وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

صاحبان کار و کسب چرا نباید قاره کهن را نادیده بگیرند؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

صاحبان کار و کسب چرا نباید قاره کهن را نادیده بگیرند؟

جاش اشتایمل سخنران، نویسنده و کارآفرین در این یادداشت، تجارب خود در کار وکسب به سبک آسیایی ها را بازگو می کند. از دیدگاه او نگاه هر کارافرینی با اندیشه جهانی شدن، باید متمرکز بر قاره آسیا باشد. دلیل آن است که سطح درآمدی خانوارها در آسیا به سرعت در حال تغییر است. و به علاوه میزان دسترسی به گوشی های هوشمند و اینترنت پرسرعت در آسیا نیز با سرعت سرسام آوری در حال رشد است. از این رو حتی اگر فعالیت مستقیمی در آسیا نداشته و یا قصد فروش در کشور های آسیایی را ندارید، اما آنچه امروز در این  قاره در جریان است و همچنین فردای آسیا، تأثیر مستقیم بر کار و کسب ما خواهد داشت. 

اژدها وارد میشود

ناپلئون بناپارت نیز زمانی گفته که چین اژدهایی خفته است و وای به روزی که این اژدها بیدار شده و جهان را حیرت زده کند. پیش بینی ناپلئون امروز رنگ واقعیت به خود گرفته و اژدهای کهنسال آسیا که زمانی کشوری عقب مانده و توسعه نیافته محسوب می شد، جهان امروز را با رشد سریع خود متحیر ساخته است. چین از لحاظ وسعت تقریبا برابر با آمریکا است اما با چهار برابر جمعیت بیشتر(یک میلیارد و سیصد و پنجاه و هفت میلیون نفر). کشور هند نیز با فاصله ای نزدیک رتبه بعدی را به لحاظ جمعیتی در سطح جهان داراست (یک میلیارد و دویست  و نود و پنج میلیون نفر). پس از این کشورها ایالات متحده با 319 میلیون در جایگاه سوم است و اما رتبه چهارم نیز از آن اندونزی یکی از کشورهای آسیایی با 250 میلیون نفر جمعیت است. علی رغم جمعیت 4/4 میلیارد نفری آسیا، آمریکا با جمعیتی به مراتب کمتر به عنوان مهد کارو کسب های نوپا و هدف اصلی آنها به شمار می رود چرا که  میزان درآمد قابل تصرف شهروندان آمریکایی  بالاتر از دیگر کشورها است. البته به طور قطع مصرف کنندگان آمریکایی قدرت خرید بالاتری دارند، اما این وضعیت  با آهنگ پر شتابی در حال تغییر و چرخش بسوی مصرف‌کنندگان چشم‌بادامی و بطور کلی آسیایی‌ها است. پیش بینی می شود که جمعیت آسیا تا سال 2030 به 9/4 میلیارد نفر برسد. به طور حتم اضافه شدن 600 میلیون نفر عدد  قابل توجهی است. اما این تنها دلیل ضرورت توجه به قاره کهن نیست. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد رشد انفجار گونه‌ی طبقه متوسط در منطقه آسیا است که برآورد می شود تا سال 2030 آسیا میزبان 85 درصد از جمعیت طبقه متوسط جهان شود.

جمعیت طبقه متوسط آسیا در سال 2013 بالغ بر 525 میلیون نفر بود اما این رقم تا سال 2030 از عدد سه میلیارد و صد میلیون نفر  فراتر خواهد رفت. آیا این آمار شما را به هیجان نمی آورد؟

به علاوه طبقه متوسط آسیایی نه تنها درآمد قابل تصرف بیشتری خواهد داشت بلکه به زمان، تحصیلات و نیز دسترسی  بیشتری به اطلاعات خواهند داشت. این اطلاعات برای صاحبان کار و کسب  ارزشمند خواهد بود. چرا که ظهور فناوری های شخصی از جمله گوشی های هوشمند مرزهای جغرافیایی را در هم شکسته و عملا امروز هر فرد دارای دسترسی به گوشی هوشمند می تواند در زمره ی مشتریان ما باشد. ضریب نفوذ اینترنت مدتی نه چندان دور 4/9 درصد بود اما این درصد در سال 2015 به 8/38 در صد و یا 5/1 میلیارد بالغ شد.

اینترنت همراه، تا سال 2005 به آسیا راه نیافته بود اما امروز بیش از یک میلیارد کاربر در سطح آسیا با گوشیهای خود به شبکه جهانی متصل میشوند. تنها چین 525 میلیون کاربر گوشی هوشمند همراه دارد که طبق پیش بینی ها این عدد تا سال 2020 به 700 میلیون نفر می رسد. این بدان معنا است که به ازای هر یک کاربر گوشی همراه در آمریکا، بیش از دو کاربر چینی وجود خواهد داشت. 

 سفر به آسیا و مشاهده فرصت های بازار قاره کهن یک ضرورت به ویژه برای صاحبان کار و کسب های ایرانی است. مصرف کنندگان نسل جدید آسیایی به دنبال کالاها و خدمات با کیفیت و معتبر با برندهای جهانی هستند. در این زمینه کالاهای با کیفیت و معتبر ایرانی نیز بایستی جایگاه خود را در میان تقاضای انبوه این قشر پیدا کند. در ایران برندهای قابل احترام متعددی وجود دارند که قادرند به بازارهای بزرگ آسیا نیز راه یابند. 

در این میان، بخش خصوصی که در ایران پس از تعاملات جدید با جهان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد قابلیت و بهره‌وری می‌خواهد. به عملکرد حاج ایوب پایداری (بنیانگذار میهن)، حاج یونس ژائله (بنیانگذار شیرین عسل)، رضا رامخو (بنیانگذار رونیکس)، آقای هاکوپیان و ... دقت کنید. افرادی که فضیلت کار‌کردن و ارزش رشد متوازن، جهانی و چندبعدی را می‌دانند و رویای جهانی شدن دارند.

اما داده های اخیر بانک جهانی نشان میدهد که رشد GDP در جنوب آسیا در سال 2014 به 9/6 درصد رسیده و انتظار میرود که تا پایان سال 2015 بالغ بر 5/7 درصد شود. آسیا، ابر- بازاری دست نخورده با پتانسیلهای غیر قابل توصیف است. 

در ادامه تعدادی از بازارهای مناسب برای فعالیت تجار بویژه صاحبان تجارت خانه های ایرانی و شرایط هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

•هندوستان

مطالعه صورت گرفته توسط موسسه ملی شرکتهای نرم افرازی و خدماتی نشان می دهد که هند دارای سریع‌ترین اکوسیستم رشد در کار وکسب های نوپا در جهان است بگونه ای که سالانه 800 کار وکسب جدید کوچک در این کشور گشایش می یابد. این کشور با سرعت به سمت کسب مزیت رقابتی در صادرات صنعتی پیش میرود و کماکان در پوشاک و منسوجات، چرم و مواد غذایی دارای مزیت صادرات است. طبق اطلاعات موجود طی سال های گذشته و با وجود نیاز بازار هند، ایران هیچ کالای صنعتی به هند صادر نکرده است و صرفا به این کشور خام فروشی صورت گرفته است. این کشور با وجود بازار یک میلیاردی خود، بازار مناسبی برای کالاهای مصرفی و بویژه محصولات غذایی و ابزرآلات است.

•سنگاپور

بازار داخلی سنگاپور جمعیت اندکی داشته و از این رو بازار مصرفی کوچکی است اما به دلیل سطح درآمد سرانه بالا، میانگین این مصرف کنندگان و نیازها و علایق ایشان متنوع و آگاهانه است. به علاوه سنگاپور کشوری استراتژیک در رسیدن به بازارهای بزرگ و مهم بوده و میتواند سکوی پرتاپ کار و کسب های ایرانی باشد. سنگاپور یکی از بازارهای مهم برای ورود مواد غذایی از جمله انواع میوه و کمپوت و آبمیوه های طبیعی، خشکبار و بویژه مواد غذایی حلال است. لازم به ذکر است که سنگاپور قسمت اعظم محصولات غذایی وارداتی خود را بازفرآوری و صادرات مجدد می کند.

از جمله دیگر مزایای بازار سنگاپور می توان به قوانین پایدار و شفاف، حمایت های دولتی و تسلط 80 درصد سنگاپوری ها به زبان انگلیسی اشاره کرد. کارآفرینان متعددی از جمله افرادی نظیر جیم راجرز و ادوار ساورین از بنیانگذاران فیسبوک در این کشور سکونت دارند.

•تایوان

تایوان یکی از چهار ببر آسیای شرقی (تایوان،کره جنوبی، سنگاپور و هنگ کنگ) و جزیره ای است که به شایستگی لقب "معجزه توسعه" را یدک می کشد. تایوان توانسته به کمک تفکر اقتصاددانان خود فقر مطلق را ریشه کن کند، بیکاری را مهار و سطح رفاه را ارتقا دهد. تقویت فرهنگ کارآفرینی، نرخ  بالای پس انداز، تاکید بر آموزش و توسعه وسیع زیر ساختها از جمله دلایل موفقیت تایوان طی این سالها بوده است. سایت   startupstadium.tw  حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص استارتاپهای تایوان و چگونگی فعالیت تجاری در این کشور است.

شرکتهای ایرانی باید جهانی فکر کنند و محلی عمل نمایند. جهانی‌محلی شدن به معنای سازگار کردن یک محصول یا خدمت با فرهنگ خاصی است که آن محصول یا خدمت در آن به فروش می‌رسد. به عبارت دیگر جهانی‌محلی شدن به لحاظ مفهومی به محصولات، خدمات و سازمان‌هایی اشاره دارد که نه تنها از استانداردهای جهانی برخوردار هستند بلکه با هنجارهای محلی نیز سازگارند. جهانی‌محلی شدن خروجی شرایط محلی است که به سمت فشارهای جهانی گرایش پیدا کرده‌اند. ایجاد یک چشم‌انداز  روشن و بلند‌مدت اولین اصل در ای رویکر است که راهنمای افراد شاغل در همه‌ی قسمت‌های سازمان می‌باشد. نمونه‌هایی از آن تعهد شرکت جانسون‌و‌جانسون برای کسب رضایت مشتری است و یا مأموریت کوکاکولا برای رهبری بازار برندهای نوشیدنی در جهان و تحقق شعار " تازگی بخشی به جهان، الهام‌بخش لحظه‌های خوشی و شادی، ایجاد ارزش و ایجاد یک تجربه‌ی متفاوت" و مأموریت سامسونگ برای "ایجاد محصولات و خدمات برتر و در نتیجه داشتن یک جامعه‌ی جهانی بهتر" می‌باشد. البته تدوین و ابلاغ یک چشم انداز و مأموریت نمی‌تواند موفق باشد مگر اینکه تک‌تک کارکنان آن را درک کنند و اهداف آن را بپذیرند.

منبع:

برداشت از entrepreneur.com

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.