سیزدهمین شمارهی ماهنامهی بازاریاب بازارساز منتشر شد
شمارهی سیزدهم ماهنامهی کاربردی بازاریاب بازارساز منتشر شد. بدین ترتیب این نشریه وارد دومین سال انتشار خود شد. در سال گذشته اهالی بازاریابی و فروش استقبال خوبی از این ماهنامه به عمل آوردند. انتقادهایی نیز عنوان میشد که سعی کردیم به آنها گوش کنیم و در حد توان نواقصمان را برطرف کنیم. به اتفاق چکیدهی مطالب این نشریه را میخوانیم. علاقهمندان برای دریافت اشتراک میتوانند با شمارهی 66431863 در تهران تماس حاصل کنند.
چکیدهی مجله
یادداشت مدیرمسئول
به قلم پرویز درگی، مدیر مسئول مجله بازاریاب بازارساز و مدیرعامل شرکت TMBA
سرمقاله
هشت کلید برای مدیران فروش موفق
به قلم آرش بهجو، مدیر ارشد محصول در گروه شرکتهای GSM
اخبار بازار
•بانک گردشگری نشان مشتریمداری گرفت
•تاج: کارشناسان بازاریابی ایتالیایی به ایران میآیند
•سهم خردهفروشی در تولید ناخالص داخلی
•خدمت جدید ویتروز به مشتریان وفادار
کسبوکارهای کوچک
5 علت شکست بیشتر شرکتهای کوچک
کارآفرینان معمولاً شجاع، رقابتپذیر، و مصمم هستند. در بیشتر موارد آنها از ویژگیهای فردی لازم برای ادارهی کسبوکارها برخوردار هستند. پس چرا هشتاد درصد از کسبوکارهای کوچک با شکست مواجه میشوند. بررسی نقاط ضعف کسبوکارهایی را که همهی کارهای خود را "به درستی" پیش میبرند، علت شکست اغلب کسبوکارهای کوچک در مدتی نه چندان کوتاه را بهخوبی نشان میدهد.
ارائهی فروش
استیو جابز و ارائهی موفق 6 دقیقهای
جان استیل (Jon Steel)، نویسندهی کتاب "هنر فروش ایده و پیروزی در کسبوکار جدید" در سال 1997، ملاقاتی با استیو جابز داشت. به اعتقاد استیل، مدیرعامل شرکت اپل در عرض شش دقیقه یکی از بهترین و پرشورترین ارائههایش را داد.
میزگرد
ویژگیها و مسئولیتهای سرپرستان فروش
شرکتکنندگان در میزگرد:
حمیدرضا نوروزی: سرپرست فروش گلپخش اول
محسن لشگری: سرپرست فروش فرآوردههای گوشتی آندره
ابوالحسن تیموری: سرپرست فروش پخش پیشگام لیا (تاژ)
مهدی صفیزادهشبستری: سرپرست فروش شرکت لبنیات رامک
پرویز درگی: مدیرعامل شرکت TMBA و مدیرمسئول ماهنامهی بازاریاببازارساز
آموزش
آموزشپذیری کارکنان
کارکنان همیشه نسبت به مدیران خود توجه و ستایش کمتری دریافت میکنند. فرهنگ ما صرفاً به مدیران ارشد توجه میکند و نقشآفرینی کارکنان را در درجهی دوم اهمیت قرار میدهد. برای همهی ما اینطور پذیرفته شده است که کارمندان صرفاً خواستهها و اوامر مدیران را اجرا میکنند و در حقیقت وظیفهای غیر از این ندارند.
هزینهیابی
هزینهیابی بر مبنای فعالیت برای بازاریابی
هزینهیابی بر مبنای فعالیت(ABC) به تدریج به عنوان یک ابزار تصمیمگیری استفاده میشود تا یک ابزار حسابداری. این مقاله بررسی میکند چطور ABC بعد از تقریباً یک دهه رشد کند به عنوان ابزاری برای تعیین هزینههای حقیقی فعالیتهای بازاریابی به کار میرود. در مورد اینکه ABC چطور شناخت قابلملاحظهای در مورد این موضوع فراهم میکند که چطور محصولات، قلمروها، و مشتریان مختلف نقشهای اصلی را در فعالیتهای بازاریابی بازی میکنند و بنابراین هزینههای کل را به وجود میآورند بحث میشود. مزیتهای مدل ABC برحسب تهیهی اطلاعات درست برای مدیران بازاریابی با توجه به اینکه کدام محصولات، مشتریان یا قلمروها مهمترند و کدام را باید بدون اثرگذاری بر اهداف کل شرکت حذف کرد ارائه شدهاند.
تغییر
برای ایجاد تغییر در شرکت لازم نیست حتماً مدیر آن باشید
در بسیاری از محیطهای کاری الزامات زیادی برای تغییر وجود دارد. به عبارت دیگر، موارد قابلتوجهی برای تغییر وجود دارد ـ از نصب پرینترهای جدید تا اجرای سیاستهای جدید برای حمایت از تنوع تولید کالا یا خدمات ـ با این وجود، اینکه چگونه باید این قبیل تحولات را تشویق و بعد اجرا کرد مقولهای است که پرسشهای بیپاسخ فراوانی در مورد آن وجود دارد.
رفتار مصرفکننده
برند موبایل افراد در مورد آنها چه میگوید؟
بازار تلفنهای همراه هر روز با محصولات جدید و متنوعی روبهرو میشود و شرکتهای بزرگی مانند اپل، سامسونگ، و سونی بهطور پیوسته مشتریان خود را غافلگیر میکنند. در ماه سپتامبر سال 2014، اپل جدیدترین گوشی خود -آیفون 6- را روانهی بازار کرد. شرکتهای سامسونگ، سونی، موتورولا، و نوکیا نیز آخرین محصولات خود را در همین ماه روانهی بازار کردند.
اگرچه توجه رسانهها به امکانات و قابلیتهای این فناوری نوین معطوف شده است، اما آنچه برای بازاریابان جالبتر خواهد بود، این است که تلفن همراهی که مشتریان انتخاب میکنند دربردارندهی چه اطلاعاتی در مورد آنها است. تمایل مردم به یک برند خاص تلفن همراه چگونه میتواند به بازاریابان در تقسیمبندی مشتریان آینده کمک کند.
اعتباربخشی
به فروشندگان خود اعتبار بدهید
اپرا وینفری یکی از مشهورترین مجریان تلویزیونی است. او تاکنون با هزاران نفر دربارهی هر موضوعی که بتوانید فکرش را بکنید، مصاحبه کرده و به درک خوبی از شخصیت افراد مختلف رسیده است. اخیراً در یک جلسهی پرسش و پاسخ در دانشگاه استنفورد از وینفری پرسیده شد که بعد از این همه برخورد و صحبت با افراد مختلف، چه چیزی دربارهی ذات انسان آموخته است؟ او پاسخ داد که مهمترین چیزی که دربارهی انسان آموخته این است که همهی انسانها میخواهند که به آنها و عملکردشان اعتبار داده شود. به گفتهی او، تمام افرادی که در برنامهی تلویزیونی او حضور مییابند، بدون استثنا، این سؤال را میپرسند که "خوب بودم؟" این الگو برای تمام افراد صادق است، هم برای افراد ثروتمند و مشهور و هم برای شهروندان عادی.
گفتوگو
گفتوگوی اختصاصی با احمد صنعتی از بنکداران ابزار و یراق در بازار تهران
پیشرفت
پیشنهاداتی برای فروشندگان کمالطلب
آیا میخواهید بدانید که فروشندهای که به تازگی استخدام کردهاید یا کارشناسان فروشی که هماکنون در تیم شما فعالیت میکنند، در آینده چه عملکردی خواهند داشت؟ برای این کار نیاز به جادو و پیشگویی ندارید. تنها لازم است یک سؤال از آنها بپرسید: "در مورد آخرین فروشی که از دست دادی، صحبت کن. چه اتفاقی افتاد؟"
فروش حرفهای
بستنیفروش حرفهای
زمستان قصد رفتن نداشت برف، يخبندان و سرما گويي دستبردار نبودند. همه جا منجمد شده بود. از خونه بيرون رفتن تبديل به يك آرزو شده بود. مدرسهي روستا هم تعطيل شده بود. گاهي اوقات براي پارو كردن برف به پشتبام پر از برف ميرفتم. ساعتها بر بام خانهی روستايي ضمن پارو كردن برف، دشتهاي وسيع زير پاي رشته كوههاي سهند و سبلان را نظاره ميكردم.
توزیع
راههای استخدام راننده برای شرکتهای پخش
بازاریابی تنها مربوط به هنر روابط عمومی نیست. بازاریابی فروش یک محصول به مصرفکننده است. بسیاری از عوامل مربوط به بازاریابی جهانی بوده و در همهی کشورها یکسان است. مهم نیست در کار فروش خمیردندان هستید یا هدفون یا قهوه؛ بسیاری از قوانین بازاریابی یکسان است. دربارهی استخدام راننده کامیون، باید به این نکته توجه داشته باشید که در واقع محصولی را که میفروشید، نمایندهی شرکت شما است.
پرسش و پاسخ
سیستم اطلاعاتی بازاریابی چیست و در شرکتها چگونه پیاده میشود؟
مهارت
چگونه ارائهمان را پایان دهیم؟
برخلاف باور عمومی، پرسیدن سؤال "آیا سؤالی دارید؟" بهترین راه برای پایان دادن به یک ارائه نیست. در عوض بهتر است در پایان مخاطبین را به چالش بکشانید و آنها را دعوت به اقدام بکنید.
کتابخانه
معرفی دو کتاب در حوزهی بازاریابی و فروش
داستان
سایه، روشن (قسمت سوم)
پوشش ظاهری
لباس موفقیت بر تن کنید
اینکه در کار خود بهترین باشید کافی نیست، شما باید به عنوان بهترین نیز شناخته بشوید. این چیزی است که آن را برند شخصی مینامیم. یکی از سادهترین راههای انتقال یک تصویر حرفهای و موفقیت، از طریق لباس پوشیدن است.
مدیریت مشتریان
قدرت نه گفتن به مشتری
موفقیت هر سازمانی به تصمیماتی که ادارهکنندگان آن هر روز میگیرند بستگی دارد. یکی از این تصمیمات پاسخ به این سؤال است که آنها چه کسی هستند و چه کاری انجام میدهند.
سبز باشید