مدیران موفق تعطیلات خود را چگونه میگذرانند؟
مدیران موفق برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، افرادی هستند که به اندازه کار کردن به تعطیلات خود نیز اهمیت میدهند و برای آنها برنامهریزی میکنند. استفاده درست از تعطیلات سبب میشود که بهرهوری فرد در روزهایی که به کارش باز میگردد، بیشتر شود و با انرژی و انگیزه بالاتری کارش را ادامه دهد.
در این یاداشت به فهرستی از کارهایی که مدیران موفق در روزهای تعطیل خود انجام میدهند اشاره شده است. لازم به ذکر است که این موارد بر اساس نتایج پژوهشی که توسط entrepreneur.com انجام شده، ارائه گردیده است:
رفتن به دامان طبیعت
نفس کشیدن در هوای تازه طبیعت پس از مدتی کارکردن در شهرهای شلوغ و آلوده میتواند در بازگشت روحیه و انرژی نقش موثری داشته باشد. همچنین فعالیتهایی مانند کوهنوردی و ماهیگیری که به تمرکز بالایی نیز نیاز دارند علاوه بر لذت بردن از طبیعت به بهبود تمرکز فرد نیز کمک میکنند.
فعالیتهای بدنی
بدن ما برای اینکه هرروز ۸ تا ۱۰ و شاید بیشتر پشت میز بنشیند و به سمت کامپیوتر خم شود، ساخته نشده است. دکتر جیمز لوین، مدیر کلینیک مایو (Mayo Clinic) معتقد است که نشستن، شکل جدید سیگار کشیدن است.
پس بهتر است باشگاهی را نزدیک محل کار یا سکونت خود پیدا کنیم و حتی برای چند دقیقه هم که شده تحرک بدنی داشته باشیم. اگر این کار امکانپذیر نیست میتوانیم حداقل روزی ۱۰دقیقه تمرینات کششی را انجام دهیم تا سلامت بدن ما در اثر فرسودگی کاری تهدید نشود.
تنوع در برنامههای مربوط به تعطیلات
یکی از نکات جالبی که در این پژوهش به آن اشاره شده این است که برخی از مدیران آنقدر به تنوع تفریحات خود بیتوجه هستند که تعطیلات پس از مدتی برایشان تبدیل به برنامه روتین میشود و هیجان خود را از دست میدهد. لازم نیست این تفریحات الزاماً تفریحات گران قیمتی باشند بلکه مهم این است که همیشه یک کار را انجام ندهیم تا مزه تعطیلات برایمان از بین نرود.
حفظ کردن حس کنجکاوی برای یادگیری بیشتر
یکی دیگر از مشاهدات پژوهشگران درباره فعالیتهای مدیران موفق در زمان تعطیلات این بود که این افراد هرچقدر به ردههای بالاتری از سازمان میرسند کنجکاویشان برای یادگیری افزایش مییابد. از اینرو یکی از فعالیتهای رایج میان آنها شرکت در کلاسها و دورههای مختلف است. حتی برخی از آنها به کلاسهای مهارتآموزی میروند که ارتباط مستقیمی با حرفه و صنعتشان ندارد ولی معتقدند برای موفق شدن در حوزه خود به آنها نیاز خواهند داشت.
عمق بخشیدن به رفاقتها
مدیران موفق را نمیتوانید همیشه در دفتر کارشان پیدا کنید. آنها در اغلب موارد در بیرون از دفتر و مشغول ارتباط برقرار کردن با دیگران هستند؛ ارتباطاتی که باعث میشوند که کار و کسب رشد کند. این مدیران خواستار عمق بخشیدن به ارتباطات کلیدی خود هستند و به همین دلیل از فرصتهایی که برای بیرون رفتن پیش میآید جهت تحکیم این روایط استفاده میکنند. بعضی مواقع این بیرون رفتنهای غیررسمی نتایج بسیار بهتری از جلسات و مذاکرات رسمی دارد.
حفظ پیوند با خانواده
همه ما کار میکنیم که در کنار خانوادهمان زندگی بهتری داشته باشیم. مدیران بزرگ مهمترین اولویت خود را خانوادهشان قرار میدهند و از تعطیلاتی که برایشان پیش میآید به عنوان فرصتی با ارزش برای گذراندن وقت در کنار خانوادهشان بهره میبرند.
سبز باشید