وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هیچ وقت برای شروع یک کاروکسب دیر نیست 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هیچ وقت برای شروع یک کاروکسب دیر نیست

در بحث شروع یک کاروکسب معمولاً تمرکز تمام کارشناسان روی کارآفرینان جوان است که قبل از سی سالگی توانسته‌اند به فردی شناخته شده در صنعت خود تبدیل شوند و کاروکسب موفقی داشته باشند. در همین راستا در مجلات معتبری مانند فوربس، اکونومیست، و وال استریت ژورنال همواره فهرست‌هایی مانند "میلیاردرهای ریز سی سال" یا "کارآفرینان جوان" منتشر می‌شود.

با این حال باید درنظر داشته باشیم که زندگی در سی سالگی تمام نمی‌شود. اتفاقاً بسیاری از کاروکسب‌های موفق نتیجه‌ی تلاش افرادی بوده‌اند که ابتدا تجربیات لازم را به دست آورده‌اند و سپس اقدام به تأسیس کاروکسب خود کرده‌اند. در اینجا به تعدادی از بزرگ‌ترین مدیران و صاحبان کاروکسب اشاره شده است که در سنین بالا موفق به اجرایی کردن ایده‌های خود در بازار شدند: 

 

1) هارلند دیوید سندرز (1980-1890)

سندرز در ابتدا وکیل بود اما در جریان یکی از دادگاه‌هایش با موکل خود شروع به دعوا کردن کرد و تا از دست دادن شغلش هم پیش رفت. پس از این، او کار خود را به عنوان یک آشپز در رستورانی در کنتاکی شروع کرد و توانست رستورانهای زنجیره‌ای مرغ کنتاکی را راه‌اندازی کند. سندرز در سن 62 سالگی توانست خود را به عنوان یک فرد موفق در کاروکسب معرفی کند.

 

2) رابرت نویس (1990-1927)

نویس فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT در سال 1953 بود. او پس از فارغ التحصیل شدن در دانشگاه برای کسب تجربه در چندین شرکت کامپیوتری مشغول به کار شد و در سال 1986 یعنی در سن 41 سالگی به همراه گوردن مور شرکت اینتل را تأسیس کرد.

 

3) ری کراس (1984-1902)

کراس در ابتدا به برادران مک‌دونالد در کالیفرنیا دستگاههای آبمیوه گیری می‌فروخت. چند سال که از این همکاری گذشت او از آنها درخواست کرد که حق امتیاز کارو کسب خود را به او بدهند (فرانشیز کنند). کراس سرانجام در سن 52 سالگی مک‌دونالد را خریداری کرد و آن را به یکی از معروف‌ترین برندهای موادغذایی در جهان تبدیل کرد.

 

4) چالیو یووی‌دیا (2012-1923)

او در یک خانواده فقیر در روستایی در تایلند به دنیا آمد. پدرش کشاورز بود اما او نمی‌خواست حرفه پدرش را ادامه دهد. به همین دلیل به بانکوک سفر کرد و پس از تحمل سختی‌های فراوان شرکت دارویی TC را تأسیس کرد. در آنجا چالیو با یک کارآفرین اتریشی به نام دیتریچ ماتشیتز ملاقات کرد و این ملاقات سبب شد که یکی از معروف‌ترین برندهای نوشابه‌های انرژی را به نام رد بول خلق شود. او در این زمان 61 ساله بود. یووی‌دیا در زمان مرگش در سن 88 سالگی سومین فرد ثروتمند در تایلند بود.

 

5) استن لی (     -1922)

نام استن لی را شاید خیلی نشنیده باشیم اما مطمئنأ نام شخصیتهایی را که او خلق کرده بارها و بارها شنیده ایم: مرد عنکبوتی، هالک، مردآهنی، مردان ایکس، چهار شگفت انگیز، و... . او پس از سالها کار کردن به عنوان نویسنده و ویراستار در سال 1961 یعنی در سن 39 سالگی شرکت مارول کامیکس (Marvel Comics) را به همراه جک کرکبی تأسیس کرد.

 

6) دونالد و دوریس فیشر (       -1932  و 2009-1928)

داستان این زوج بسیار شنیدنی است. دوریس فیشر قصد داشت برای همسر 40 ساله‌اش شلوار جین بخرد اما تمام شلوارهایی که در بازار بودند برای سنین 20 تا 30 سالگی یعنی نسل جوان مناسب بودند و هیچ شلواری مناسب دونالد پیدا نمی‌شد. به همین دلیل دوریس خودش دست به کار شد و پس از خریدن پارچه شروع به دوختن شلوار جین برای همسرش کرد. همین کار مقدمه‌ای شد برای تأسیس یکی از معروفترین برندهای شلوار جین در دنیا به نام گپ (Gap). دلیل این نامگذاری هم این بود که گپ در زبان انگلیسی به معنای شکاف یا فاصله است و منظور این زوج این بود که این شلوار شکاف به وجود آمده بین نسل‌ها را از بین می‌برد.

 

7) هنری فورد (1947-1863)

پدر و مادر او انتظار داشتند حرفه خانوادگی یعنی کشاورزی را ادامه دهد اما او تصمیم گرفت به دیترویت برود و کارش را با مکانیکی خودرو شروع کند. او در سن 40 سالگی شرکت فورد را تأسیس کرد که یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در مدرن‌سازی جوامع سنتی به حساب می‌آید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.