حفظ فرهنگ سازمانی در دوره رشد سریع
یکی از مسائلی که باید از همین الآن خودمان را برای دوران پساتحریم آماده کنیم، مربوط به رشد سریع شرکتها میشود. اگر خوشبین باشیم و امیدوار به اینکه پس از برداشته شدن تحریمها گشایشی در بازار ایران و شرایط شرکتهای ایرانی حاصل میشود، باید به این نکته نیز فکر کنیم که رشد سریع و به یکباره شرکتها چه تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی روی فرهنگ سازمانی آنها خواهد داشت.
در این مقاله پیشنهاداتی به مدیران ارشد شرکتها داده شده تا ضمن توجه به رشد سریع و روزافزون شرکت خود بتوانند فرهنگ سازمانیشان را نیز در سطح قابل قبولی حفظ کنند.
حفظ کارمندان بااستعداد
بدون شک زمانی که تحریمها برداشته شوند، شرکتهای خارجی بیشتری وارد بازار ایران خواهند شد. گواه این مدعا هم اینکه اخیراً هئیتهای تجاری زیادی از کشورهای اروپایی به ایران سفر کردهاند و این نشان میدهد که برداشته شدن تحریمها شرکتهای ایرانی را با رقیبهای جدیدی مواجه خواهد کرد؛ رقیبهایی که به دنبال جذب نیروی کار هستند و با توجه به استانداردهای بالای این شرکتها نیروی کار موردنظر آنها باید شایستگیهای بالایی داشته باشد. بنابراین شرکتهای ایرانی باید به این نکته توجه داشته باشند که چگونه کارمندان کلیدی خود را حفظ کنند تا با بحران کوچ نیروهای شایسته روبهرو نشوند.
رعایت استانداردهای استخدام
رشد سریع شرکتها باعث خواهد شد که علاوه بر نیروهای فعلی نیاز به استخدامهای جدید بیش از گذشته احساس شود. سرعت گسترش شرکتها نباید باعث شود که مدیران ارشد حساسیتهای درست خود را در استخدام نیروهای شایسته نادیده بگیرند و بدون توجه به اصول و عقاید خود و فرهنگ سازمانشان دست به استخدام بزنند.
یکی از مواردی که میتواند جلوی استخدام افراد نامناسب به دلیل سرعت گسترش را بگیرد، برنامهریزی برای آینده است. ما باید برای آینده خود سناریوهایی تعریف کنیم و ابزارهای لازم برای هر سناریو را در نظر بگیریم. پیشنهاد میکنم کتاب آیندهپژوهی در کاروکسب، تألیف اینجانب از انتشارات بازاریابی (www.marketingshop.ir) را مطالعه فرمایید.
حفظ سنتهای شرکت
رشد سریع و وارد شدن به حوزههای جدید نباید باعث شود که ما سنتهای خود را از بین ببریم؛ منظور از سنتها همان رسالت و چشماندازی است که بر پایه آن سازمان ما بنا نهاده شده است. در کشورهای پیشرفته شرکتهای موفقی هستند که بیش از یک قرن است به فعالیت میپردازد اما همچنان به اصول اولیه بنیانگذار خود وفادار ماندهاند. پایبند بودن به اصول نشانه اصالت شرکت است و در بلندمدت این اصالت باعث بقا در شرایط و نوسانات بازار میشود.
ترغیب سیاست درهای باز
در دوره توسعه، ارتباط بین کارکنان و مدیر ارشد سختتر است با این حال همیشه باید خط مستقیم ارتباطی بین ردههای مختلف سازمانی باز باشد. توسعه نباید باعث شود که ارتباط بین مدیران و کارمندان از بین برود بلکه باید آنها را در ارتباط بیشتری با یکدیگر قرار دهد.
سیاست درهای باز باید در دوره توسعه شرکت نیز رعایت شود و این احساس نباید در کارمندان ایجاد شود که کارهای مدیر آنقدر زیاد شده که دیگر توجهی به آنها ندارد. شاید لازم باشد روش و نوع ارتباط تغییر کند و ارتباطات با بهرهوری بیشتری انجام شوند اما اصل ارتباط داشتن لایه مدیریت ارشد با سایر لایههای سازمان هیچ وقت زیر سؤال نمیرود.
سبز باشید