بارسلونا و توسعه استعدادها از درون
در می سال 2009، بارسلونا دو بر صفر تیم فوتبال منچستریونایتد را شکست داد تا قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در آن سال شود. در آن بازی که در رم ایتالیا برگزار شد، ستارگانی همچوم ساموئل اتوئو و تیری هانری در کنار جوانی به نام لیونل مسی تیم ایالت کاتالان را قهرمان اروپا کردند.
سه بازیکن دیگر نیز در آن مسابقه بسیار تأثیرگذار بودند. جرارد پیکه که در آن سال 21 سال سن داشت، سرخیو بوسکتس که 20 ساله بود و پدرو رودریگز که او هم 21 سال بیشتر سن نداشت. در فصل 2008-2009 هر سه این بازیکنان، در آکادمی جوانان لا ماسیا فوتبال بازی میکردند و هیچ کس نام آنها را هم نشنیده بود. علاوه بر موفقیتشان با تیم فوتبال بارسلونا، این سه در لباس تیم ملی اسپانیا نیز موفق شدند در سال 2010 قهرمان جهان و در سال 2012 قهرمان اروپا شوند.
تیم فوتبال بارسلونا در 10 سال گذشته عناوین متعددی را با استعدادهای داخلی و خارجی خود به دست آورده است. بازیکنان زیادی در این بازه ده ساله از بارسلونا جدا شدهاند اما خروج هیچ یک از آنها نتوانسته خللی در روند رو به رشد و بازیهای زیبای این تیم ایجاد کند. حتی رفتن مربیان این تیم نیز سیستم بازی آنها را به هم نریخته است. در مقابل برای مثال میتوان از تیمی مثل آ ث میلان ایتالیا نام برد که چند سال پیش از غولهای فوتبال اروپا بود اما امروز به یکی از تیمهای بسیار معمولی حتی در لیگ داخلی کشور ایتالیا تبدیل شده است.
به همین دلیل باشگاه بارسلونا میتواند یک مطالعه موردی (case study) بسیار خوب برای بررسی این موضوع باشد که چرا سازمانها باید سیستمها و فرایندهایی را توسعه دهند تا به بهترین شکل کارکنان خود را از درون پرورش دهند.
اهمیت توسعه استعدادها و سرمایهگذاری بر روی فرایندهای مرتبط بر هیچکس پوشیده نیست. اما سؤال این است که این کار چگونه باید انجام شود. شاید خیلی از شرکتها بودجه غولهایی مانند گوگل و فیسبوک را نداشته باشند تا برنامههای ویژهای برای پرورش کارکنان خود در نظر بگیرند اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد اثربخشی برنامههایی است که برای این منظور صورت میگیرد.
جیم کینان (Jim Keenan) فردی است که به شرکتها کمک میکند استراتژیهای فروش موفقی را طراحی و اجرا کنند. او درباره اهمیت ایجاد فرایندهایی برای کشف استعدادهای پنهان در سازمانها میگوید: "خیلی از شرکتها برنامههای اثربخش یا ابزاری برای توسعه استعدادها دارند. نگاه آنها به کارکنانشان به صورت راهحلهای کوتاهمدت است و به همین دلیل برای توسعه آنها سرمایهگذاری نمیکنند. بنابراین کارکنان و به ویژه کارکنان جوان برای اینکه نامی برای خود دست و پا کنند به سازمانهای دیگر کوچ میکنند. عدم توجه به حفظ و نگهداری استعدادها چیزی است که مانع پیشرفت بسیاری از شرکتهای نوپا میشود."
این در حالی است که با مربیگری و آموزش، میتوان این نیروها را به جایگاهی رساند که بتوان به رشد خود و شرکت کمک کنند. همانطور که بر هیچکس پوشیده نیست رفتن یک نیرو از سازمان هزینههای سنگینی را به آن وارد میکند؛ هزینههایی که فقط مادی نیستند و به لحاظ اطلاعاتی و دانشی نیز بعضاً ضربات جبرانناپذیری را به سازمان وارد میکنند.
رئال مادرید رقیب سنتی بارسلونا است. آنها نه تنها در سبک بازی بلکه در فلسفه خود نیز با بارسلونا متفاوت هستند. برای بارسلونا آکادمی جوانان و توسعه بازیکنان مایه غرور و افتخار است در حالی که رئال مادرید ترجیح میدهد "کهکشانی" باشد و با صرف هزینههای بسیار هنگفت استعدادهای پرورشیافته در دیگر تیمها را به خدمت خود درآورد. بر اساس گزارش روزنامه تلگراف، قیمت 11 بازیکن ابتدایی رئال مادرید در سال 2011، 290 میلیون یورو بود در حالی که این میزان برای بارسلونا 90 میلیون یورو بود. این در حالی است که از سال 2011 بارسلونا هشت عنوان مهم به دست آورده است و رئال مادرید به پنج عنوان بسنده کرده است.
سبز باشید