وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

اصول شخصیتی برای افزایش بهره‌وری در محیط کار 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اصول شخصیتی برای افزایش بهره‌وری در محیط کار

بهره‌وری در محل کار معمولاً با تعداد ایمیل‌هایی که نیرو می‌فرستد، تماس‌هایی که می‌گیرد، گزارش‌هایی که می‌نویسد و به طور کلی با میزان انجام شرح وظایف او سنجیده می‌شود. ده‌ها کتاب در ارتباط با تکنیک‌های افزایش بهره‌ور در محل کار نوشته شده اما در اینجا می‌خواهیم روی عاملی تمرکز کنیم که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و آن عامل "شخصیت" است.

هرچند شخصیت کارکنان سازمان تأثیر بالایی روی نحوه کار کردن آنها دارد، اما این مسئله به ندرت مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. ویژگی‌های شخصیتی آنقدر زیاد هستند که نمی‌توان همه آنها را نام برد اما در این یادداشت چند اصل بنیادی را بیان می‌کنیم که در بالا بردن بهره‌وری در محیط کار به شما به عنوان یک مدیر کمک بسزایی خواهند کرد.

 

آسیب‌پذیری

انسان‌ها موجوداتی آسیب‌پذیر هستند. معمولاً افراد در محل کار سعی می‌کنند آنچه را که از نظرشان نقطه ضعف است، بپوشانند. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید تشخیص ریشه آسیب‌پذیری فرد است. 

کشف کردن ریشه و نقطه آسیب‌پذیری نیرو هنری است که تنها از مدیران آگاه و حرفه‌ای بر می‌آید. چنین مدیرانی فراتر از کلمات و گفته‌های نیروی خود می‌روند و به قلب او راه پیدا می‌کنند. برای مثال ممکن است نیرو در ظاهر بسیار خوب کار کند اما مدیر حرفه‌ای او نوعی احساس ناامنی را در او کشف کند که در بلندمدت باعث کاهش بهره‌وری‌اش شده است. تشخیص این لایه پنهان از آسیب‌پذیری و تلاش در جهت رفع آن از وظایف مدیر مهم در جهت بالا بردن بهره‌وری است.

 

آسیبِ محوری

هر کسی در زندگی‌اش به شکلی و از جایی صدمه خورده است. روانشناسان می‌گویند که ماهیت شخصیت فرد به وسیله ماهیت آسیب‌هایی که در دوران کودکی به او وارد شده، تعیین می‌شود. فرد این آسیب‌ها را در تمام سال‌های باقی مانده از زندگی‌اش با خود حمل می‌کند. وقتی این آسیب‌ها توسط یک عامل بیرونی هدف گرفته می‌شوند، منجر به آسیب‌پذیری او می‌شود.

 

دفاع

به هر حال افراد برای مقابله با آسیب‌های محوری راهی را جهت دفاع از خود پیدا می‌کنند. برخی با عکس‌العمل‌هایی همچون خشم از خود دفاع می‌کنند و برخی دیگر با ترس درونی و پنهان کردن آن عکس‌العمل نشان می‌دهند. تشخیص مکانیزم دفاعی فرد در مقابل این آسیب‌ها از وظایف مدیر است. مدیر کاربلد می‌داند که با توجه به این ویژگی شخصیتی هر یک از نیروهایش چگونه انتظارات خود را از او مطرح کند و یا زمانی که اشتباهی از او سر زد چگونه شرایط را مدیریت کند.

 

امنیت 

تنها راه برقرار کردن یک ارتباط صادقانه و مؤثر با نیرو کمک به او برای احساس امنیت داشتن است. منظور از احساس امنیت این است که به نیروی خود اطمینان دهیم ما به عنوان مدیرش به نقاط آسیب او حمله نخواهیم کرد. اصل کلیدی در انیجا احترام است. نیروی شما رویکردتان در قبال او و موضوعات و مسائلش را به خوبی احساس می‌کند و اگر بتوانیم این احساس امنیت را در او ایجاد کنیم گام بلندی در جهت افزایش بهره‌وری نیروها و در پی آن سازمان خود برداشته‌ایم.

بنابراین برای اینکه تیم کاری و سازمان بهره‌وری داشته باشیم، باید به این دسته از ویژگی‌های شخصیتی نیروهای‌مان توجه کنیم و با توجه به این ویژگی‌ها سبک و نگرش مدیریتی خود را تعیین کنیم.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.