وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چه کنیم که دیگران دوستمان بدارند؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چه کنیم که دیگران دوستمان بدارند؟

تو اول بگو با كيان زيستي       پس آنگاه بگويم كه تو كيستي

اين جمله را در ذهن خود، به خود تلقين كنيد: " نيك بختي من، شادي من، عوايد من ، بستگي به هيچ چيز ندارد مگر به مهارتي كه در شيوه معاشرت با مردمان به كار مي برم." درواقع، آدمی در سايه دوستان وفادار و صميمي است كه مي تواند پلكان ترقي و تعالي را يكي پس از ديگري طي نمايد و اين دوست است كه گاه بشر را تا اوج افتخار و عظمت رهنمون مي شود و منشأ خيرات وبركات اجتماعي مي گردد.

روانشناسان مطالعات متعددی را در زمینه تقویت مهارتهای دوست‌یابی و حفظ دوستان صورت داده اند که در ادامه گوشه‌ای از مهمترین آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1.از آنها کپی‌برداری کنید

این روش که از آن بعنوان تکنیک آیینه یاد میشود، به معنای تقلید زیرکانه از رفتار دیگران است. تلاش کنید در هنگام صحبت با دیگران به شکلی هوشمندانه حالات چهره، زبان بدن، واژگان و ایما و اشاره‌های آنها را تقلید کنید. محققان دانشگاه نیویورک در سال 1999 اثر آفتاب‌پرست را به اثبات رساندند، که زمانی رخ میدهد که افراد به شکل ناخودآگاه رفتار یکدیگر را تقلید میکنند و این کپی‌برداری موجب ایجاد علاقه میان آنها میشود. آنها از 78 مرد و زن خواستند تا کاری را با مشارکت 78 شریک که عضوی از تیم تحقیقاتی بودند انجام دهند. شرکا سطوح مختلفی از تقلید را به نمایش گذاشتند و کلیه واکنشهای میان آنها و شرکت‌کنندگان فیلم‌برداری شد. در پایان از شرکت‌کنندگان درخصوص میزان علاقه آنها به شریک کاریشان سوال شد که مشخص شد سوژه‌ها بیشتر به شرکایی علاقه نشان می‌دهند که بیشترین تقلید را از رفتار آنها کرده باشد.

2.زمان بیشتری را دور و برشان باشید

اثر موسوم به در معرض بودن نشان میدهد که مردم به چیزهایی علاقه نشان میدهند که برایشان شناخته شده و آشنا باشد. محققان دانشگاه MIT در دهه 1950 میلادی دریافتند که دانشجویان مشغول به کار در پروژه‌های ساختمانی که در نزدیکی یکدیگر زندگی و یا هم خوابگاهی هستند، دوستی بیشتر و صمیمانه‌تری با یکدیگر دارند. در مطالعه جدیدتری روانشناسان دانشگاه پیتزبورگ چهار نفر را در برهه‌های مختلف زمانی در کلاس روانشناسی شرکت داده و دانشجویان را در معرض آنها قرار دادند. نتایج نشان داد زمانی که تصاویر این چهار نفر برای دانشجویان پخش میشود، آنها به فردی بیشتر علاقه نشان میدهند که دفعات بیشتری در کلاس حاضر بوده است حتی اگر تماس و یا ارتباطی با او نداشته باشند.

3.اجازه دهید آنها درخصوص خود صحبت کنند.

محققان هارورد اخیرا دریافته‌اند که صحبت درباره خود به اندازه غذا خوردن، پول درآوردن و حتی رابطه جنسی لذت آور است. آنها در مطالعه خود با قرار دادن شرک‌کنندگان زیر دستگاه fmri دریافتند که بخشهای مربوط به انگیزه و پاداش مغز زمانی که آنها با دیگران درخصوص خود صحبت میکنند فعال‌تر است.

4.کمی شوخ‌طبعی به خرج دهید

تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایلینویز و دانشگاه ایالتی لس‌آنجلس نشان میدهد که شوخ‌طبعی در هر شکلی از رابطه سودمند است. این مورد بویژه در محیطهای کاری حایز اهمیت است. در مطالعه صورت گرفته میان 140 همکار چینی بین 26 تا 35 سال، افرادی کمتر مورد علاقه هستند که حس شوخ‌طبعی ندارند.

5.از دیگران انتظار رفتارهای خوب داشته باشید

آیا درخصوص اثر پیگمالیون چیزی میدانید؟ این یک افسانه یونانی است: "پیگمالیون" ، مجسمه سازی از قبرس بود. زمانی او مجسمه یک زن را ساخت و شیفته اثر خود شد آنقدر که او را همانند یک معشوقه می پرستید. سرانجام، مجسمه بی جان ، تحت تأثیر عشق پیگمالیون زنده شد و آن دو با یکدیگر ازدواج کردند.

امروزه "پیگمالیون" ، نه فقط یک شخصیت خیالی در یونان باستان ، که یک اصطلاح روانشناسی و مدیریتی است.

خلاصه اصل پیگمالیون در روان شناسی این است:

افراد تمایل دارند در نظر دیگران ، توانمند جلوه کنند و در عمل نیز ثابت کنند که توانمند هستند. آنها تمایل دارند انتظاراتی که دیگران از ایشان دارند را برآورده کنند تا تصویر ذهنی دیگران نسبت به آنان ، مثبت باشد. در یکی از مقالات مجله هاروارد میخوانیم: «اگر فکر کنید که طرف مقابلتان یک آدم دودوزه‌باز است، با او به شیوه‌ای برخورد خواهید کرد که او رفتارهای ناپسند و رندانه از خود بروز بدهد.» اما اگر انتظار دوستی از طرف مقابل داشته باشید، آنها نیز با احتمال بیشتری صمیمیت خود را به شما ابراز خواهند کرد.

6.یک راز خود را با آنها در میان بگذارید

خودافشاگری یکی از بهترین روشهای باز کردن باب دوستی است. در مطالعه صورت گرفته توسط آرتور آرون در دانشگاه استونی بروک، از دانشجویان خواسته شد که ضمن تشکیل تیمهای دونفره در مدت 45 دقیقه شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند. تعدای سوال کاملا خصوصی توسط برخی شرکت کنندگان مطرح میشد، که در پایان مشخص شد افرادی که این سوالها را پرسیده و همچنین پاسخ‌دهندگان به این قسم سوالات، علاقه بیشتری یه یکدیگر نشان میدهند.

7.دیگران را طوری ببینید که دوست دارند خود را ببینند

مردم دوست دارند در نظر دیگران بگونه ای جلوه کنند که با باورهای خود نسبت به خویشتن هماهنگ و همراستا باشد. این مهم با عنوان تئوری خود-تاییدی شناخته میشود. همگی ما به دنبال تایید هستیم، خواه تایید مثبت و یا منفی.

محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه آریزونا مجموعه تحقیقاتی را روی شرکت‌کنندگان با باورهای مثبت و یا منفی درخصوص خود صورت دادند و از آنها خواستند که آیا تمایل دارند با افرادی تعامل کنند که دیدگاهی منفی و یا مثبت درباره آنان داشته باشند یا خیر.  شرکت کنندگان با دیدگاه مثبت درباره خود، افرادی را ترجیح میدهند که در موردشان تفکرات مثبت داشته باشند و در طرف مقابل افراد دارای دیدگاه منفی نسبت به خود، انتقادکنندگان را ترجیح میدهند. درواقع نتایج این پژوهش نشان داد که ما دوست داریم با کسانی معاشرت کنیم که بازخوردها و دیدگاهشان منطبق با برداشت ما از خودمان باشد.

8.لبخند به لب داشته باشید

در مطالعه‌ای، نزدیک به 100 زن دانشجو به تصاویر زن دیگری در یکی از چهار شکل زیر نگاه می‌اندازند: با لبخندی به لب و حالت بدنی باز، با لبخندی به لب و گارد بدنی بسته، و بدون لبخند در حالت بدنی باز، و بدون لبخند و گارد بدنی بسته. نتایج نشان داد که صرف نظر از شکل بدنی، زنی که لبخند به لب دارد توجه بیشتری را به خود جلب میکند. بعلاوه،  لبخند موجب به یاد ماندنی شدن در برخورد اول میشود.

9.گهگاه دوستان خود را لمس کنید

منظور از لمس چیزی است که محققان به آن لمس زیرآستانه ای میگویند، بگونه ای که فرد مقابل به شکلی لمس میشود که به ندرت متوجه آن میگردد.این کار موجب افزایش صمیمیت میان افراد میشود. در مطالعه‌ای در دانشگاه میسی‌سی‌پی اثرات لمس شدن در فرآیند دریافت انعام توسط پیش‌خدمت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد زمانی که پیش‌خدمت بازو یا شانه مشتری را به شکلی آرام و نامحسوس لمس می‌کند، به میزان بیشتری انعام دریافت میکند.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.