برندهای ارزشمند خاورمیانه
سایت برند فاینانس برای ششمین سال پیاپی فهرستی از پنجاه برند برتر خاورمیانه از لحاظ ارزش برند را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، برندهای برتر خاورمیانه رشد میانگین 38 درصدی را تجربه کردهاند که باعث شده مجموع ارزش این 50 برند برای اولین بار از مرز 50 میلیارد دلار فراتر رود.
این رشد 38 درصدی در حالی در سال 2014 رقم خورده که این رشد در سال قبل از آن (2013) تنها 5 درصد بوده است. علاوه بر این، رشد 38 درصدی برندهای برتر خاورمیانه در 6 سال گذشته (از زمان شروع انتشار گزارش برند فاینانس) بیسابقه بوده است.
اکثر این 50 برند مربوط به کشورهای امارات متحده عربی و عربستان صعودی است. در سال 2013 هفتاد درصد از مجموع ارزش این 50 برند مربوط به برندهای این دو کشور بوده است. این در حالی است که در 2014 این میزان به 77 درصد رسیده است. به نظر میرسد تنشهای سیاسی منطقه خلیج فارس تأثیر چندانی بر روند روبهرشد این برندها نداشته است.
اگرچه مجموع ارزش برندهای عربستان و امارات تفاوت قابل ملاحظهای با یکدیگر نداشته است، اما برندهای اماراتی همواره رتبه بالاتری را در این ردهبندی داشتهاند. با وجود این، سال 2014، عربستان صعودی برای نخستین بار در مجموع در رده اول این ردهبندی قرار گرفت. شانزده برند از هر کدام از این دو کشور در فهرست سال 2014 حضور دارند. با وجود این، در سال گذشته میلادی مجموع ارزش شانزده برند اماراتی 1/19 میلیارد دلار و مجموع ارزش 16 برند عربستانی به 7/19 میلیارد دلار رسیده است.
قطر نیز کماکان بالاتر از کویت در رتبه سوم قرار دارد. در سال 2010، مجموع ارزش برندهای کویت تقریباً دو برابر مجموع ارزش برندهای قطری بود. تداوم رشد برندهای عربستان و امارات به همراه موفقیت قابل توجه قطریها در برندسازی باعث کاهش قابل توجه ارزش برندهای کویتی در این فهرست شده است. بهطوری که هماکنون برندهای این کشور کوچک تنها 8 درصد از مجموع ارزش این 50 برند را به خود اختصاص میدهند.
برندهای مربوط به سایر کشورها نیز در این عرصه توفیق چندانی نداشتهاند و نتوانستهاند خود را بهعنوان برندهای پیشرو در منطقه خاورمیانه معرفی کنند. سال گذشته چهار برند مصری برای اولین بار در این فهرست ظاهر شدند، اما با توجه به بیثباتی سیاسی در این کشور دو برند از فهرست جدید خارج شدند که سهم مصر را در این فهرست کاهش داد. پیش از این سه برند از کشور بحرین (بانک اهلی یونایتد، باتلکو، و البرکا) در این فهرست حضور داشتند، اما در آخرین ردهبندی که در سال 2014 منتشر شده است، هیچ نمایندهای از این همسایه جنوبی ایران به چشم نمیخورد.
ارزشمندترین برند خاورمیانه شرکت هواپیمایی امارات است که برای چندین سال است در این رتبه حضور دارد. ارزش برند این کشور از تمامی شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان و نیز از همهی برندهای خاورمیانه بالاتر است. در سال 2014 ارزش برند این شرکت 5/5 میلیارد دلار بود. هواپیمایی امارات تنها برند در خاورمیانه است که ارزش آن بیشتر از 5 میلیارد دلار است.
علاوه بر ارزش بالای برند، شرکت هواپیمایی امارات تنها برند خاورمیانه است که دارای درجهی AAA میباشد. درجه برند بر اساس شاخص قدرت برند محاسبه میشود که نشاندهنده قدرت، ثبات، و ظرفیت آینده برند است.
یکی از عوامل موفقیت این برند، سابقه درخشان در حمایت از تیمهای ورزشی است. بهتازگی باشگاه رئال مادرید نیز مورد حمایت مالی این شرکت قرار گرفته است. حمایت شرکت هواپیمایی امارات از رئال مادرید در سال گذشته بالغ بر 30 میلیون یورو برای این شرکت هزینه داشته است، اما قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا بیشترین حضور برند و پرستیژ را برای این شرکت اماراتی به همراه داشته است.
علاوه بر این، حمایت مالی از باشگاههای آث میلان، آرسنال، و پاریسن ژرمن شرکت هواپیمایی امارات را به فعالترین برند در این عرصه تبدیل کرده است.
تا قبل از سال 2014، هواپیمایی امارات تنها شرکت هواپیمایی بوده است که در میان 50 برند برتر خاورمیانه حضور داشته است. در سال 2014 دو شرکت هواپیمایی دیگر نیز در این فهرست قرار گرفته است. شرکت هواپیمایی اتحاد و نیز شرکت قطر ایرویز که بهتازگی وارد این فهرست شدهاند رویکرد برندسازی مشابه با هواپیمایی امارات اتخاذ کردهاند.
شرکت هواپیمایی اتحاد با یک میلیارد دلار ارزش در رتبه چهاردهمین برند باارزش خاورمیانه قرار گرفته است. امروز هرکسی با شنیدن نام باشگاه منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس به یاد شرکت هواپیمایی اتحاد میافتد. همچنین، این شرکت بعد از هواپیمایی امارات دومین شرکت هواپیمایی است که در مسابقات فرمول یک حضور تبلیغاتی داشته است. حضور این دو شرکت به خصوص در مسابقات فرمول یک ابوظبی بسیار پررنگ بود.
شرکت قطر ایرویز در این سال سریعترین رشد را داشته است و با ارزش برند 8/1 میلیارد دلار به رده هفتم فهرست ارزشمندترین برندهای خاورمیانه رسیده است. این شرکت حامی مالی تنی چند از ستارههای دنیای ورزش و نیز چندین تیم ورزشی در تنیس و فوتبال میباشد. حمایت مالی این شرکت از تیم فوتبال بارسلونا نمونهی بارز این رویکرد است.
جام جهانی 2022 که در کشور قطر برگزار خواهد شد میزان تقاضا برای پروازهای این شرکت را دوچندان خواهد کرد و به تبع آن میزان درآمد و ارزش برند آن را نیز بالاتر خواهد برد.
بزرگترین برنده رقابت ارزش برند در سال 2014 شرکت مخابرات سعودی بوده است که 7/1 میلیارد دلار به ارزش برند آن افزوده شده است و به حدود 5 میلیارد دلار رسیده است. اگرچه هواپیمایی امارات با اختلاف قابل توجهی در صدر این فهرست قرار دارد، اما شرکت مخابرات سعودی جدیترین رقیب و نزدیکترین تعقیبکننده آن است. شرکتهای تلکس، اتصالات، و موبیلی در ردههای سوم تا پنجم این ردهبندی قرار گرفتهاند.
بانکها و مؤسسات مالی نیز حضور پررنگی در فهرست امسال دارند. سی درصد از مجموع ارزش برند این پنجاه شرکت متعلق به این گروه است. بانک ملی قطر ارزشمندترین برند خاورمیانه در این حوزه است که ارزش برند آن 7/1 میلیارد دلار است و سال 2014 نیم میلیارد دلار به آن افزوده شده است. بانک الراجی با ارزش برندی معادل 72/1 میلیارد دلار نزدیکترین رقیب بانک ملی قطر است.
بهطور کلی، رشد 38 درصدی ارزش برندهای شاخص خاورمیانه نشان میدهد که این منطقه به سرعت به سمت استفاده از ظرفیتهای خود پیش میرود. با وجود این، میانگین نسبت ارزش شرکت به ارزش برند در میان برندهای خاورمیانه تنها ده درصد است در حالی که میانگین این نسبت در جهان 16 درصد است. این امر نشان میدهد که فرصتهای بیشتری برای رشد برندهای این منطقه وجود دارد.
بخشهای استراتژیک و ارزشساز مانند مخابرات و بانکداری که روی هم 62 درصد از مجموع ارزش برندهای خاورمیانه را تشکیل میدهند، نقش کلیدی در توسعه و رشد اقتصادی دارند. با این وجود، سایر بخشها مانند داروسازی، صنایع غذایی، خردهفروشی، و مهندسی که روی هم 16 درصد از مجموع ارزش برندهای برتر خاورمیانه را میسازند میتوانند حتی سود بیشتری از سرمایهگذاریهای مرتبط با برند به دست آورند.
منبع: www.brandfinance.com
سبز باشید