اشتباهاتی که بازاریابان در استفاده از رسانههای اجتماعی مرتکب میشوند
گسترش شبکههای اجتماعی باعث شده که تعداد افرادی که برای بازاریابی محصولات و خدمات خود از این ابزار نوین استفاده میکنند، افزایش یابد. با این وجود، علیرغم استفاده روبهرشد از رسانههای اجتماعی، بسیاری از صاحبان کاروکسب از روی ناآگاهی در حال تخریب برند خود هستند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی اشتباهاتی میپردازیم که بازاریابان و صاحبان کاروکسب در استفاده از رسانههای اجتماعی مرتکب میشوند:
1) قرار دادن مطالبی با محتوای کاملاً یکسان
ما معمولاً چه پُستهایی را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنیم؟ آیا پُستهای ما به لحاظ محتوایی کاملاً شبیه یکدیگر هستند؟ قرار دادن مطالب یکسان به شکل مکرر باعث خواهد شد که مخاطبان ما در شبکههای اجتماعی چارهای نداشته باشند جز اینکه دیگر پیگیر ما نباشند. اطلاعات جمعیتشناختی کاربران شبکههای اجتماعی نشان میدهد که این افراد بسیار تنوعطلب هستند و به همین دلیل لازم است ما نیز اصل تنوع را در مطالبی که منتشر میکنیم، رعایت کنیم.
2) پاسخ ندادن به نظرات و پرسشها
قرار دادن مطلب در شبکههای اجتماعی کافی نیست. در حقیقت مطلب گذاشتن تنها یک بخش از این معادله است و در بخش دیگر آن باید به بررسی نظرات و پاسخ دادن به پرسشهای مخاطبان پرداخت که اگر نگوییم بیشتر، مطمئناً به اندازه بخش اول اهمیت دارد. باید برای نظرات مخاطبانمان وقت بگذاریم و در سریعترین زمان ممکن به پرسشهای آنها پاسخ دهیم. اگر مخاطبان ما سؤالی بپرسند و به آن پاسخی داده نشود پس از مدتی به این نتیجه میرسند که ما برای آنها اهمیتی قائل نیستیم و قصد داریم برای خودمان تبلیغات کنیم.
3) غیر واقعی بودن
اگر گمان کنیم که شبکههای اجتماعی فرصتی را برای ما فراهم میکنند که بتوانیم خود واقعیمان را پنهان کنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شدهایم. شاید بتوانیم برای مدتی حقیقت را پنهان کنیم اما در بلندمدت این استراتژی پاسخگو نخواهد بود. بهتر است افکار و عقاید واقعی خود را به اشتراک بگذاریم و اجازه دهیم شخصیت واقعیمان خود را نشان دهد. مطمئن باشید که مخاطبان ما شخصیت واقعیمان را به شخصیتی که در شبکههای اجتماعی میسازیم، ترجیح میدهند.
4) تولید محتوا بدون در نظر گرفتن مخاطب هدف
یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنیم، این است که آیا محتوایی که در شبکههای اجتماعی تولید میکنیم، به دست مخاطب هدفمان میرسد؟ ما در حقیقت در شبکههای اجتماعی ایده و نظرمان را میفروشیم. بنابراین باید این نکته را در نظر بگیریم آیا برای آنچه تولید میکنیم، مشتری وجود دارد؟
5) ترویج بیرویه محصولات یا کاروکسب
این اشتباه به احتمال زیاد یکی از مهمترین و مضرترین اشتباهاتی است که بازاریابان شبکههای اجتماعی مرتکب میشوند. به این نکته توجه داشته باشید که فروش محصولات و خدمات فعالیتی دائمی است. چون فروش لوکوموتیو قطار سازمان است و اگر فروش صورت نگیرد، در حقیقت کاری انجام نشده است. بنابراین ما باید همواره ذهنیت فروش را داشته باشیم اما نباید تمام محتوایی را که در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذاریم، به فروش محصولاتمان مرتبط سازیم. لازم نیست همه مطالبمان با رویکرد فروش مستقیم تولید شوند. شبکههای اجتماعی میتوانند ابزار بازاریابی مؤثری باشند به شرط آنکه بتوانیم به درستی از قابلیتهای آنها استفاده کنیم.
6) عدم توجه به ارتباط سازی
شبکههای اجتماعی پیش از هر چیز فرصتی برای ساختن ارتباطات مؤثر هستند. داشتن ارتباطات قدرتمند یکی از لازمههای موفقیت در بازاریابی هستند و شبکههای اجتماعی بستر مناسبی را برای این هدف فراهم میکنند. نباید فراموش کنیم که ما از طریق ارتباطات قویتری که به دست میآوریم، میتوانیم فروشهای بیشتر و مؤثرتری داشته باشیم.
سبز باشید