وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 قانون طلایی برای مدیریت اثربخش (بخش دوم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

10 قانون طلایی برای مدیریت اثربخش (بخش دوم)

در بخش اول این مطلب به معرفی و بررسی پنج قانون طلایی برای مدیریت اثربخش پرداختیم. در این یادداشت پنج قانون دیگر را به قوانین قبلی می‌افزاییم. پایبند بودن به این قوانین باعث می‌شود که بتوانیم در هر حرفه‌ای که مشغول به کار هستیم، با اثربخشی بیشتری نیروهای خود را مدیریت کنیم.

 

6. هیچ وقت تفاوت‌های فردی را فراموش نکنید.

تیم شما از افرادی تشکیل شده است که ترجیحات، نقاط قوت، نقاط ضعف و ایده‌های منحصر به فردی دارند. بنابراین هیچ‌گاه از رویکرد یکسانی برای انگیزه دادن، ترغیب کردن یا تنبیه کردن تمام کارکنان خود استفاده نکنید. روی ویژگی‌های فردی افراد تمرکز کنید و رویکرد خود را بر اساس این ویژگی‌ها شخصی‌سازی کنید. تمرکز تیمی نباید باعث شود که مدیر خصوصیات خاص هر فرد را نادیده بگیرد.

 

7. تا جایی که ممکن است شفاف و روراست باشید.

شفافیت در کار صداقت و شرافت ما را به عنوان یک مدیر نشان می‌دهد و باعث به وجود آمدن اعتماد در میان اعضای تیم می‌شود. اگر مدیر به کارکنان خود دروغ بگوید و یا اطلاعاتی را پنهان کند، ارتباطات خود با آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد و موجب می‌شود که نیروها احترام شایسته یک مدیر را برای او قائل نباشند.

 

8. تمام ایده‌ها و دیدگاه‌ها را تشویق کنید.

هر چقدر تعداد افرادی که به شکل فعال و پویا در مباحث حضور دارند و دغدغه بهبود سازمان را دارند بیشتر باشد، برای شما به عنوان یک مدیر بهتر است. هیچ‌گاه یکی از اعضای تیم خود را به خاطر اینکه ایده خود را با احترام و ادب بیان کرده، سرزنش نکنید حتی اگر ایده او پخته نیست و یا با چیزی که شما در ذهن دارید، فاصله بسیاری دارد. 

مؤاخذه کردن نیرو به خاطر اینکه ایده‌اش را به زبان آورده حس بسیار بدی را در او ایجاد می‌کند و دیگران را نیز نسبت به بیان نظرات‌شان سرد و بی‌تفاوت می‌کند.

 

9. به افراد کمک کنیم از کارشان لذت ببرند.

برای اینکه به نیروهای‌مان کمک کنیم از کارشان لذت ببرند لازم نیست لباس متحدالشکل را حذف کنیم و یا برنامه‌های تفریحی عجیب و غریب ترتیب دهیم. نگرش مثبت یک مدیر به نیروهایش باعث می‌شود که آنها با این باور برسند که رفاه‌شان برای مدیر اهمیت دارد و همین کافی است که هر روز صبح با انرژی و نشاط بسیار بالایی به محل کار خود بیایند.

هرچقدر امکانات تفریحی برای کارکنان بیشتر شود اما از طرف دیگر آنها به حسن نیت مدیر خود اعتماد نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت که اعضای تیم از کاری که انجام می‌دهند لذت ببرند و با حس خوب از شغل‌شان یاد کنند.

 

10. گوش کنیم و سؤال بپرسیم.

اگر نیرویی با سبک مدیریتی شما موافق نبود و یا مسیر هدایت شما را نمی‌پسندید، آن فرد را ساکت یا به عبارت بهتر سرکوب نکنید. به او گوش کنید. از همه اعضای تیم‌تان بپرسید که "در این‌باره چه فکری می‌کنی؟" و "درباره این موضوع چه حسی داری؟" این نوع مکالمات ساده و غیررسمی باعث می‌شود مشکلات پنهان سازمان خیلی راحت‌تر تشخیص داده شوند و محیطی دوستانه و بر اساس منافع مشترک برای حل آنها ایجاد گردد. این استراتژی همچنین حس مهم بودن و باارزش بودن به کارکنان می‌دهد. 

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.