وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هفت ویژگی یک سازمان اخلاق‌مدار 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هفت ویژگی یک سازمان اخلاق‌مدار

یکی از عواملی که موجب ماندگاری کاروکسب‌ها می‌شود، رعایت اصول اخلاقی است. اما منظور از اخلاقیات در محیط کار چیست و چه عناصری را شامل می‌شود؟ در ادامه به بررسی هفت ویژگی یک سازمان اخلاق‌مدار می‌پردازیم.

 

1) حرفه‌ای‌گری

حرفه‌ای بودن دامنه وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود: از نحوه لباس پوشیدن تا نحوه ارائه خودمان به دیگران. حرفه‌ای بودن یعنی اینکه فارغ از هرگونه مسئله‌ای که در کار پیش می‌آید (اختلاف‌نظر با مدیر مافوق، رفتار همکاران و ...) و هر موضوعی که زندگی شخصی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، فقط به فکر پیشرفت کار و کسبی که روزی ما از آن تأمین می‌شود، باشیم. به عبارت دیگر حرفه‌ای بودن یعنی اینکه کاری را که از ما خواسته شده به بهترین نحو انجام دهیم و اجازه ندهیم حواشی روی عملکرد ما تأثیر بگذارند.

 

2) احترام

یکی دیگر از عناصر اخلاقیات در سازمان احترام گذاشتن حتی در شرایط پرتنش و پرفشار است. مهم نیست چه مانعی سد راه ما به وجود آید؛ در سازمانی که اخلاقیات در آن حکمفرما است، هیچ چیزی باعث نمی‌شود که فرهنگ احترام گذاشتن از بین برود.

 

3) اتکا به یکدیگر

در یک سازمان اخلاق‌مدار اعضا باید بتوانند برای انجام امور به بهترین شکل به یکدیگر اتکا یا به عبارت دیگر روی هم حساب کنند. اگر قرار است جلسه‌ای تشکیل شود همه به موقع در جلسه حضور پیدا می‌کنند و کارهایی را که از آنها خواسته شده به نحو احسن انجام می‌دهند. در حقیقت یک سازمان اخلاق‌مدار سازمانی است که آوازه آن به عنوان سازمانی قابل اتکا میان مشتریان پیچیده باشد. این موضوع زمانی که اقتصاد ناپایدار و پرنوسان است بیشتر اهمیت دارد زیرا در چنین شرایطی مشتریان شرکتی را که مانند گذشته کنار آنها بماند و به منافع آنها فکر کند، شریک خود می‌دانند.

 

4) تعهد

در یک سازمان اخلاق‌مدار، ساعت کاری معنای خود را از دست می‌دهد و کارمند زمانی دست از کار می‌کشد که وظیفه‌ای را که از او خواسته شده به بهترین شکل انجام داده باشد. اشتیاق کارمند به پیشرفت سازمانش هم راستا با اشتیاقی که برای پیشرفت و تعالی خودش دارد، قرار می‌گیرد.

 

5) عزم راسخ

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در یک سازمان اخلاق‌مدار دیده می‌شود، این است که همه اعضا برای رسیدن به اهداف مصمم هستند. در حقیقت چیزی به نام مشکل باری آنها وجود دارد زیرا آنها مسئله‌گرا هستند و برای حل هر مسئله دنبال راه‌حل می‌گردند.

 

6) مسئولیت‌پذیری

یکی از نمود‌های مهم اخلاق‌مداری در یک سازمان مسئولیت‌پذیری است. در یک سازمان اخلاق‌مدار هر یک از اعضا از مدیرعامل تا پایین‌ترین رده سازمان مسئولیت‌پذیر هستند و اگر به هر دلیلی در انجام وظایف خود دچار تزلزل و اشتباه شوند، با شجاعت اشتباه‌شان را می‌پذیرند و به گردن دیگری نمی‌اندازند. چنین سازمانی هیچ‌وقت با مشکل داشتن مشتریان ناراضی مواجه نمی‌شود. زیرا اگر اشتباه یکی از اعضای سازمان باعث نارضایتی مشتری شده باشد، به سرعت مسئولیت این اشتباه پذیرفته می‌شود و خسارتی که به مشتری وارد شده جبران می‌گردد.

 

7) شادی بهره‌ور

شادی بهره‌ور یعنی اینکه کارمندان برای آمدن به محیط کار لحظه شماری کنند یا به قول گری‌همل، استاد بزرگ مدیریت، کارمندان با مغز و قلب‌شان سرکار بیایند. این شادی موجب بالا رفتن بهره‌وری کارمند می‌وشد بدون آنکه نیاز به استفاده از نظارت و کنترل‌های شدید باشد. مدیران ارشد یک سازمان اگر بستر شادی بهره‌ور را در سازمان خود ایجاد کنند خواهند دید که بدون نیاز به مشوق‌های مادی یا تهدید و توبیخ می‌توانند کارمندانی اخلاق‌مدار داشته باشند که بیشتر از مدیران خود به فکر رشد شرکت هستند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.