متخصصان پاسخ میدهند: چگونه برند متمایزی بسازیم؟
وقتی کاروکسبی فعالیت خود را آغاز میکند و درهایش را به سمت مشتریان باز میکند، باید به سرعت برندی برای خود ایجاد کند. کاروکسبها از همان روز اول فعالیت خود به مشتری نیاز دارند و این در حالی است که برخی از استراتژیهای برندسازی اگرچه بسیار مؤثر و نتیجهبخش هستند اما برای اینکه اثربخشی خود را نشان دهند نیاز به زمان دارند.
در این یادداشت به بررسی نکاتی پیرامون ساختن برندی متمایز میپردازیم. متخصصان برندسازی بر این عقیده هستند که این اجرای روشها برای داشتن برندی قدرتمند و متمایز ضروری است.
1. با چشمانداز شروع کنیم نه با محصول.
مشتریان میخواهند در فرهنگ سازمان شما سرمایهگذاری کنند نه اینکه فقط یک محصول بخرند. مورئا سیل، مؤسس برندی با همین نام و کارشناس برندسازی، در این باره میگوید: "روی نگرش خود تمرکز کنید نه فقط روی محصولتان." داستان منحصر به فرد ما است که میتواند کاروکسب ما را متمایز کند. به اشتراک گذاشتن یک داستان واقعی که مربوط به چشمانداز کاروکسبمان باشد با بمباران تبلیغاتی مخاطبان در شبکههای اجتماعی متفاوت است و نتیجه به مراتب بهتری دارد.
2. در ارتباط دائمی با مشتریان باشیم.
ساختن ارتباطات دوسویه با مشتریان کلید ساختن یک برند موفق در سریعترین زمان ممکن است. کارا گلدین، موسس و مدیرعامل هینت واتر (Hint Water) در این ارتباط میگوید: "مردم عاشق مشارکت کردن هستند و گوش دادن به آنها برایشان بسیار باارزش است." او در ادامه میگوید: "اگر نمیخواهید مانند ستارهای باشید که میدرخشد و سپس محو میشود به ارتباط دائمی با مشتری نیاز دارید."
ما در تحقیقات بازار به دنبال یافتن اطلاعات از مشتریان هستیم و برای این کار هزینه میکنیم حال چرا از اطلاعاتی که خود مشتریان بدون هیچگونه هزینهای در اختیارمان قرار میدهند، استقبال نکنیم؟
3. صدا و قبیله خود را پیدا کنیم.
کارا گلدین میگوید: "ما در ابتدای کارمان نمیتوانیم برای تمام مشتریان بازاریابی کنیم. در حقیقت نه میخواهیم و نه میتوانیم این کار را انجام دهیم." یک کاروکسب در ابتدای فعالیت خود بهتر است تمرکز خود را فقط و فقط روی مشتریان هدفش قرار دهد و به هیچ وجه سعی نکند برای افزایش تعداد مشتریانش بازار هدف خود را فراموش کند و برای همه بازاریابی کند.
در حقیقت در این مرحله مشتریان هدف خود را هدف میگیریم تا اجتماعی را برای کاروکسب خود بسازیم؛ اجتماعی که هرچقدر هم کوچک باشد بهتر از این است که بیهدف برای بخشبندیهایی که هیچ سودی برایمان ندارند بازاریابی و برندینگ انجام دهیم. با این کار حتی همان مشتریان هدف خود را نیز گیج و سردرگم و انتخاب را برایشان سخت میکنیم.
4. بر اساس ارزشهای مشترک ارتباطسازی کنیم.
یک کاروکسب در شروع فعالیت خود دست به ارتباط برقرار کردن میزند که استراتژی بسیار خوبی است چون ارتباطات لازمه سر پا ماندن یک کاروکسب هستند. اما نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که نوع ارتباطات ما در این مرحله بسیار مهم است زیرا روی انتخابهای بعدیمان و سرنوشت سازمانمان تأثیر خواهد گذاشت. کارشناسان برندسازی اظهار میدارند که تمام ارتباطات ما باید بر اساس ارزشهای محوری و چشماندازی که برای بلندمدت داریم، صورت گیرد.
برای مثال اگر میخواهیم شرکت پخشی را برای توزیع محصولات خود انتخاب کنیم، اگر میخواهیم فعالیتهای تبلیغاتی خود را به یک آژانس تبلیغاتی بسپاریم، اگر میخواهیم برای کاروکسب خود شریک یا سرمایهگذاری بگیریم و موارد دیگر از این دست، باید توجه داشته باشیم که معیارمان برای تمام این انتخابها ارزشها و چشمانداز بلندمدت کاروکسبمان باشد.
سبز باشید