آنچه نوآوران را از سایرین متمایز میکند
ویژگیهای زیادی برای افراد نوآور ذکر میشود. در برخی از مواقع عنوان میشود که نوآوران افرادی مشکلآفرین هستند که نظم سازمانی را به هم میریزند و باعث هرج و مرج میشوند. خیلی خوب است این نکته را در نظر داشته باشیم که نوآور بودن نیاز به ذهنیتی دارد که چارچوبهای فعلی برایش راضیکننده نباشد و به همین دلیل همواره به دنبال یافتن راههای جدید و فرایندهای مؤثرتر است. به عبارت دیگر، نوآوران را میتوان ناراضیان مثبت نامید. بنابراین به هم ریختن نظم سازمان تا اندازهای لازمه نوآور بودن است زیرا اگر قرار باشد همه چیز طبق روال عادی پیش برود، سازمان به سازمانی پیشرو و نوآور در حوزه خود تبدیل نخواهد شد.
افراد نوآور دارایی باارزش سازمان هستند زیرا با پیشنهادات و ایدههای خود بستری را فراهم میکنند که برند بتواند حرف منحصربهفردی برای گفتن در بازار داشته باشد. در روزگاری که اصیل بودن و ایدههای اصیل داشتن به کار بسیار سختی تبدیل شده، افراد نوآور میتوانند کاری کنند که سازمان خود را از هیاهوی بازار جدا کند و در ذهن مصرف کنندگان متمایز گردد.
نوآور بودن منحصر به گروه خاصی نیست بلکه طبق تحقیقات به عمل آمده همه میتوانند نوآور باشند. البته بعضی با صرف انرژی و وقت بیشتری به هدف خود میرشند اما برای همگام امکانپذیر است که به دنیا از منظری کاملاً جدید نگاه کنند.
در این نوشتار به بررسی چند نکته مهم میپردازیم که افراد نوآور را از سایرین متمایز میکند:
نوآوران همه چیز را فرصتی برای نوآوری میبینند
نوآوران دنیا را متفاوت از سایرین میبینند و به خودشان اجازه میدهند که در هر چیزی که با آن مواجه میشوند، امکان ایجاد تغییر ببینند. به عبارتی آنها این توانایی را دارند که در چیزهایی که برای سایرین عادی و فاقد ارزش هستند، ارزش بیابند.
بسیاری از کاروکسبهای بزرگ و موفق امروزی چه در داخل کشور و چه در سایر کشورها نتیجه برخورداری از همین ذهنیت هستند. برای مثال شرکت دو (Due) شرکتی است که صدور فاکتور به صورت آنلاین را انجام میدهد. زمانی که مورای نیولندز این شرکت را تأسیس کرد هیچ کس تصور نمیکرد که به یکی از موفقترین شرکتها در حوزه خود تبدیل شود. امروزه شرکت او هر روز هزاران فاکتور را برای مشتریان خود ارسال کند.
آنها دوست دارند برخی از اوقات تنها باشند.
معمولاً به دلیل اینکه افراد نوآور متفاوت از سایرین فکر میکنند، دیگر افراد نمیتوانند منظور آنها را به درستی درک کنند. به همین دلیل نوآوران برای اوقاتی که تنها هستند ارزش زیادی قائلند و از این اوقات برای عمیق فکر کردن استفاده میکنند. درو هندریکس از کارشناسان اینفوگرافیکس معتقد است که نوآوران از زمانی که تنها هستند برای به سه منظور استفاده میکنند:
• تخیل کردن
• خلق کردن
• طوفان فکری
نوآوران از جمله افرادی هستند که به لحاظ اخلاق کاری در جایگاه بسیار بالایی به سر میبرند زیرا زمان زیادی را صرف ایدهپردازی میکنند و نسبت به کار خود تعهد بالایی دارند. آنها برای آنکه بتوانند نوآوری خود را به سودآوری تبدیل کنند نیاز به تمرکز دارند و این تمرکز گاهی اوقات در هیاهو و شلوغی ایجاد شده توسط دیگران امکانپذیر نیست.
روال عادی امور برای آنها جذابیتی ندارد
انجام دادن کارهای یکنواخت بدون آنکه روزنهای برای تغییر وجود داشته باشد برای این افراد هیچ جذابیتی ندارد. آنها شغل نرمال را دوست ندارند زیرا ذهنیتی که نسبت به کار کردن دارند ذهنیت خطکشیشده که کار را در ساعت مشخصی شروع و در ساعت مشخصی به پایان میرساند، نیست.
نکتهای که این ویژگی نوآوران برای مدیران دارد این است که نباید سعی کرد این افراد را به هر قیمتی درون چارچوبهای خشک سازمانی گنجاند و آنها را محدود کرد. باید محیطی را برای این افراد ایجاد کنیم که مشوق خلاقیت و انعطافپذیری باشد. این یکی از مواردی است که حتماً باید در معماری سازمانی مورد توجه مدیریت ارشد قرار گیرد.
یادمان باشد که هر یک از ما در هر ردهای از سازمان که قرار داریم میتوانیم رویکردی نوآورانه نسبت به کار خود داشته باشیم. به ویژه در واحدهای بازاریابی و فروش که دائماً با بازار و مشتری سر و کار داریم، امکان نوآور بودن به مراتب بالاتر از شغلهای دفتری است. بنابراین با تغییر زاویه دیدمان نسبت به پدیدههای اطراف و با حساس شدن نسبت به آنچه در بازار در حال روی دادن است، میتوانیم به فردی نوآور در حوزه خود تبدیل شویم.
سبز باشید