وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تقویت این پنج عادت سالم باعث افزایش بهره‌وری می‌شود 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تقویت این پنج عادت سالم باعث افزایش بهره‌وری می‌شود

لازم است در فواصل مشخصی در زندگی‌مان کمی توقف کنیم و به راهی که پیموده‌ایم فکر کنیم. پایان فصل پاییز و قدم گذاشتن به فصل زمستان یکی از این فرصت‌های خوب است تا به عملکرد خود تا اینجای سال فکر کنیم و نقاط ضعف را شناسایی و در حد توان‌مان آنها را برطرف کنیم.

معمولاً پایان هر فصل فرصت مناسبی برای مرور عملکردمان در ماه‌های گذشته است. در این فرصت‌ها می‌توانیم علاوه بر کشف و برطرف کردن نقاط ضعف، عادات سالمی را در خود پرورش دهیم تا در ادامه راه عملکرد به مراتب بهتری داشته باشیم. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین عادات سالم جعت افزایش بهره‌وری اشاره شده است:

 

1) خواب سالم

در گذشته و به ویژه در دوران دانشجویی با مشکلاتی در زمینه خوابیدن مواجه بودم. یکی از بهترین پیشنهاداتی که در این زمینه به من شد این بود که تکالیف، کتابها و تلویزیون را تا جای ممکن از محل خوابم دور کنم. منطق این پینهاد این است که با اتخاذ چنین رویکردی، بدن به تدریج عادت می‌کند که در شرایط و ساعت مشخصی به خواب برود.

همچنین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که در انتخاب محل خوابیدن خود دقت زیادی به خرج دهیم. هر چه باشد ما یک سوم از زمان زندگی خود را خواب هستیم پس هزینه کردن در این مورد در واقع نوعی سرمایه‌گذاری کردن است.

 

2) هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شویم

علاوه بر اصلاح عادات مربوط به خوابیدن، لازم است برنامه روتینی برای صبح‌های خود طراحی کنیم که در شروع یک روز خوب به ما کمک کند. یکی از عادات خود در این زمینه بیدار شدن از خواب در یک ساعت مشخص هر روز است. این مسئله در مورد روزهای تعطیل نیز صدق می‌کند. با این روش بدن و ذهن شرطی می‌شوند که در یک ساعت مشخصی در روز بیدار و هشیار باشند. اگر این کار سخت است، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که یک چالش 21 روزه برای خودمان قرار دهیم و در این مدت این عادت را در خود پرورش دهیم.

 

3) چای را در زمان درست بنوشیم

چای نوشیدنی موردعلاقه ما ایرانی‌هاست و از نوشیدن آن انرژی زیادی به دست می‌آوریم و خستگی کار از تن‌مان بیرون می‌رود. پژوهش‌هایی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که بهترین زمان برای نوشیدن چای بین ساعت 9 صبح تا ظهر و بین ساعت 2 بهدازظهر تا 5 بعدازظهر است یعنی زمان‌هیی که انرژی بدن در پایین‌ترین سطح خود به سر می‌برد. 

همچنین بهتر است در برابر وسوسه نوشیدن چای و قهوه در ساعات پایانی روز مقاومت کنیم تا چرخه خواب‌مان دچار اختلال نشود. نباید فراموش کنیم که موفقیت یک فرایند است و تمام این موارد در به نتیجه رسیدن این فرایند دخیل هستند.

 

4) سوخت مناسبی به بدن خود بدهیم

متأسفانه امروزه سبک زندگی به شکلی شده که اقتضا می‌کند کمتر به غذایی که می‌خوریم فکر کنیم زیرا همه چیز باید در خدمت سرعت سرسام‌آور کارها باشد. روی آوردن به عادت‌های بد غذایی و استفاده بیش از حد از فست‌فود خیلی راحت است به ویژه برای افرادی که کارهای حساس مدیریتی دارند و نمی‌توانند برای غذا خوردن وقت زیادی بگذارند. با این حال لازم است هر طور که شده عادت‌های غذایی خود را به سمت غذاهای سالم سوق دهیم تا هم بهتر کار کنیم و هم از زندگی بیشتر لذت ببریم.

 

5) مراقب تمرکز خود باشیم

امروزه غول‌های زیادی هستند که تمرکز ما را به هم می‌زنند و اجازه نمی‌دهند روی کارمان متمرکز شویم. این غول‌های ترسناک سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام و ... هستند که تأثیر مخربی روی تمرکز کاری دارند. چند بار برای‌تان پیش آمده که به قصد 10 دقیقه وب‌گردی یا چک کردن ایمیل‌های‌تان سری به این سایت‌ها بزنید و وقتی ساعت خود را نگاه می‌کنید ببینید که 2 ساعت گذشته است؟

برای اینکه بهتر و مؤثرتر از زمان خود استفاده کنیم لازم است ساعت‌های مشخصی را برای انجام اینگونه فعالیت‌ها اختصاص دهیم. بهتر است این زمان‌ها زمان‌هایی باشند که انرژی ما در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و نمی‌توانیم مانند دیگر ساعت‌ها بهره‌ور باشیم. 

با پرورش این عادت‌های سالم در خود، می‌توانیم امیدوار باشیم که سه ماه دیگر که پایان سال نیز هست زمانی که به 12 ماهی که پشت سر گذاشته‌ایم فکر می‌کنیم از سال 1394 به عنوان یک سال موفق و بهره‌ور در زندگی خود یاد کنیم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.