وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تیم‌سازی با تأکید بر ویژگی‌های شخصیتی اعضا 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تیم‌سازی با تأکید بر ویژگی‌های شخصیتی اعضا

ساختن تیم‌های کاری موفق یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران ارشد سازمان‌هاست. اینکه کدام نیروها در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بین آنها هم‌افزایی صورت گیرد و نیروی یکدیگر را خنثی نکنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد توجه به ویژگی‌های شخصیتی یا همان تیپ شخصیتی افرادی است که کنار یکدیگر چیده می‌شوند تا یک تیم موفق را به وجود آورند. آگاهی از این ویژگی‌ها باعث می‌شود که تیم مدیریتی بتواند تصمیمات بهتر و سنجیده‌تری اتخاذ کند، تیم بهره‌وری بسازد و محیطی را خلق کند که برای رسیدن به موفقیت ایده‌آل است.

در ادامه به نکاتی درباره استفاده از ویژگی‌های شخصیتی در استراتژی تیم‌سازی اشاره شده است:


 ویژگی‌های شخصیتی تیم‌مان را بشناسیم

لازم است فهرستی از ویژگی‌های شخصیتی مناسب با کار خود تهیه کنیم و از اعضای تیم بخواهیم از یک تا پنج برای هر ویژگی به خود نمره دهند. باید توجه داشته باشیم که تیم‌های مختلف در سازمان به ویژگی‌های خاصی نیاز دارند بنابراین نباید از یک سری ویژگی خاص برای تمام تیم‌ها استفاده کنیم. برای مثال ویژگی برون‌گرایی برای اعضای تیم فروش کاملاً مهم و حتی ضروری است اما شاید برای تیم IT یا تیم مالی آنقدر حائز اهمیت نباشد.

 

شخصیت را به اولویت تبدیل کنیم

شخصیت بیش از گذشته برای شرکت‌هایی که می‌خواهند بهترین نیروها را استخدام کنند، دارای اهمیت شده است. پژوهشی که در سال 2014 توسط مؤسسه هایپرآیلند (Hyper Island) انجام شد نشان دارد که از میان 500 مدیر عامل، مسئول استخدام و سایر تصمیم‌گیرندگانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، 78 درصد معتقد بودند که شخصیت مهم‌ترین معیار برای استخدام است.

ابتدا باید تعیین کنیم که چه ویژگی‌هایی برای سازمان‌ها ارزش محسوب می‌شوند و چه ویژگی‌هایی باعث می‌شوند که کارمند ما بتواند به موفقیت دست یابد. سپس بر اساس این ویژگی‌ها کارمندانی را استخدام می‌کنیم که بالاترین درصد را از نظر داشتن آن ویژگی‌ها به خود اختصاص می‌دهند. از همان روز اول باید آموزش‌های خود را بر مبنای تقویت این ویژگی‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

 

ترکیبی از ویژگی‌های مختلف را کنار هم قرار دهیم

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که نباید افرادی را که ویژگی‌های کاملاً مشابه شخصیتی دارند در کنار یکدیگر در یک تیم قرار دهیم. برای مثال اگر در تیم ما همه اعضا ویژگی "پذیرش ایده‌های جدید" را داشته باشند، هیچ‌وقت کاری از پیش برده نمی‌شود. در چنین شرایطی لازم است افرادی باشند که از نظر پذیرش ایده‌های جدید نمره پایینی دارند تا باعث شوند در مواقع لزوم تمرکز تیم حفظ شود و کارها پیش برود.

بنابراین تعادل در ویژگی‌های شخصیتی اعضای تیم باید رعایت شود. به عنوان یک نمونه دیگر می‌توان به ویژگی برون‌گرایی و درون گرایی اشاره کرد. اگر تمام اعضای یک تیم برون‌گرا باشند، ریسک به هم خوردن نظم در تیم و افزایش شایعه‌پراکنی بالا می‌رود. پس بهتر است در چنین تیمی چند فرد درون‌گرا نیز حضور داشته باشند تا تیم ما از این نظر به تعادل برسد. این افراد درون‌گرا مانند کاتالیزور عمل می‌کنند و باعث می‌شوند نظم در اجرای فرایندها حفظ شود.

بنابراین اگر ترکیب درستی از ویژگی‌های شخصیتی را در تیم خود داشته باشیم، این افراد در بلندمدت می‌توانند با یکدیگر به هماهنگی بسیار خوبی دست یابند.

نحوه گزینش افراد با ویژگی‌های شخصیتی خاص تأثیر زیادی روی بهر‌ه‌وری و عمر تیم کاری دارد. به همین دلیل لازم است به این نکته توجه کافی داشته باشیم تا به ترکیب ایده‌آل خود دست یابیم. 

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.