وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چهل و پنجمین شماره دوماهنامه تخصصی "توسعه مهندسی بازار" منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چهل و پنجمین شماره دوماهنامه تخصصی "توسعه مهندسی بازار" منتشر شد

چهل و پنجمین شماره دوماهنامه تخصصی "توسعه مهندسی بازار"، (سال نهم، شماره‌ی 45، مهر و آبان 1394) حاوی مطالبی کاربردی با نگرش بازار ایران منتشر شد.

این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است که در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی) تهیه شده است.

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌ تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

متن زیر، یادداشتی است که اینجانب با عنوان "روانشناسی مصرف کننده، نورومارکتینگ، آینده پژوهی، تبلیغات، و برندسازی" برای این شماره نوشته ام و در آن به معرفی مجله پرداخته ام:

 

"توسعه مهندسي بازار" به‌عنوان يك نشريه‌ي كاربردي حوزه‌ي بازاريابي براي مديران، چه وظايف و مسئوليتهايي دارد؟‌
اين پرسش من و همكارانم در هر شماره از مجله است كه اگر بتوانيم به آن پاسخي دقيق بدهيم، قطعاً در تهيه و تدوين مقالات، رنگ‌وبوي گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها، گزينش اخبار و چينش مطالب تأثير بسزايي خواهد گذاشت.
بنا به قالب و فرم ژورناليستي، دريافته‌ايم كه تعدد و تنوع مطالب با رويكرد چندرشته‌اي ضروري است و مي‌تواند مطلوب طيف بيشتري از مديران بازاريابي باشد. با اين نگاه، توسعه مهندسي‌ بازار در اين شماره حاوي مطالب متنوعي است از نوروماركتينگ تا برند، از رديابي حركات چشم و تفسير آن تا تبليغات، از روابط‌عمومي و فروش گرفته تا بسته‌بندي، و...
در مجموع، 5 گفت‌وگو با بزرگان آينده‌پژوهي، و بازاريابي و تبليغات جهان را در اين شماره‌ي مجله (سال نهم، شماره‌ي 45، مهر و آبان 1394) مي‌خوانيد.
 
سرمقاله
پروفسور ساك آنك ويزيت، متخصص بازاريابي بين‌المللي، بنا به درخواست ما سرمقاله‌ي اين شماره‌ي "توسعه مهندسي بازار" را تحرير كردند.
پيش از اين نيز، پروفسور ساك آنك ويزيت، در گفت‌وگويي با مجله‌ي "توسعه مهندسي بازار" ديدگاههاي خود را تشريح كردند كه در شماره‌ي 27 (سال ششم - مهر و آبان 1391) درج شد.
 
روانشناسي مصرف‌كننده، نوروماركتينگ و رديابي حركات چشم
روانشناسي مصرف‌كننده چيست؟ پاسخ اين پرسش را در گفت‌وگو با "‌كيت يارو" بخوانيد كه از نوروسايكولوژي (Neuropsychology)  براي كسب‌وكارها بخوبي سود مي‌برد.
آيا مغز و كاركردهاي آن را مي‌شناسيد؟ اينكه مغز چگونه تصميم مي‌گيرد تا اين يا آن كالا را بخرد، اين يا آن كالا را نخرد.‌ رديابي حركات چشم (Eye Tracking) براي فعاليتهاي فراواني در حوزه‌ي بازاريابي كاربرد دارد از جمله در خرده‌فروشيها، و در طراحي سايتهاي مجازي؛ با وجود اين، تفسير حركات چشم مستلزم اطلاعات و دانشهاي گوناگون و پيچيده‌اي است كه به برخي از آنها در اين شماره پرداخته‌ايم.
 
تبليغات
گفت‌وگو با مديران ارشد آژانس تبليغاتي لئوبرنت در 4 صفحه آمده است. اين مديران از تجارب خود گفته‌اند، از كوششهايي كه سبب شده تا آژانس تبليغاتي لئوبرنت در زمره‌ي برترين آژانسهاي تبليغاتي جهان باشد. اين مديران عبارتند از:
- تام برناردن؛ رئيس جهاني لئوبرنت
- آليسون مك كانل؛ معاون اجرايي رئيس، مدير ارشد توسعه و مدير بازاريابي جهاني لئوبرنت
- جارك زيبينسكي؛ رئيس و مديرعامل لئوبرنت در آسيا و اقيانوسيه
درباره‌ي اصل آناكارنينا چه مي‌دانيد؟ ترديد نكنيد كه كارگزاران تبليغاتي دنيا با آگاهي از اين اصل توانسته‌اند بسياري از فعاليتهاي خود را به نفع صاحبان برندها تحقق بخشند. براي اطلاع از اين اصل و كاركرد آن مي‌توانيد صفحات 26 تا 27 را بخوانيد.
در صفحات 34 و 35 به جاي مطالعه‌ي مطالب درباره‌ي تبليغات، كافي است به اشكال و ايده‌هاي خلاقانه‌ي تبليغات بنگريد كه به محصولات و كالاهايي نظير يخچال، سس كچاپ، سوپ و غذاهاي دريايي پرداخته است.
 
روابط‌عمومي
روابط‌عمومي در ايران، حلقه‌ي مفقوده‌ي بسياري از فعاليتهاست كه بيشتر اوقات آن را به فراموشي سپرده‌ايم. اين در حالي است كه به‌عنوان ابزاري قدرتمند، منافع فراواني براي برندها، سازمانها و محصولات دارد. صفحات 28 تا 31 به نقش روابط‌عمومي و چرخه‌ي ارتباطات مي‌پردازد.
 
آينده‌پژوهي
گفت‌وگوي اختصاصي توسعه مهندسي بازار را با ري هاموند در صفحات 36 و 37 بخوانيد. ري هاموند را تحسين خواهيد كرد آنجا كه درمي‌يابيد او با هوشمندي و ابتكار از روشهاي علمي براي آينده‌پژوهي استفاده مي‌كند. در جاهايي كه منطق استدلاليان چوبين بود، از داستان و رمان بهره جسته تا بتواند آينده را پيش‌بيني كند و تصوير سازد.‌ وي از اعضاي بنياد جهاني نوآوري است.
گفتني آنكه كتاب "آينده‌پژوهي در كاروكسب" اثر اينجانب همزمان با گفت‌وگو با ري هاموند از سوي انتشارات بازاريابي چاپ و توزيع شد.
 
فروش
درباره‌ي فروش چند مقاله آمده است:
1ـ بازاريابي و فروش به روش جيمز باند
2ـ شباهتهاي اف‌بي‌آي (FBI) در عمليات گروگانگيري با مذاكره‌كنندگان فروش
3ـ مدير فروش؛ دليل شكست فروش
4ـ باورهاي احمقانه درباره‌ي فروش
پرسشنامه، برند، مذاكره، بسته‌بندي، كتابهاي فروش و تبليغات، ساير مقالات و آثاري است كه در اين شماره مي‌خوانيد.
 
فيلم بازاريابي هاروارد
در اين شماره، فيلم گفت‌وگوي هاروارد را مي‌خوانيد با نيكوس موركويانيس، نويسنده، و مشاور برجسته‌ي مديريت.
اين فيلم به زبان انگليسي است با ترجمه و زيرنويس فارسي. فيلم براي مشتركان مجله رايگان است، اما علاقه‌مندان مي‌توانند با پرداخت 2 هزار تومان اين فيلم را خريداري كنند تا با نكته‌هاي كليدي آشنا شوند كه شركتها و سازمانها براي استخدام كاركنان بايد به آن دقت كنند.
شماره تلفنهاي فروشگاه انتشارات بازاريابي: 71 و 66408251 (021)، سايت اينترنتي: www.Marketingshop.ir.

 

*****

 

همكاران اين شماره: دكتر عبدالحميد ابراهيمي، پروفسور ساك‌ آنك‌ويزيت، محمدرضا حسن‌زاده جوانيان، پروين افشار، متين رشيدي آستانه، طيبه افشار، سيداحسان گلپرور، محسن احمدي، دكتر فرزاد مقدم، خليل جعفرپيشه، زهرا جورابلو، فاطمه محسني‌فر، عباس حسني، روح‌اله حيدري، حميد كلامي، سيدعلي صلحي، فاطمه شيرازي، سهيل فروتن، بهزاد اصغريان، علي خادم، ابراهيم زارع‌پور، محمداسماعيل شكوريان، سعيد خيرآبادي.

همکاران ویژه این شماره: پروفسور ساك آنك‌ويزيت (استاد برتر دانشگاه سن‌خوزه)،‌‌‌‌دكتر علي بشارت (دانشگاه دنور - امريكا)، دكتر مسعود نصرت‌آبادي.

گفت‌وگو با استادان خارجي و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): كيت‌يارو (روانشناس مصرف‌كننده)، تام برناردن، آليسون مك‌كانل، جارك زيبينسكي (آژانس تبليغاتي لئو برنت)، ري هاموند (آينده‌پژوه جهاني)، نيكوس موركويانيس (مؤلف كتاب "هدف: نقطه‌ي شروع شركتهاي بزرگ").

خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید

سرويس بين‌الملل: سيداحسان گلپرور، محمدرضا حسن‌زاده جوانيان، زهرا جورابلو

اشتراك: مهديه خوشبخت

با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر حسين وظيفه‌دوست، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبري‌اصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيت‌ساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارع‌پور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهري‌كيا.

با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، دپارتمان نوروماركتينگ.

با تشكر از ناشران بازاريابي: دنياي اقتصاد، فوژان، نخبه‌سازان، كتاب مهربان، آموخته، مبلغان، برقعي، حتمي، رسا، شركت چاپ و نشر بازرگاني، مهربان نشر، مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران، بازاريابي.

 

*****


شایسته‌ی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار می‌توانید به نشانی www.marketingshop.ir  مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.