شناسایی و مقابله با برخی از قاتلان بهرهوری
عملکرد یک شرکت به عملکرد بهترین کارمندانش بستگی دارد. ایجاد محیطی که به کارمندان انگیزه میدهد تا وظایف خود را به بهترین و باکیفیتترین شکل ممکن انجام دهند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ایجاد چنین محیطی پیش از هر چیزی به خلاص شدن از عوامل بر همزننده تمرکز نیاز دارد.
پژوهشی در سال 2014 توسط مؤسسه کرییر بیلدر (CareerBuilder) انجام شد که در آن 2100 مدیر و 3000 کارمند حضور داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که گوشیهای همراه، سر و صدای همکاران، اینترنتگردی و شبکههای اجتماعی و جلسات بدون هماهنگی قبلی مهمترین عوامل بر همزننده تمرکز کارمندان در محیط کار هستند.
همه ما به دنبال آن هستیم که این قاتلان بهرهوری را شناسایی و نابود کنیم. در ادامه به روشهایی برای از بین بردن این عوامل اشاره شده است:
1. گوشی همراه
ما در زمانهای زندگی میکنیم که گویی گوشیهای همراه به قسمتی از بدن ما تبدیل شدهاند. جای تعجب نیست که 50 درصد از افرادی که در پژوهش مذکور شرکت کردند، اعتقاد داشتند استفاده از تلفن همراه و ارسال پیامک مهمترین قاتلان بهرهوری در محیط کار هستند.
در حقیقت بر اساس پژوهشی که توسط مؤسسه آماری SDL به انجام رسیده افراد بین 18 تا 36 سال به طور متوسط هر روز 43 بار گوشی همراهشان را چک میکنند. با در نظر گرفتن اینکه بخش قابل توجهی از زمان هر یک از ما در محیط کارمان است، این آمار یعنی اینکه گوشیهای همراه مانع بسیار بزرگی در برابر افزایش بهرهوری ما هستند.
مطمئناً یک مدیر نمیتواند استفاده از تلفن همراه را به طور کامل در محیط کار ممنوع کند اما میتواند استراتژی عدم استفاده از تلفن همراه در جلسات تیم، جسلات هماندیشی، ارائهها و ... را پیادهسازی کند. این استراتژی در کاهش استفاده از تلفن همراه برای موارد غیر ضروری و تعامل بیشتر اعضای تیم مؤثر خواهد بود.
در مواردی مدیران تصمیم میگیرند برای مقابله با این قاتل بهرهوری روی به استفاده از دوربینهای مداربسته و مواری از این دست بیاورند. مطمئناً نمیتوان یک نسخه کلی برای همه پیچید اما پیشنهاد میکنم استفاده از اینگونه روشها به عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار گیرد.
2. همکاران پر سر و صدا و شایعهپراکن
همسایگان شلوغ و پر سر و صدا تنها در خانه مزاحم ما نیستند بلکه ممکن است در محیط کار نیز به عاملی برای به هم زدن آرامش ما تبدیل شوند. این مسئله به ویژه در شرکتهایی که محیط کار باز دارند، بیشتر به چشم میخورد. محیطهای کاری باز همکاری و مشارکت بین کارمندان را بالا میبرند اما همزمان خطر به هم خوردن تمرکز اعضا را نیز افزایش میدهند. بدون شک نمیتوان جلوی شایعهپراکنی و مسائلی از این قبیل را در سازمان گرفت اما میتوان آن را به حداقل رساند.
به عنوان یک کارمند، اولین و مهمترین راه مقابله این است که از این شایعهپراکنیها فاصله بگیریم. اگر همکاری داریم که اصرار دارد زیاد صحبت کند و پشت این و آن حرف بزند، سعی کنیم مکالمههایمان با او را به سمت موضوعات مثبت و سازنده ببریم. اگر در همسایگی ما همکارانی هستند که با صدای بلند صحبت میکنند و اجازه تمرکز کردن را از ما گرفتهاند، بهتر است ابتدا به صورت غیر مستقیم و سپس به شکل مستقیم از آنها بخواهیم آرامتر صحبت کنند.
3. وبگردی
اینترنت میتواند همزمان به یک محرک بهرهوری یا بزرگترین دشمن آن تبدیل شود. در پژوهشی که توسط Salary.com انجام شد 24 درصد از پاسخدهندگان اعلام کردند که گوگل بزرگترین اتلافکننده آنلاین زمان است.
در برخی از شرکتها استفاده از اینترنت محدود به ساعتهای خاصی است یا اینکه امکان دانلود یا ورود به برخی از سایتها وجود ندارد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد باز هم نمیتوان برای تمام محیطهای کاری نسخهای کلی پیچید و باید با توجه به فرهنگی که در هر سازمان حاکم است بهترین راه را برای مقابله با این دشمن بهرهوری که هر روز هم در حال قویتر شدن است، برگزید.
شبکههای اجتماعی در صدر فهرست سایتهای پر بازدید توسط کارمندان قرار دارند. به دلیل اینکه برخی از کسبوکارها به شدت به این شبکهها وابسته هستند نمیتوان آنها را به طور کلی از محیط کار حذف کرد اما میتوان استفاده از آنها را مدیریت کرد. برای کارمندان تازهکار پیشنهاد میشود که حتماً آنها را با کارهای مختلف درگیر کنیم تا بیحوصله و کسل نشوند و به شبکههای اجتماعی پناه نبرند.
همچنین مدیران میانی بهتر است حضور و نظارت بیشتری روی کارمندان خود داشته باشند. این بدان معنی نیست که مدیر دائماً روی سر کارمندان ایستاده باشد بلکه حضور بیشتر او میان کارمندانش احتمال استفاده بیمورد از شبکههای اجتماعی را کاهش میدهد.
سبز باشید