تبدیل بحران به فرصت: راههایی برای مدیریت موانع
مدیران ارشد سازمانها از لحظهای که از خواب بیدار میشوند، با موانع مختلف مواجه میشوند؛ موانعی همچون متقاعد کردن سرمایهگذاران، رسیدن به هدفهای مالی، مدیریت اتفاقات پیشبینینشده یا لانچ محصول جدیدی در بازار.
اما نحوه برخورد مدیران با این موانع کاملاً متفاوت است. برخی در همان مانع اول یا دوم کارشان تمام میشود اما برخی دیگر هم مانع را که رد میکنند قدرتمندتر میشوند و با انرژی بیشتری خود را برای عبور از مانع بعدی آماده میکنند. فرمول عبور از موانع و تبدیل بحران به فرصت چیست؟
مارکوس اورلیوس، امپراتور روم، قرنها پیش فرمولی برای این کار داشت:
"سنجیدن بدون دخالت سلیقه، اکنون و در همین لحظه
اقدام بدون توجه به منافع شخصی، اکنون و در همین لحظه
پذیرش مشتاقانه تمام اتفاقات بیرونی، اکنون و در همین لحظه
این تمام چیزی است که نیاز دارید."
افراد موفق و سرشناسی ماند جان راکفلر، توماس ادیسون و استیو جابز همگی در مواجهه با موانع از این فرمول استفاده میکردند. برای آنها مانع، بخشی لاینفک از راه بود.
در ادامه به استراتژیهایی اشاره میشود که از دل فرمول مارکوس اورلیوس بیرون میآیند. با استفاده از این فرمول میتوان چالشهایی را که برایمان به وجود میآیند به پیروزیهایی برای خود و سازمانمان تبدیل کنیم.
1. خونسردی خود را حفظ کنیم.
جان راکفلر تنها دو سال بود که کاروکسب خود را شروع کرده بود که بحران مالی سال 1857 ایالات متحده به وقوع پیوست. شرایط سختی که برای کل اقتصاد امریکا پیش آمده بود میتوانست راکفلر را افسرده و دلسرد کند اما به جای گله و شکایت از بخت بدش، تصمیم گرفت متفاوت از دیگران ماجرا را درک کند. او این بحران را فرصتی برای یادگیری دید.
بیست سال پس از شروع این بحران، راکفلر 90 درصد از بازار نفت امریکا را در اختیار داشت.
مانند راکفلر، مدیران امروزی در شرایط ناپایداری به سر میبرند. به جای اینکه اجازه دهیم اتفاقات متعدد روی قدرت تصمیمگیری ما تأثیر منفی بگذارند، میتوانیم به شرکتهایی مانند لینکداین و مایکروسافت نگاه کنیم که هر دو در دوراه بحران اقتصادی تاسیس شدند. موقعی که همه از ترس منتظر بهتر شدن اوضاع بودند چنین شرکتهایی کار خود را شروع کردند و نه تنها شکست نخوردند بلکه به رهبران صنعت خود تبدیل شدند.
2. متفاوت فکر کنیم.
استیو جابز بین اطرافیانش معروف بوده به فردی که نظم واقعیت را به هم میریخته است و به همین دلیل او هیچ وقت از عباراتی مانند "نمیشود انجامش داد" استفاده نمیکرده و از کارکنان خود چنین عبارتهایی را قبول نمیکرده است. وقتی برای اولین مدل آیفون سفارش نوع خاصی از شیشه را داد، تولیدکنندگان از مهلتی که او تعیین کرده بود، تعجب کردند. او در پاسخ به آنها گفت: نترسید. میتوانید انجام دهید. ذهنتان را متمرکز کنید. میتوانید.
تقریباً همان روز تمام تولیدکنندگان تمرکز خود را روی تولید شیشه موردنظر جابز قرار دادند و در کمتر از 6 ماه تمام شیشه مورد نیاز برای تولید اولین مدل آیفون را آماده کردند. پافشاری جابز باعث شد آنها از انتظار خودشان نیز فراتر گام بردارند.
3. انتظار هر اتفاقی را داشته باشیم.
گری کلین روانشناس سرشناسی است که به مدیران و کارآفرینان پیشنهاد میکنند اتفاقات بد را پیشبینی کنند و انتظار آنها را بکشند. به ندرت پیش میآید که همه چیز طبق برنامه پیش برود و به همین دلیل لازم است که همواره برای مواردی که در موردشان از قبل فکر نکردهایم، برنامهریزی کنیم تا غافلگیر نشویم.
4. سرنوشت خود را دوست داشته باشیم.
زمانی که تمام کارخانه و آزمایشگاه توماس ادیسون در آتش سوخت او افسرده یا عصبانی نشد بلکه با انرژی و انگیزه بیشتر به تلاش خود ادامه داد. در عرض سه هفته کارخانه مجدداً کار خود را آغاز کرد زیرا ادیسون عادت نداشت گوشهای بنشیند و به سرنوشت خود لعنت بفرستد.
در سازمانهای امروزی شاید دچار آتشسوزی نباشیم اما اتفاقاتی مانند قطع همکاری یک سرمایهگذار، رفتن یک نیروی کلیدی یا اتفاقات مشابه میتوانند زمینهای برای ناامیدی مدیر یا مالک مجموعه باشند. اگر دیدگاه ادیسون را داشته باشیم بدون شک میتوانیم در مواجهه با تمام این اتفاقات بهترین تصمیمات را بگیریم.
سبز باشید