ميكنند و كمتر تمايلي دارند دربارهي ساير خدمات بيمه بدانند يا گوش خود را در اختيار كارگزاران بيمه قرار دهند تا بشنوند! چه رسد به آنكه بخواهند دربارهي اين بيمه يا خدمات بيمه تصميم بگيرند.
از ديگر سو فعالان و كارگزاران تبليغات بويژه فعالان و كارگزاران صنعت بيمه، بيش از ديگران ميدانند كه در پرتو پشتيبانيهاي "تبليغات بيمه" به سهولت ميتوانند فعاليتهاي خود را عملي كنند، كارها تسهيل شده، و از هزينههاي جانبي نظير مذاكرههاي پي در پي، تماسهاي تلفني مكرر، آگاهيبخشيهاي متنوع، تعويق در تصميمگيري بپرهيزند كه از اساس در گذر زمان فعاليتهاي فرسايشي هستند.
جالب است اگر از فعالان و كارگزاران صنعت بيمه بپرسيم كه چارهي كار چيست، در اظهارنظرهاي بسياري از آنان به "اثربخشي تبليغات بيمه" اشاره ميكنند كه كمتر در ايران سراغ آن را داريم.
چارهي كار در تبليغات بيمه
"تبليغات بيمه در ايران" عمدتاً با نگاه تجربي و كمتر با پشتوانههاي دانشي و علمي روز دنيا دنبال شده است. منصفانه است اگر بگوييم در اين بين شاهد تبليغات خوب بيمه بودهايم، اما به دليل مقطعي و گذرا بودن آن، نميتوان از حركتي مستمر و پيگيرانه در اين باره ياد كرد.
صاحبنظران بر اين باورند كه بهتر است "صورت مسأله" را بخوبي عنوان كنيم. "تبليغات بيمه" واژهاي است دو كلمهاي كه از تركيب "تبليغات" و "بيمه" تشكيل ميشود.
هم دربارهي "تبليغات" و هم دربارهي "بيمه" فاصلهي ما با دانش جهاني زياد است. گو آنكه در سالهاي اخير حركتهاي رو به رشد و مثبتي داشتهايم، اما براي دستيابي به موقعيت مطلوب بايد كوششهاي فراواني صورت گيرد. خاستگاه "صنعت تبليغات" و "صنعت بيمه" هر دو غربي است، پس بايد بياموزيم از آنچه ديگران در سالهاي گذشته در قالب مباحث تئوريك و يا فعاليتهاي اجرايي و ميداني عرضه كردند. چنين شيوهاي به ما اجازه ميدهد پس از فهم و درك دقيق آن آموزهها، شرايط جامعهي خودمان، مخاطب اصلي هدف، و رفتار مصرفكننده، را در نظر بگيريم و روشهاي آزمون و خطا را به كناري نهاده و با "سنجش" و "ارزيابي علمي" اقدام كنيم.
حتماً شما نيز شاهد تبليغات بيمهاي بودهايد كه با كليشهبرداري از تيزرهاي پخششده يا دستكاري واژههايي يا تصاويري تمايل داشتند كه اثربخشي خود را تضمين كنند. اين در حالي است كه هم ذائقهي مخاطب را فراموش كردند، و هم خدمات و سرويسهايي كه بيمه در جامعهي غربي ملزم به اجراي آن است را فراموش كرده بودند. در عمل آنچه رخ داد اين بود كه مشتري و مشتريان جامعهي ايراني انتظاراتي از شركتهاي بيمه داشتند كه نه ساختار و بسترهاي آن آماده است، و نه توان شركتهاي بيمهاي در ايران در حدي است كه بتوانند آن انتظارات را برآورده كنند. به سادهترين عبارت، گاه انتظاراتي اين تيزرهاي كليشهاي يا عبارتها پديد ميآورند كه شركتهاي بيمهاي به دليل ناتواني در انجام آن، عملاً با بحران انحلال روبهرو خواهند شد.
كتاب حاضر يك قدم رو به جلو است. اين كتاب بر آن بوده است كه در پرتو پشتوانههاي دانشي و بينشي به همراه تجربيات سالهاي طولاني مؤلفان در صنعت بيمه، توجه صاحبنظران و فعالان اين صنعت را برانگيزد. بديهي است هر آنچه از سوي صاحبنظران در نقد و پيشنهاد اين كتاب عنوان شود، هم توشهي راه تازهاي است كه مؤلفان از آن بهرهمند خواهند شد و در چاپهاي بعدي كاستي آن را برطرف خواهند كرد، هم راه را براي مؤلفان بعدي هموارتر خواهد ساخت.
سزاست اين تلاش جدّي مؤلفان را ستود كه كوشيدند اولين باشند. جسارت آنها باعث خواهد شد كه بسياري از فعالان صنعت تبليغات بويژه فعالان و كارگزاران صنعت بيمه اين انگيزه و جسارت را پيدا كنند كه خودشان دانش و تجربهي خويش را مكتوب و در معرض ديد و مطالعه و انتقاد عموم علاقهمندان بويژه اهالي صنعت بيمه قرار دهند.
از آقايان رضا قرباني، رضا ايزدي، و سركار خانم مريم دهقاني بابت گردآوري و تأليف عاليشان تشكر ميكنم. مطالعهي اين كتاب ارزشمند و پرمحتوا را به همراهان عزيز پيشنهاد ميكنم.
از همكاران پرتوانم آقايان احمد آخوندي، مدير تواناي انتشارات بازاريابي، و محسن جاويدمؤيد، سردبير داناي مجلهي توسعه مهندسي بازار كه ويراستاري كتاب را انجام داده و ساير مراحل چاپ و نشر را مديريت كردند، سپاسگزارم.
تقاضا ميكنم توصيهها و نظرات خود را براي در نظر گرفتن چاپهاي بعدي كتاب از طريق زير به ما برسانيد:
سايت شخصي پرويز درگي: www.Dargi.ir
نشاني اينترنتي: Info@TMBA.ir
سايت انتشارات بازاريابي: Info@MarketingPublisher.ir
نشاني اينترنتي: www.MarketingPublisher.ir
نشاني انتشارات بازاريابي: تهران، خيابان آزادي (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالي، كوچه نمايندگي، پلاك 1، واحد 10
با شمارهي تلفكس: 66431461 (021)
با شمارهي تلفنهاي: 66431637 (021) و 66434055 (021)
با شمارهي تلفن همراه شخصيام: 091221994281
سبز باشيد