وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آرام باشیم و استرس خود را مدیریت کنیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آرام باشیم و استرس خود را مدیریت کنیم

استرس چیزی است که ما هر روز با آن سر و کار داریم. برای اینکه کاروکسب موفقی داشته باشیم باید نقش‌های متعددی را بسته به شرایطی که در آن قرار داریم به عهده بگیریم و این به خودی خود استرس‌آور است.

استرس به چنان همراهی در زندگی ما تبدیل شده که عبارت "مدیریت استرس" عبارتی رایج و پرکاربرد و حتی در مواردی، نخ‌نما شده است. 

بنا به گزارش مایو کلینیک (Mayo Clinic)، "استرس عکس‌العمل روانی و فیزیکی نرمالی به تقاضای رو به افزایش زندگی است." در مورد ریشه استرس، متخصصان این کلینیک توضیح می‌دهند که مغز به سیستم هشداردهنده‌ای که برای محافظت طراحی شده مجهز است. وقتی ذهن ما تهدیدی را درک می‌کند به بدن سیگنال می‌دهد که هورمونی را آزاد کند که همچون سوختی برای فعال‌سازی آن سیستم محافظتی عمل می‌کند. به این فرایند اصطلاحاً پاسخ "جنگ یا فرار" گفته می‌شود.

هرچند استرس به بخشی طبیعی از زندگی تبدیل شده، هیچ کس نمی‌تواند در بلندمدت با آن کنار بیاید زیرا سلامت و تمرکز فرد را با خطر جدی مواجه می‌کند. بنابراین باید به دنبال راهی باشیم که تأثیر آن را روی زندگی یا کاروکسب خود به حداقل برسانیم.  

دکتر جوئل لوی و دکتر میشل لوی (مؤسسان Wisdom at Work) برای رسیدن به این هدف، یک برنامه 7 بخشی را پیشنهاد می‌دهند. در ادامه به معرفی این برنامه پرداخته شده است.

 

1. حضور در ارتباطات 

زمانی که با دیگران صحبت می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که افکارمان از موضوع منحرف شوند و به چیزهای دیگری فکر کنیم. حضور در ارتباطات یعنی اینکه ظرفیت خود برای "حضور در لحظه" بالا ببریم. لازم است تمرکز خود را فقط و فقط روی فردی قرار دهیم که در حال صحبت کردن با او هستیم.

 

2. جلوگیری از انباشته شدن استرس

بدن ما به ما می‌گوید که به چه چیزی نیاز دارد و تنها زمانی درست عمل می‌کند که به آن آرامش تزریق کنیم. وقتی گرسنه هستیم غذا می‌خوریم و وقتی تشنه هستیم آب می‌نوشیم. درد نشانه این است که بخشی از بدن ما به درستی عمل نمی‌کند. به طریق مشابه استرس نیز نشان‌دهنده عدم توانایی ذهن ما برای مدیریت شرایطی خاص است. همانطور که نباید درد را نادیده گرفت زیرا این خطر وجود دارد که تشدید شود نادیده گرفتن استرس‌های کوچک نیز موجب انباشته شدن و در نهایت انفجار آنها خواهد شد.

 

3. قرار دادن خود در مرکز کائنات

در طول روز لازم است حتی برای چند لحظه هم که شده مکث کنیم و از شلوغی‌های دور و برمان فاصله بگیریم و روی زندگی و هدف‌مان تمرکز کنیم. باید از خود بپرسیم در این لحظه که هم‌اکنون در آن قرار داریم چقدر از خود راضی هستیم.

 

4. نفس کشیدن

وقتی استرس داریم یا احساس می‌کنیم قرار است در شرایط استرس‌آوری قرار بگیریم یکی از راه‌های موثر نفس عمیق کشیدن است. به گفته متخصصان راه درست این است که چشمان‌مان را ببندیم، یک نفس عمیق بکشیم و سپس به آرامی عمل بازدم را انجام دهیم. لازم است این کار را چند بار در طول روز انجام دهیم. باتوجه به هوای آلوده شهرهای بزرگ، اگر بتوانیم این عمل را در یک فضای سبز انجام دهیم نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت.

 

5. مهربان‌تر بودن

به خودمان فرصت مهربان‌تر بودن را بدهیم. محبت کردن به دیگران علاوه بر اینکه حس مثبتی را نسبت به ما در آنها ایجاد می‌کند، حال خودمان را نیز بهتر می‌کند. اگر کمی و فقط کمی با خانواده، همکاران و همسایگان‌مان مهربان‌تر باشیم دنیا به آخر نمی‌رسد.

 

6. پیدا کردن منطقه تعادل

باید به دنبال راه تعادلی بین چالش‌های بیش از حد و راحتی بیش از حد و در نتیجه بی‌معنا شدن زندگی باشیم. اگر فقط برای پول کار کنیم پس از مدتی انگیزه خود را از دست خواهیم داد. و اگر به دنبال کار موردعلاقه‌مان برویم و پولی در نیاوریم پس از مدتی به لحاظ مالی به مشکل برخورد خواهیم کرد. بنابراین باید به دنبال راه میانه‌ای باشیم. 

 

7. زندگی و کار هدفمند

زمانی که کشف کردیم کجا می‌توانیم بیشترین تأثیر خود را داشته باشیم باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن هدف به کار ببندیم. 

یادگیری نحوه مدیریت استرس در محل کار یک شبه اتفاق نمی‌افتد. به خودمان فرصت دهیم. این را بدانیم که نمی‌توانیم هر اتفاقی را که برای‌مان می‌افتد کنترل کنیم اما می‌توانیم شیوه عکس‌العمل نشان دادن خود را مدیریت کنیم. بیش از هر چیز باید روی چیزی تمرکز کنیم که همیشه روی آن کنترل داریم: خودمان.

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.