چهلوهفتمین شمارهی توسعه مهندسی بازار منتشر شد
تازهترین شمارهی دوماهنامه تخصصی کاربردی "توسعه مهندسی بازار" (سال نهم، شمارهی 47، بهمن و اسفند 1394) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازهترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی)
علاقهمندان برای خرید مجله و اشتراک میتوانند با شمارههای 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.
متن زیر یادداشتی است که اینجانب با عنوان "توسعه مهندسی بازار، نورولیدرشیپ، زبانشناسی فروش، بازاریابی و تبلیغات" برای این شماره نوشتهام:
نهمين سال انتشار توسعه مهندسي بازار به پايان رسيد. با آغاز فصل بهار، در آستانهي ورود به دهمين سال انتشار نشريه هستيم. فرصت مناسبي است تا به كارنامهي خود بنگريم.
گفتوگو با بزرگان بازاريابي و تبليغات جهان
در سال 1393، سرمقاله را از بزرگان بازاريابي و تبليغات ايران درخواست كرديم و در سال 1394 از بزرگان بازاريابي و تبليغات جهان درخواست سرمقاله كرديم كه مورد توجه قرار گرفت.
پروفسور پيتر استيدل، رئيس شوراي نوروماركتينگ آسيا و اقيانوسيه، نخستين سرمقاله را براي شمارهي 44 نشريه ارسال كردند با عنوان "پنج روندي كه آيندهي تبليغات را شكل خواهد داد."
پروفسور ساك آنكويزيت، متخصص بازاريابي بينالملل و استاد برتر دانشگاه سنخوزه، نيز دومين سرمقاله را تحرير و ارسال كردند كه با عنوان "يك جهان همهجانبه و بهتر" در شمارهي 45، مهر و آبان 1394 درج شد.
و اين شماره، خانم كارلا ناگل، مدير اجرايي و بنيانگذار انجمن كسبوكار و علم نوروماركتينگ، سرمقالهشان را با عنوان "روندهاي جديد در نوروماركتينگ" ارسال كردند.
اقدامات TMBA در حوزهي نوروماركتينگ
خانم كارلا ناگل، در همين دو صفحه با تعريفي ساده از نوروماركتينگ، از اقداماتش در مجمع جهاني نوروماركتينگ ميگويد. مطالعهي اين سرمقاله بخوبي آشكار ميسازد كه در آيندهي نزديك به متخصصاني در اين حوزه نيازمنديم تا بتوانيم رونق كسبوكارها را تأمين كنيم. اين در حالي است كه ما در ايران، هنوز در سطوح دانشگاهي و مراكز علمي ، كمترين فعاليتي در اين باره بهصورت منسجم نداريم.
ما در شركت TMBA به سهم خود كوشيدهايم اقداماتي آغاز و تداوم يابد. در سال 1392 كتابي با عنوان "نوروماركتينگ؛ نظريه و كاربرد" اثر اينجانب چاپ شد كه نخستين اثر تأليفي در اين زمينه در ايران است. خوشبختانه اين كتاب به چاپ دوم رسيده و اين چاپ نيز در شرف اتمام است.
دو لوح فشرده (DVD) حاوي 20 فيلم كوتاه به صورت زيرنويس فارسي در حوزهي نوروماركتينگ از دوسال پيش توليد و تكثير شده كه هنوز هم علاقهمندان و متخصصان براي آشنايي با "نوروماركتينگ" از همين طريق، اطلاعات خود را تكميل ميكنند.همچنين گفتوگوهايي كه در توسعه مهندسي بازار درج شد با بزرگان نوروماركتينگ جهان به همراه آثار و مقالات تأليفي و ترجمهاي متنوع در اين حوزه.
موضوعات تازهاي از جمله "نوروليدرشيپ" را دنبال ميكنيم كه در صفحات 16 تا 19 همين شمارهي مجله بخوانيد. كارگاهي نيز با همين عنوان از سوي شركت TMBA در 29 بهمنماه 1394 برگزار شد و ساير اقداماتي كه در سال 1395 تشريح خواهم كرد.
توسعه مهندسي بازار و كاربردي كردن بازاريابي
"توسعه مهندسي بازار" نشريهاي است كاربردي براي مديرعاملان و مديران بازاريابي و فروش. بهمنظور دستيابي به اين هدف يعني كاربردي بودن، اهتمام خويش و همكارانم بر آن بوده تا با عمومي كردن مطالعات بازاريابي، فروش، تبليغات، مذاكره، خردهفروشي، و...، به دانشي بپردازيم كه رفتار حرفهاي مديرعاملان، و مديران بازاريابي و فروش را تحت تأثير قرار دهد.
از اين رو، نشريه در قالب اخبار بازاريابي، گفتوگو، مقالات، عكس و تصوير تقديم خوانندگان شده و ميشود. به علاوه، فيلمهايي از بزرگان دانشگاه هاروارد ضميمهي نشريه است تا به صورت صوتي و تصويري، مديران با موضوعات گستردهي بازاريابي جهان آشنا شوند. اين فيلمها بهصورت زيرنويس فارسي تهيه و توليد شده است.
فيلمهاي آموزش بازاريابي دانشگاه هاروارد
در سال 1394 مجموعاً 6 فيلم، يعني به ازاي هر شمارهي مجله يك فيلم
تقديم خوانندگان مجله شده است. اين فيلمها عبارتند از:
1ـ گفتوگو با مت ايرينگ، مدير استراتژي و نوآوري شركت ويونيت
2ـ گفتوگو با ادوين بازول، مدير ارشد شركت پيدابليوسي و متخصص منابع انساني
3ـ گفتوگو با ادم رباك، نويسنده و مدير اجرايي شركت تبليغاتي ساچياندساچي
4ـ گفتوگو با نيكوس موركويانيس، مؤلف كتاب و مشاور برجستهي مديريت
5ـ گفتوگو با باب سايمونز، استاد دانشكدهي كسبوكار هاروارد
6ـ گفتوگو با دنيل گلمن، مبدع نظريهي هوش هيجاني
گفتوگوها
سالهاست گفتوگو با استادان بازاريابي و تبليغات جهان و ايران در "توسعه مهندسي بازار" جايگاه خاص خود را دارد.
در هر شماره از مجله، چند گفتوگو وجود دارد كه عمدتاً اختصاصي است و همكارانم توانستهاند پس از جلب موافقت بزرگان بازاريابي و تبليغات جهان و ايران، مصاحبههايي را انجام دهند. در سالي كه گذشت يعني سال 1394، در هر شماره، دستكم 4 تا 5 مصاحبه وجود دارد. براي مثال در آغاز سال، شما اين مصاحبهها را خوانديد:
1ـ گفتوگو با مهدي اميرجعفري، مترجم كتاب مديريت بازاريابي (اثر كاتلر و كلر، ويراست 2012)
2ـ گفتوگو با دكتر حميدرضا صديقي، استاد دانشكدهي كسبوكار، دانشگاه ساندرلند
3ـ گفتوگوي تلفني با پروفسور ژرومه گلن، آيندهپژوه جهاني
4ـ گفتوگوي تلفني با پروفسور آلدن، متخصص بازاريابي سلامت
در همين شماره يعني 47 (بهمن و اسفند 1394)، با 6 گفتوگو در خدمت شمائيم:
1ـ گفتوگو با استيو مارتين، مربي جهاني فروش، و متخصص زبانشناسي فروش
2ـ گفتوگو با كاترين كاپيتا، مؤلف كتاب ارزشمند "برندسازي تا رسيدن به اوج"
3ـ گفتوگو با ناندو ناندكيشور، معاون اجرايي نستله در آسيا
4ـ گفتوگو با نير ايال، نويسنده و كارآفرين امريكايي
5ـ و 6- رازهاي تبليغات در گفتوگو با مديران آژانس تبليغاتي پابليسيس (موريس لِوي، مديرعامل، و نيك كلوشي، عضو هيأت مديره)
فهرست بزرگاني كه با "توسعه مهندسي بازار" گفتوگو كردهاند در اين مجال نميگنجد، اما ميتوان از چهرههاي درخشاني همچون مارتين ليندستروم، اعجوبهي برند ياد كرد كه در شمارهي پيشين (چهلوششم، آذر و دي 1394) اين گفتوگو درج شد.
شايستهي يادآوري است كه در طول سالهاي گذشته، گفتوگوهاي مندرج در توسعه مهندسي بازار در سالهاي 1386 تا 1393 در قالب كتابي با عنوان "توسعه مهندسي بازار با بزرگان بازاريابي و تبليغات جهان" در انتشارات بازاريابي چاپ و منتشر شد.
گفتني آنكه هدف از اين گفتوگوها نيز انتقال ساده، آسان، و نرم موضوعات مختلف بازاريابي است براي مديران. بهعنوان مثال، خانم كاترين كاپيتا، كارآفرين برجستهاي است؛ كتابي نيز دارد با عنوان "برندسازي تا رسيدن به اوج" كه بهتازگي از سوي انتشارات بازاريابي چاپ و منتشر شد. علاقهمندان به بازاريابي تا قبل از مطالعهي اين كتاب، ميتوانند همين گفتوگوي دوصفحهاي را بخوانند كه در صفحات 22 و 23 اين شماره آمده است.
توسعه مهندسي بازار شمارهي 47، بهمن ماه - اسفند ماه 1394
توسعه مهندسي بازار به روال شمارههاي پيشين، حاوي موضوعات متنوع بازاريابي مد، تبليغات، برند، رفتار مصرفكننده، مذاكره، بستهبندي، و پرسشنامهي مديريت و موضوعات متنوع مديريت و منابع انساني است.
پرسشنامهها
هر شمارهي مجله حاوي پرسشنامه است تا مديران بتوانند به سهولت خود را ارزيابيكنند. اگر فهرست پرسشنامههاي آغاز سال تاكنون را بخواهيد، به فهرست زير مراجعه كنيد:
1ـ پرسشنامهي 16 سؤالي "بهرهوري شما در كار چقدر است؟ ("شمارهي 42، فروردين و ارديبهشت 1394)
2ـ پرسشنامهي 5 سؤالي "آيا شما فروشندهي قرن 21 هستيد؟ ("شمارهي 43، خرداد و تير 1394)
3ـ پرسشنامهي 15 سؤالي "فرسودگي شغلي در كمين شماست؟ ("شمارهي 44، مرداد و شهريور 1394)
4ـ پرسشنامهي 16 سؤالي "آيا در اتاقتان به روي كارمندان باز است؟ ("شمارهي 45، مهر و آبان 1394)
5ـ پرسشنامهي 15 سؤالي "آيا ويژگيهاي يك فرد كارآفرين را داريد؟ ("شمارهي 46، آذر و دي 1394)
6ـ پرسشنامهي 11 سؤالي "براي مديريت در سال 1395 آمادهايد؟ ("شمارهي 47، بهمن و اسفند 1394)
امتياز اين پرسشنامهها در اين است كه هر شخص ميتواند با توجه به نمرهگذاري، وضعيت خودش را ارزيابي كند.
مذاكره
"مذاكره" در نشريهي توسعه مهندسي بازار گاه با مطالب متنوع اين حوزه توا‡م بوده است، اما همواره يك بخش ثابت داشتيم و آن روشهاي مذاكره با افراد و اشخاص در كشورهاي مختلف است. كافي است فقط فهرست مذاكره در سال 1394 را ببينيد:
1ـ مذاكره با آلمانيها (شمارهي 42)
2ـ مذاكره با سوئيسيها (شمارهي 43)
3ـ مذاكره با تركيهايها (شمارهي 44)
4ـ مذاكره با انگليسيها (شمارهي 45)
5ـ مذاكره با اسپانياييها (شمارهي 46)
6ـ مذاكره با اتريشيها (شمارهي 47)
در ساير موضوعات نظير تبليغات، برند، رفتار مصرفكننده، بازاريابي مُد، نيز شما ميتوانيد همين فهرست را خودتان در نشريهها ببينيد.
همچنان علاقهمندم يادآور شوم راهي كه رفتهايم و در سال 1395 نيز قرار است طي كنيم، با انعكاس هرچه بيشتر نظرات و پيشنهادات شما، بهتر طي خواهد شد.
همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، کارلا ناگل، سیداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، زینال سلمانپور، فاطمه گویا، احمد محسنی، بهنام کبیری، محمداسماعیل شکوریان، فاطمه شیرازی، بهزاد اصغریان، منیره محسنیفر، حمید کلامی، علی خادم، ابراهیم زارعپور، فریبرز خدایاری، سعید خیرآبادی
همکاران ویژه این شماره: دکتر علی بشارت (دانشگاه دنور ـ امریکا)، کارلا ناگل (مدیر اجرایی و بنیانگذار انجمن کسبوکار علم نورومارکتینگ)، دکتر مسعود نصرتآبادی
گفتوگو با استادان خارجي و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): استیو مارتین (مربی جهانی فروش)، کاترین کاپیتا (مؤلف کتاب برندسازی تا رسیدن به اوج)، ناندو ناندکیشور (معاون اجرایی نستله در آسیا)، نیر ایال (نویسنده و کارآفرین)، موریس لِوی، نیک کلوشی (آژانس تبلیغاتی پابلیسیس)
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
سرويس بينالملل: سيداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، محمدرضا حسنزاده جوانيان
اشتراك: مهديه خوشبخت
با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر حسين وظيفهدوست، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيتساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارعپور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهريكيا.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، دپارتمان نوروماركتينگ، فروشگاه انتشارات بازاریابی.
با تشكر از ناشران بازاريابي: سنا، مؤسسهی انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، واژگان خرد، ترمه، آریانا قلم، مهربان نشر، آرنا، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، فوژان، ارشد سپاهان، کسرا، جهاد دانشگاهی، بازاریابی
شایستهی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار میتوانید به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.
سبز باشید