وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه کاروکسب خود را سر پا نگه داریم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه کاروکسب خود را سر پا نگه داریم؟

ایجاد یک شرکت یا بنگاه اقتصادی کار بزرگ و ارزشمندی است اما مهم‌تر و باارزش‌تر از آن این است که بتوانیم سازمانی را که ایجاد کرده‌ایم، حفظ کنیم. با در نظر گرفتن نوسانات بازار، ورود رقبای جدید، بالا رفتن دسترسی مصرف‌کنندگان به اطلاعات و در پی آن بالا رفتن انتظارات آنها و پیشرفت بی‌سابقه ابزار فناوری، حفظ یک کاروکسب و رساندن آن به مرحله پختگی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. 

متأسفانه شاهد آن هستیم که شرکت‌های زیادی پس از مدت اندکی که از تأسیس‌شان می‌گذرد، به دلایل مختلف دیگر توان سرپا ماندن را ندارند. البته خیلی از مشکلات به همان مرحله تأسیس برمی‌گردد اما با فرض اینکه شرکت فرایند درستی را در تأسیس خود طی کرده، می‌خواهیم بدانیم که چه استراتژی‌هایی باعث می‌شوند که سازمانی که ایجاد کرده‌ایم، بتواند سر پا بماند. در ادامه به تعدادی از این استراتژی‌ها اشاره شده است:

 

1) تنهایی از پس کار برنمی‌آییم.

یکی از ویژگی‌هایی که در اغلب کارآفرینان مشترک است این است که این افراد آنقدر نسبت به کار اشتیاق و عشق دارند که حاضرند تا آخرین ذره انرژی و توان خود را برای کار کردن بگذارند و از کمک دیگران استفاده نکنند. برای اینکه بقای سازمان خود را تضمین کنیم باید برخی از کارها را به دیگران تفویض کنیم. باید افرادی را در اطراف خود گردآوریم که در حوزه‌هایی که ما خودمان با کمبودهایی مواجه هستیم، استاد باشند و حتی رویکرد ما نسبت به کاروکسب را به چالش بکشند. نکته مهم این است که مدیر ارشد اطمینان حاصل کند افراد در هر سطحی از سازمان که قرار دارند، قدمی را برای موفقیت کل سازمان برمی‌دارند.

 

2) در استخدام رویکرد کنشی داشته باشیم.

رویکرد معمول در استخدام رویکرد واکنشی است؛ به عبارتی، استخدام زمانی انجام می‌شود که نیازی در سازمان به وجود آید، براساس آن نقشی تعریف شود و سپس فردی برای احراز آن نقش استخدام شود. این رویکرد مطمئناً کارآیی دارد اما بیش از حد واکنشی است. رویکرد کنشی به استخدام سبب می‌شود که شما بهترین استعدادها را به خدمت بگیرید. این استعدادها به جای اینکه در نقشی که از پیش برای‌شان در نظر گرفته شده فرو بروند، خودشان مسیرسازی می‌کنند و راه‌های جدیدی را به روی کسب‌وکار می‌گشایند که ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم.

 

3) انرژی، مسری است.

انرژی و اخلاقیات در محیط کار مسری هستند و از بالاترین راه مدیریتی سازمان به سطوح پایین‌تر نفوذ می‌کنند. باید سعی کنیم محیط کاری ما همواره پر از انرژی مثبت باشد و هیچ‌چیز باعث نشود که اخلاقیات در آن زیرپا گذاشته شود. به تجربه مشاهده کردم که شرکت‌هایی که در صنعت خود سرآمد هستند و به نوعی اعتبار و آبروی آن صنعت به شمار می‌آیند، پیش از هر چیز اخلاقیات را رعایت می‌کنند.

 

4) شرکت مانند بدن است-باید آن را وادار به حرکت کرد.

هرچقدر که سن ما بیشتر می‌شود، تحرک و انعطاف‌پذیری بدن‌مان کاهش می‌یابد. اگر سطح مناسبی از تحرک را نداشته باشیم، به تدریج دردهای مختلف به سراغ‌مان می‌آیند. شرکتی هم که حرکتی نداشته باشد، مانند بدن سنگین می‌شود و چابکی‌اش را از دست می‌دهد و نمی‌تواند در مواقع لزوم عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهد. هر چقدر مقاومت در برابر تغییر را در سازمان خود کاهش دهیم، راحت‌تر می‌توانیم در برابر شرایط بازار منعطف باشیم.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.