وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

5 اشتباهی که هنگام شروع کار و کسب خود مرتکب شدم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

5 اشتباهی که هنگام شروع کار و کسب خود مرتکب شدم

آمبارین موسا کارآفرین و مدیر عامل در این یاداشت که در سایت entrepreneur منتشر ساخته، به اشتباهات خود در راه اندازی کار و کسب خویش و تجارب حاصل از آن اشاره میکند که در ادامه ترجمه ای از آن را  می خوانیم.

به طور حتم اقرار به اشتباه یکی از دشوارترین و در عین حال سودمندترین اقدامات در مسیرکارآفرینی است. جان مکسول میگوید، مهم نيست كه هدفهاي انسان در حوزه هنر، کار و کسب، مذهب، ورزش يا ارتباط با مردم قرار دارند. تنها راه پيشرفت اين است كه خطاها در مراحل اوليه باشند، انسان خطا را بپذيرد و در اثر خطا كردن، پس نزند و پيش برود. اشتباهات، به روشني، آنچه را كه براي بهتر كردن خود و درست كردن شرايط، لازم است، به ما نشان مي دهند. اگر براي كامياب شدن، چيزي وجود دارد كه بايد آن را ياد بگيريم، گمان اينكه با اشتباه، آن را ياد بگيريم، بيشتر از اين است كه با دوري از اشتباه، آن را ياد بگيريم. كساني كه اشتباه نمي‌كنند، چيز زيادي هم در زندگي به دست نمي‌آورند. واقعیت اینجا است که صرف نظر از اینکه ما چه کسی هستیم و یا چه تواناییهایی داریم، در مواقعی مرتکب اشتباهاتی خواهیم شد که البته پر واضح است که نکته مهم درس گرفتن از این اشتباهات است.

خانم موسا موسس و مدیر عامل وب سایت souqalmal است که یکی از وب سایتهای پیشرو در امور مالی و سرمایه ای محسوب می شود. منابع انسانی و فناوری دو مؤلفه و جزء  اصلی تشکیل دهنده کار و کسب خانم موسا به شمار میرود. از دیدگاه او اشتباه ، پلی است بین بی تجربگی و دانایی:

1-استخدام دیر هنگام و عدم توجه به بازاریابی استخدام

خانم موسا میگوید که ما برای مدت قابل توجهی تنها تیمی کوچک و کم شمار بودیم و فرآیند استخدام را درست پس از دور دوم سرمایه گذاری ها آغاز کردیم. در واقع ما زمانی دست به استخدام زدیم که منابع مالی کافی داشتیم، اما تجربه اثبات کرد که استخدام اصولی و زود هنگام موجب تسریع رشد شرکت  میشود. البته سخت‌ترین قسمت کار اعتماد به شخص دیگری بود که بتواند مدافع ارزشهای شرکت باشد. در واقع کارآفرینان برجسته و شرکتهای موفق جهان یک اصل مشخص دارند: هرگز به استخدام "به قدر کافی خوبها" تن ندهید بلکه منتظر بهترینها باشید.

در مراحل آغازین فعالیت شرکت، یک کار و کاسبی عمدتا وابسته به موسس آن است و موسس در حکم مادری است که بالندگی و رشد فرزند در ید اختیار اوست. اما این وابستگی باید رفته رفته کم رنگ تر شود.و چرا که یک کارآفرین در درجه نخست باید بتواند تعادل میان کفه کار و زندگی خود را حفظ کند تا بتواند برای کار و کسب خود نیز مفید باشد. قدیمی تر ها اعتقاد داشتند که یک صاحب کار و کسب باید 24 ساعته و هفت روز هفته در خدمت شغل خود باشد. اما آیا چنین کار و کسبی عمری طولانی خواهد داشت؟ اصول بازاریابی استخدام را بیاموزید، گذشت آن زمانی که سازمانها تصورمی‌کردند که قدرت گزینش دردست آنان است. اینک زمانه‌ای دیگر ایجادشده وآن زمانه‌ای است که قدرت گزینش بلامنازع دردست نیروهای شایسته و کارآمد است.برای جلب توجه و حضورآنان بایدسازمانها خودرا هرچه بیشتر و بهترمعرفی کنند تا بتوانند این نیروهای کمیاب را شکارکنند. سعی کنید افراد باهوش تر از خود را استخدام کنید و به کارمندان شایسته خود تفویض اختیار نمایید.

 

2-اخراج دیر هنگام

به محض تشکیل تیم کاری باید بتوانید فرهنگ و محیط فعالیت خود را مثبت، پویا و مشوق نگاه دارید. یک سیب لک دار و خراب می تواند سبد سیب ها را فاسد کند. وجود یک شخص اشتباه در یک تیم می تواند مهم ترین دارایی های شما را نابود کند. هرچند اخراج یک کارمند می تواند بار روانی منفی داشته باشد، اما تسلط بر اصول روانشناسی اخراج و پذیرش این نکته که امنیت شغلی با واقعیت های امروزی اقتصاد منطبق نیست، میتواند از تبعات ناخوشایند اخراج و تعدیل نیروهای ناشایست بکاهد. در کتاب دل نکته های معلم بازاریابی به قلم اینجانب میخوانیم که، "شرکت خصوصی" تنها به دانش، هوشمندی و منابع خودش متکی است. از این رو، همواره در جهت پرهیز از زیان، و حفظ و ارتقای سودآوری می‌کوشد. چرا که به نوشته بزرگان کار و کسب بویژه بزرگان بازاریابی نظیر فیلیپ کاتلر، محصول جدید در 80 درصد موارد با شکست روبه‌رو خواهد شد. بخش خصوصی با علم به این دانش و تجربه، با حضور "مدیران ریسک‌پذیر" وارد میدان می‌شود. بخش تولید، کیفیت، منابع انسانی، تحقیق و توسعه(R&D) ، فروش و بازاریابی به راه می‌اندازد تا باردیگر خود را آزمون کند که آیا می‌تواند جزو 20 درصدی‌ها باشد؟ و این یعنی از قبل، پیه یا صابون "زیان‌دهی" را بر تن خود مالیده است. در چنین شرایطی، اخراج کارکنان چوبی، و حفظ کارکنان طلایی، نه یک رذیلت بلکه فضیلتی قابل ستایش است.

 

3-توسعه بدون بهره گیری از کمک یک همراه تجاری و یا مشاور

مسیر کارآفرینی گاه به جاده ای تاریک و پرمخاطره منتهی میشود که باید به تنهایی در آن قدم گذاشت. کارآفرینان ذهنی چالش جو و پر مشغله دارند و همین مسأله سبب میشود که گاه از دیدن واقعیت و فرصت ها غافل شوند. وجود یک شریک و عل الخصوص مشاوری دلسوز و صالح موجب میشود که مسئله را از زاویه ای متفاوت نگاه کنیم و در سرد و گرم روزگار احساس پشت گرمی داشته باشیم. همسفری مناسب برای خود بیابید، کسی که به اندازه خود شما دلسوز باشد. یک تصمیم درست یک عمر سرنوشت انسان را تعیین می‌کند. لذا در کنار توجه داشتن به شم و جوهره خودمان و بهره‌گیری از تجربه لازم است با کسب اطلاعات صحیح و بهره‌گیری از تجارب افراد اصلح ریسک تصمیم‌گیری اشتباه‌مان را کم کنیم.

همانگونه که بارها در برنامه های رادیویی و تلویزیونی عرض کرده ام، باید مدیران عامل مواظب باشند که دچار شیفتگی اندیشه‌های خودشان نشوند و تصور نکنند آن چیزی را که خودشان دوست دارند، مخاطبان هدف هم همان محصول را باید دوست داشته باشند. لذا با کسب اطلاعات دقیق خطای تصمیم‌گیری کاهش می‌یابد. مواظب باشیم که حدسیات سازمان نیافته خودمان را بجای تحقیقات سازمان یافته از بازار و بهره گیری از نظرات کارشناسان  و مشاوران دانشگاه-بازار نگذاریم. مشاور کسی است که در یک حوزه علمی نسبت به ما از تسلط و تخصص بالاتری برخوردار باشد و بتواند با نظرات و راهنمایی‌های خویش درجه رسیدن به موفقیت را برای مشاوره گیرنده بیشتر کند. تسلط از دانشگاه بازار و کار اجرایی و اصطلاحاً خاک بازار را خوردن بدست می‌آید و تخصص از دانشگاه علوم و کسب دانش.

 

4-عدم توجه به ندای درون

کارآفرینان برتر به جای پیروی از رسوم زمانه خود و همرنگی با جماعت، از درونشان پیروی کرده و از تفکر برتر و ندای ناخوداگاه درون خود غفلت نمی کنند. بسیار پیش آمده که قبل از انجام کاری مردد باشیم اما به طور معجزه آمیزی ناگاه پیامی امیدبخش به ذهن ما خطور میکند و می گوید که چه کاری باید انجام دهیم و از کدام کار پرهیز کنیم. منشأ این ندا آن چیزی است که روانکاوان آن را با عبارت شعور نا محدود جهان می شناسند. مجموعه ای بی نهایت عظیم از تمام اطلاعاتی در تمام جهان هستی وجود دارد. ضمیر ناخودآگاه ما بیشتر اطلاعات خود را از شعور نا محدود هستی دریافت می کند. بسیاری از محققان کار و کسب تاکید دارند که همواره به ندای درونی خود گوش کنیم. چرا که تمام اطلاعات و پاسخ ها و راهکارها در جهان هستی وجود دارد و ما باید تنها با ذهن خود نیازمندیهای اطلاعاتی خویش را برآورده کنیم. به یاد داشته باشیم که احتمالا خود ما بهترین شناخت را در خصوص نیازمندیهای کار و کسب‌مان و نیز افراد مورد نیاز برای تحقق اهداف خود داریم.

خانم موسا میگوید که به دلیل اخذ تصمیمات غیرمنطبق با احساس درونی‌اش، هم زمان و هم سرمایه زیادی را از دست داده است.  

 

5-عدم توجه به فرآیند جذب منابع مالی و برنامه‌ریزی درخصوص آن

جذب و حفظ سرمایه، هنر کار و کسبهای جوان و نوپا است. ایجاد و ادامه‌ی فعالیت‌های تجاری و درآمدزا کردن کار و کسب، در گرو تامین سرمایه و تهیه منابع مالی مورد نیاز است. انتشار سهام، دریافت تسهیلات و وام از منابع دولتی و یا خصوصی، انتشار اوراق قرضه و بهادار، از جمله روشهای شناخته‌شده تامین مالی پروژه‌های تجاری است. در واقع تامین مالی (فاینانس) از بزرگترین موانع و چالش‌های صاحبان ایده و کسب‌و‌کار به ویژه قشر کارآفرین است. کار و کاسبیهای نوپا بدون سرمایه کافی نمیتوانند به موفقیت مطلوب دست یابند. یکی از اشتباهات متداول در زمینه جذب سرمایه، خوشبینی حساب نشده در این خصوص است، چرا که فرآیند جذب سرمایه زمان‌بر و عموما بیش از انتظار به طول می‌انجامد. لذا در این خصوص برنامه‌ریزی کنید و اتکای خود را بیشتر بر منابع دانشی قرار دهید. بدهی کمتر، ما را درجایگاهی قوی‌تر قرار میدهد. به این ترتیب سرمایه‌گذاران برون‌سازمانی با فراغ بال و دغدغه کمتری، در آینده روی کار و کسب شما سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

به یاد داشته باشیم که آموختن شیوه برخورد با اشتباه، میتواند بزرگترین اشتباهات ما را به بزرگترین فرصتها تبدیل کند. گفته میشود یکی از کارکنان شرکت آی بی ام اشتباه بزرگی مرتکب شد و 10 میلیون دلار به شرکت ضرر زد، او به دفتر تام واتسون (بنیان‌گذار شرکت) احضار شد و پس از ورود گفت: تصور می‌کنم باید از شرکت استعفا دهم، واتسون گفت:

شوخی می‌کنی! ما همین الان 10 میلیون دلار بابت آموزش شما هزینه کردیم.

 

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.