وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درس‌هایی که مارک کوبان به یک کارآفرین 16 ساله آموخت 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌هایی که مارک کوبان به یک کارآفرین 16 ساله آموخت

مارک کوبان یک سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده تلویزیونی و کارآفرین امریکایی است که توانسته در زمینه حمایت مالی و سرمایه‌گذاری در کاروکسب‌های نوپا نامی برای خود دست و پا کند. کوبان تهیه‌کننده برنامه شارک تنک (Shark Tank) است که این برنامه به تقویت فرهنگ کارآفرینی و شناسایی استعدادها می‌پردازد و با حمایت مالی و معنوی از آنها به تقویت کاروکسبی که راه انداخته‌اند می‌پردازد.

اخیراً یکی از مهمانان برنامه شارک تنک، نوجوانی 16 ساله به نام بنجامین استرن بود که سرمایه‌گذاران حاضر در این برنامه را شگفت‌زده کرد. بنجامین موسس و مدیرعامل شرکت نوهبو (Nohbo) است که در زمینه محصولات بهداشتی فعالیت می‌کند.

مارک کوبان درباره بنجامین گفته که در او، خودش را می‌بیند و او را نمونه کوچک خودش خوانده است. کوبان برای خرید 25 درصد از شرکت بنجامین، 100 هزار دلار به او پرداخت کرد.

استرن در مصاحبه با بیزینس اینسایدر گفت که کوبان و تیمش کاروکسب او را به سطح بالاتری بردند و راهنمایی‌های باارزشی به او ارائه دادند. به عقیده او مهم‌ترین درس‌هایی که کوبان به او آموخته بدین شرحند:

 

قبل از دویدن باید خودت را گرم کنی

زمانی که بنجامین 14 ساله بود مستندی را درباره صنعت بطری‌های پلاستیکی تماشا کرد و متوجه شد که بیشتر پلاستیکی که بازیافت نمی‌شود پلاستیکی است که در حمام‌ها استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، حمام‌ها مکان‌هایی هستند که بیشترین میزان پلاستیک دور ریخته شده در آنجا دیده می‌شود.

همین مسئله ایده ساخت محصولی را به ذهن بنجامین انداخت که در آن از محصولی تجدیدپذیر به جای پلاستیک استفاده شود. او همیشه می‌خواسته محصولی که تولید می‌کند محصولی باشد که در بازار انقلاب ایجاد می‌کند. کوبان مجذوب اشتیاق استرن شد اما به او آموخت که جاه‌طلبی‌اش را در چارچوب‌های مشخصی هدایت کند و ریسک را به حداقل برساند.

او در این‌باره می‌‌گوید: "آنها به من آموختند که بدون داشتن دانش درباره کاری نباید آن را شروع کنم و اینکه باید خودم را برای بدترین نتیجه آماده کنم حتی اگر انتظار بهترین‌ها را داشته باشم."

 

برای بستن یک قرارداد نیازی نیست منتظر زمانی بی‌عیب و نقص باشی.

هرچند کوبان به استرن آموخت که خیلی بلندپروازی نکند و پاهایش روی زمین باشند، این را نیز به او آموخت که نباید آنقدر احتیاط به خرج دهد که فرصت‌های خوب از دست بروند. زمانی که همه چیز بی‌عیب و نقص باشند شاید فرا برسد اما به احتمال زیاد در آن زمان فرصت از دست رفته است پس نباید منتظر ماند تا همه چیز عالی و کامل باشد. 

 

باید برای برندت هیجان به وجود بیاوری.

محصولات نوهبو قصد دارند که از ریخته شدن ظروف پلاستیکی در سطل‌های زباله جلوگیری کنند. بنجامین توانست گام بسیاری بلندی را بردارد و نام خود و کاروکسبش را سر زبان‌ها بیندازد. اما کوبان و تیمش به او آموختند که هیجان ناشی از شارک تنک برای همیشه باقی نخواهد ماند.

آنها به بنجامین گفتند که به وجود آوردن هیجان برای برند یک چالش اجتناب‌ناپذیر و همیشگی است. او باید مدام در حال ساختن ارتباط با مشتریان و شرکا باشد.

 

باید اطرافت را از افرادی پر کنی که از خودت بهتر هستند.

بنجامین می‌گوید: "به عنوان یک مدیرعامل، دائماً با افراد مختلف سر و کار دارم و وارد حوزه‌هایی می‌شوم که اطلاع زیادی درباره آنها ندارم." در این مسیر، او به خوبی متوجه شده که کوبان و تیمش جلوی بسیاری از اشتباهات او را گرفته‌اند. او در این ارتباط می‌گوید: "می‌دانم که حضور نابغه‌ها و افراد حرفه‌ای کاروکسب باعث شده که چه اشتباهات بزرگی را مرتکب نشوم. بنابراین همیشه به دنبال افرادی هستم که از خودم بهتر باشند تا بتوانیم نوهبو را بیش از پیش در مسیر موفقیت جلو ببریم."

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.