وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

بازاریابی محتوایی در پرتو توجه به مخاطب 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابی محتوایی در پرتو توجه به مخاطب

 

زمانی که صحبت از بازاریابی محتوایی می‌شود خیلی مهم است که دیدگاهی را که صرفاً روی فروش متمرکز است کنار بگذاریم تا به طیف وسیع‌تری از مخاطبان دسترسی پیدا کنیم و در گوشه بازاری (niche market) که برای خودمان انتخاب کرده‌ایم بتوانیم محصول یا خدمت‌مان را ترویج دهیم.

البته محتوا باید به گونه‌ای باشد که توجه مخاطبان را به خود جلب کند و آنها را ترغیب کند که وقت و پول خود را روی محصول یا خدمتی که در حال ترویج دادن آن هستید، سرمایه‌گذاری کنند. روشی که برای رسیدن به این هدف انتخاب می‌کنیم باید از وجود محتوایی جالب، سرگرم‌کننده و الهام‌بخش بهره ببرد.

با توجه به آنچه گفته شد چگونه باید محتوایی تولید کنیم که مخاطبان‌مان را به خرید ترغیب کند و در عین حال خیلی تبلیغاتی به نظر نرسد؟ سه مفهوم کلیدی در اینجا وجود دارد که باید حتماً آنها را مورد توجه قرار دهیم. در ادامه به توضیح این سه مفهوم پرداخته شده است.

 

1. تمرکز روی مکالمه

حقیقت این است که مخاطبان شما علاقه‌ای به خواندن اینکه محصول یا خدمت شما چقدر فوق‌العاده است، ندارند. آنها می‌خواهند بدانند که شما چه راه‌حل‌هایی برای مشکلات روزمره آنها دارید و چگونه می‌توانید با اطلاعات و تکنیک‌های خود زندگی آنها را راحت‌تر کنید. ما باید به دنبال راهی باشیم که محتوایی به مخاطب‌مان بدهیم که با خود ببرد و در زندگی روزمره خود از آن استفاده کند و نتایجش را ببیند.

اگر بتوانیم با محتوایی که تولید می‌کنیم به دوست قابل اعتماد مخاطب خود تبدیل شویم آنها دید بهتری نسبت به محصول یا خدمت ما پیدا می‌کنند و در بلندمدت ما را به رقیب‌مان ترجیح خواهند داد.

 

2. ایجاد مشارکت

با تکنیک‌هایی که باعث شوند مخاطبان درباره مشکلات کوچک و بزرگ خود از ما سؤال بپرسند می‌توانیم آنها را با محتوایی که تولید می‌کنیم درگیر کنیم. راه دیگر این است که کاری کنیم مخاطبان‌مان فهرست اهداف و علایق خود را بنویسند و به این فکر کنند که چگونه محصول یا خدمت ما می‌تواند در تحقق آن اهداف و رسیدن به آن علایق به آنها کمک کند.

مهم نیست که در چه صنعت یا بازاری فعالیت می‌کنیم. نکته مهم در بازاریابی محتوایی این است که محتوایی ارزشمند به مخاطبان خود بدهیم که تا مدت‌ها در ذهن‌شان باقی بماند.

سالامون، استاد شناخته‌شده رفتار مصرف‌کننده، معتقد است که رابطه بین بازاریاب و مصرف‌کننده از رابطه‌ای عمودی که در بازاریاب در بالای آن و مصرف‌کننده در پایین آن قرار دارد خارج و به رابطه‌ای افقی تبدیل شده است که در آن بازاریاب و مصرف‌کننده از جایگاه یکسانی برخوردار هستند. بنابراین همواره در فعالیت‌های بازاریابی خود باید مخاطب را مشارکت دهیم و در یک جاده یک‌طرفه حرکت نکنیم.

 

3. بازنمایی برند

یکی از جنبه‌های مهم در تولید محتوای بازاریابی موفق این است که هر بخشی از محتوا ویژگی منحصر به فردی داشته باشد که به بخشی از برند مشریانی که با آنها کار می‌کنید اشاره داشته باشد. حتماً صفحه "درباره ما" را در وبسایت مشتریان خود مطالعه کنید و با لحن و رنگ و بوی سازمان آنها آشنا شوید. سپس با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌آورید محتوای موردنظر مخاطب را به او ارائه دهید. محتوای ما همواره باید رنگ و بویی داشته باشد که برای مخاطب از جذابیت برخوردار باشد. 

علاوه بر این، همواره به محتوایی که رقیب شما تولید می‌کند توجه کنید. این کار با هدف کپی‌برداری صورت نمی‌گیرد بلکه نیاز است که همواره حرکات رقیب خود را رصد کنیم و درباره او اطلاعات به‌روزی داشته باشیم. یکی از بهترین راه‌های کسب اطلاعات درباره رقیب از روی محتوایی است که برای بازاریابی خود تولید می‌کند. 

 

با مدنظر قرار دادن این نکات و نکات دیگری که خود شما با تجربه به آنها می‌رسید، قادر خواهید بود که محتوایی منحصر به فرد تولید کنید که توجه مخاطبان را به برند شما جلب و آنها را به دنبال کردن شما علاقه‌مند می‌کند.

 

سبز باشید 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.