روز جهانی استاندارد: استاندارد؛ زبان مشترک بشر
وجود دست سازه هایی با طرح و شکل همسان، و نیز بکارگیری آجرها و خشتها و حتى قطعات سنگی با ابعاد یکسان در بناهایی باستانی نظیر تخت جمشید و اهرام مصر همچنين وجود مقياسهايى نظير وجب، قدم، و امثال آن حاکی از آن است که استانداردسازی دیرینه ای کهن در زندگى بشر دارد؛ چرا که میتوان گفت که استاندارد همانند پدیده های طبیعی شناخت و برداشت ناخودآگاهی است که انسان از محيط پيرامون خود دارد. براى مثال تاريخ پيدايش سيستم شمارش دهدهى که هم اکنون نيز مورد استفاده قرار مىگيرد به گذشته بسيار دور باز مىگردد و در واقع الگويى است از تعداد انگشتان دو دست انسان.
انسان امروزی نیز با گسترش فن و تجارت و همه گیر شدن دهکده جهانی، ناگزیر به تعیین استاندارد در بسیاری زمینه ها از جمله در حوزه ساخت وسايل و لوازم مود نیاز خود و نیز داد و ستد و کار و کسب شده است.
شهروندان دهکده جهانی برخوردار از دامنه وسیعی از وظایف، کارکردها و حقوق از جمله حق امنیت و سلامت، استقلال، و آزادی در دستیابی به اطلاعات هستند که استاندارد، به واسطه ابزارهای تضمینگر خود یاری دهنده ایشان در استفاده از حقوق شهروندی و عمل به وظایف بوده و عدالت اجتماعی ، سلامت ، امنیت ، اطلاعات و ارتباطات و تجارت شرافتمندانه را محقق میسازد.
جهان بدون استاندارد؛ شهر هرت
استاندارد موتور محرکه و نظم دهنده امور جهانی است. جهان فاقد استاندارد سرزمینی بی قانون و بی نظم و در حکم شهر هرت است. «اینجا شهر هرت است»از آن مثلهای پرکاربرد است که برای توصیف اوضاع مغشوش و پریشان بکار میرود. شهر هِرت، همان شهر هرات است و هرات، شهری پرافتخار بوده که روزگاری به دست افرادی اداره میشد که از استانداردهای مدیریت شهری، قانون، مردمداری، شریعت و... چیزی نمیدانستند. پس دیری نپایید که شهر با عظمت هرات، تغییر ماهیت داد و به شهر هرت شهره گردید. بینظمی و بیانضباطی و بیقانونی نتیجه فقدان استاندارد است. اگر استانداردها را نداشتیم ارتباط میان مردم، ماشین ها، قطعات و محصولات فوق العاده دشوار می شد. در نبود استانداردهای جهانی نه تنها شبکه های اطلاعاتی مختل میشوند، بلکه از سیستمهای دولتی و بانکی، و سیستم بهداشت و درمان گرفته تا کنترل ترافیک هوایی، خدمات اورژانس، کمک رسانی حوادث غیرمترقبه و حتی دیپلماسی بین المللی نیز مختل و از کار افتاده خواهد شد. تصور چنین دنیایی محال است. دنیایی که کارت اعتباری ما در هر دستگاه خودپردازی جای نگیرد، دنیایی بدون پیش شماره های استاندارد تلفن، و دسترسی به اینترنت. در جهان بدون استاندارد، فعالیت های روزمره و بدیهی بسیار پیچیده تر و تقریباً غیر ممکن خواهد شد اما زمانی که استانداردها اجرا می شوند، همه چیز به درستی پیش میرود.
مزایای تدوین استاندارد و بویژه استانداردهای بین المللی که موجودیت آن به 150 سال پیش میرسد به این موارد خلاصه نمیشود:
شعار روز جهانی استاندارد 2015: استاندارد؛ زبان مشترک بشر
استاندارد به علاوه منافعی که دارد، زبان مشترک بشر نیز به شمار میرود. به عنوان مثال، نمادهای تصویری نظیر دستورالعمل مراقبت و شستشو در لباس ، علایم خروج اضطراری یا راهنمای استفاده از تجهیزات الکتریکی را در نظر بگیرید که اطلاعات مهم را بدون ابهام و با سرعت منتقل میسازند. اما اگر بجای این علایم مشترک و استاندارد قراردادی، هر کسی نمادهای متفاوتی را برای پیامی مشابه به کار می برد، آن گاه هدف نیز محقق نمیشد.
استاندارد، اکسیر کار و کسب
استانداردها در زندگی روزمره ما جاری و به نظم امور و تسریع در جریان آن کمک میکنند. استانداردها نه تنها تعامل میان مردم جهان را آسان میکنند بلکه برای تجارت و کار و کسب نیز سودمند میباشند. استاندارد كردن در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی به سزا دارد و علاوه بر حفظ منافع مصرف كننده و تضمین تامین نیازهای فردی و اقتصادی او به استحکام صنعت و بازار نیز کمک میکند. لذا منافع استانداردسازی موجب میشود که هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه برای صاحبان صنایع و حتی خدمات موجه باشد.
مقوله استاندارد در بازاریابی و ارکان آن بویژه تحقیقات بازار نیز مطرح میباشد. مباحث مربوط به استانداردسازی در بازاریابی برای اولین بار در سیاست گذاریهای مرتبط با اگهی های بین المللی در نظر گرفته شد و پس از آن در همه زمینه های مورد بحث در برنامه های بازاریابی و بویژه زمینه های مرتبط با کیفیت و حفظ و ارتقای رضایت مشتری مطرح گردید.
در واقع، بازاریابی علم و هنر کسب خشنودی مشتری با استمرار در سودآوری و رفتار منحصر به فرد در صنعت و زنجیره ارزش آفرینی است که با شناسایی کلیهی عوامل مؤثر بر کاروکسب شروع شده و با شناساندن وجوه تمایز (با مزیت رقابتی) به مخاطبان هدف ادامه مییابد. در بازاریابی مهمترین اصل کیفیت کالا و محصول است و کنترل و نظارت بر تولید و عرضه محصول و نظرسنجی از دیدگاه مشتریان برای حفظ مستمر کیفیت مهم و ضروری است. کیفیت مطابق انتظارات مشتری تعریف میشود و باورهای مشتریان درباره خدمات و کالا به عنوان استانداردها یا نقاط مرجع برای قضاوت درباره عملکرد مورد استفاده قرار میگیرد با این وصف آگاهی از انتظارات مشتریان، اولین و مهمترین قدم در ارائه خدمات و کالای مناسب است. در شرایط فعلی بازار، سطح انتظارات مشتری متغیر بوده و کالا و خدمات قابل قبول او دائماً در حال تغییر و افزایش است. این عامل به علاوه آشفتگی بازار ، ضرورت نظارت بیشتر بر سطح خدمات و کالاها را موجب میشود. در چنین شرایطی بنگاههاب اقتصادی و شرکتها برای ماندن در گود رقابت، باید همواره خدمات و محصولاتی بالاتر از سطح قابل قبول ارائه کرده و خود را با تغییرات هماهنگ سازند. بنگاهها به کمک استانداردها میتوانند در راستای دستیابی به خدمات و کالای ایدهآل حرکت نموده و حاشیه رقابتی خود را مستحکم سازند.
استاندارد در خدمت امنیت مصرف كنندگان جهانی بوده و بکارگیری استراتژي استاندارد بازاریابی جهانی موجب میشود که شرکتها بتوانند توانایی تولید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت پایین را کسب کنند. استاندارد سازی بازارهای جهانی علاوه بر صرفه جویی زیاد در هزینه ها ، موجب آسان شدن فروش محصولات در بازارها، استحکام روابط مشتریان ، و توزیع بهتر محصولات میشود.
با بهره گیری از منبع زیر:
http://www.iso.org/iso/world-standards-day2015
سبز باشید