وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کاروکسب‌های شکست‌خورده‌ای که خود را احیا کردند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کاروکسب‌های شکست‌خورده‌ای که خود را احیا کردند

هرچقدر هم که کاروکسب شما خوب و امیدوارکننده باشد، زمان‌هایی پیش می‌آید که درباره آینده آن احساس نگرانی می‌کنید. داستان‌هایی که از موفقیت‌های یک‌شبه عده‌ای جوان که حالا به افرادی ثروتمند تبدیل شده‌اند، باعث می‌شود که مدیران و کارآفرینان جوان فراموش کنند که موفقیت‌های ماندگار و پایدار نتیجه احیای مجدد خود و کاروکسب بعد از شکست‌های اجتناب‌ناپذیر است. هیچ موفقیت پایداری یک‌شبه به دست نمی‌آید.

برای نمونه در این یادداشت شرکت‌هایی را بررسی می‌کنیم که موفقیت پایدار خود را بعد از شکست‌های سنگینی به دست آوردند. 

 

1. اپل

داستان شرکت اپل تقریباً برای همه آشنا است اما آنقدر سرنوشت این شرکت نکات آموزنده دارد که تکرار آن هر بار نکته جدیدی دارد. اپل پس از یک شروع خوب، یک دوره افول 12 ساله را تجربه کرد که حتی باعث شد مغز متفکر و نوآور آن یعنی استیو جابز مجبور به ترک شرکت شود. با این وجود پس از بازگشت جابز و تلاش‌های او برای برندسازی مجدد و تغییر ساختار در پاسخگویی به انتظارات مشتریان، اپل به غول فناوری تبدیل شد. فراموش نکنیم این اتفاق پس از 12 سال روند نزولی و شکست سنگین برای شرکت اپل رخ داد.

 

2. فدکس

فدکس آنقدر شرکت بزرگی است که هیچ کدام از ما به شکست و ضرر مالی سنگین آن در سال‌های گذشته توجهی نمی‌کنیم. فدکس از سال 1971 نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. پس از چند سال روند پایدار، به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، کابوس‌های لجستیک این شرکت آغاز شد به طوری که هر ماه به طور متوسط یک میلیون دلار ضرر مالی می‌کرد. 

کار به جایی رسید که در برهه‌ای سرمایه فدکس به 5 هزار دلار رسیده بود و این یعنی ورشکستگی کامل. با این حال تلاش‌هایی که برای جایگاه‌یابی مجدد این شرکت انجام شد باعث گردید این شرکت امروزه به یکی از سودآورترین بنگاه‌های اقتصادی جهان تبدیل شود.

 

3. اور نوت (Evernote)

با وجود مشکلات اخیر، اور نوت یک اپلیکیشن و البته شرکت بسیار موفق و رهبر نرم‌افزارهای یادداشت‌برداری و سازمانی است. در سال 2008 زمانی که این شرکت هنوز خیلی جوان بود، موسس آن یعنی فیل لیبین تصمیم گرفت شرکت را به کل تعطیل کند زیرا احساس می‌کرد دیگر امکان سودآوری برای او وجود ندارد. 

در این شرایط بود که سرنوشت اور نوت به یکباره تغییر کرد. یک سرمایه‌گذار خارجی 500 هزار دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و همین میزان سرمایه کافی بود تا اور نوت سرپا بماند و بنیان خود را مستحکم کند. گاه در عین ناامیدی و در شرایطی که خودمان شکست را پذیرفته‌ایم، چنین اتفاقاتی ما را به ادامه راه امیدوار می‌کند.

 

4. ردیت (Reddit)

ردیت در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پلتفورم‌های آنلاین با بیش از 169 میلیون بازدیدکننده غیرتکراری در ماه است اما برای رسیدن به این جایگاه بارها طعم شکست را چشیده است. در سال 2005 تعداد سرمایه‌گذاران این شرکت "صفر" بود. پس از مدتی مدیران این شرکت متوجه شدند کاربران خودشان به این پلتفورم سری نمی‌زنند بنابراین حساب‌های کاربردی غیرواقعی درست کردند و با این حساب‌ها در پلتفورم خود بحث‌هایی را راه انداختند تا اینکه بالاخره توجه کاربران جلب شد و به ردیت سر زدند. مدیران ردیت آموختند که نباید نشست، دست روی دست گذاشت و منتظر موفقیت ماند بلکه باید به سمت آن حرکت کرد و برای مسیر، نقشه و برنامه داشت.

 

دنیای کاروکسب مملو از این نمونه‌ها است. موفق‌ترین کاروکسب‌ها هم روزی با شرایط بسیار بد و ناامیدکننده دست‌وپنجه نرم کرده‌اند اما نکته مهم آن است که به هدف خود اعتقاد داشته‌اند و هیچ‌گاه از رسیدن به آن ناامید نشده‌اند.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.