چهل و سومین شماره توسعه مهندسی بازار منتشر شد
تازهترین شمارهی توسعه مهندسی بازار (سال نهم، شمارهی 43، خرداد و تیر 1394) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازهترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).
علاقهمندان برای خرید مجله و اشتراک میتوانند با شمارههای 66434055(021) و 66431863 (021) در تهران تماس حاصل کنند.
متن زیر یادداشتی است که اینجانب برای این شماره نوشتهام:
در اين شماره ميخوانيد:
رازهای تبلیغات نورومارکتینگ، برندسازی درونسازمانی، و پرسشنامهی فروش
توسعه مهندسي بازار در اين شماره حاوي موضوعات متنوع بازاريابي با گرايش بيشتر به تبليغات و برند است.
سرمقالهي اين شماره را محسن ميرزايي، استاد و پيشكسوت تبليغات ايران تحرير كردند كه در صفحهي 5 ميخوانيد.
ميرزايي، چهرهي شناختهشدهي تبليغات ايران است با اثر ماندگار 230 سال تبليغات بازرگاني در مطبوعات فارسيزبان؛ كتابي 6 جلدي حاصل 50 سال تلاش وي در حوزهي تبليغات كه 3 جلد آن از سوي انتشارات سيته چاپ و توزيع شده است 3 جلد ديگر نيز در حال آمادهسازي است.
در همين شماره، گزيدهاي از سخنراني دكتر علياكبر فرهنگي را ميخوانيد كه با عنوان "نگاهي به تبليغات دنيا" در صفحات 18 تا 21 درج شده است. دكتر فرهنگي، چهرهي ماندگار جمهوري اسلامي ايران در رشتهي مديريت در سال 1384، صاحب تأليفات گوناگون، مدير گروه رسانه در دانشگاه آزاد اسلامي (واحد علوم و تحقيقات تهران) است.
گفتوگوها با موضوعات تبليغات و برند
توسعه مهندسي بازار در همين شماره حاوي 4 گفتوگو است كه عبارتند از:
1ـ گفتوگو با دكتر علي بشارت، استاديار بازاريابي دانشگاه دنور امريكا
2و3- گفتوگو با ميلزيانگ، رئيس آژانس تبليغاتي اگيلوي، و لو آورسانو، مدير ارشد اجرايي و عمليات آژانس تبليغاتي اگيلوي
4ـ گفتوگو با ماساهيرو مورو، مدير اجرايي مزدا.
اولين گفتوگو با دكتر علي بشارت است كه در دفتر نشريه انجام شد. سال گذشته دكتر بشارت وعده كردند كه به تهران ميآيند و گفتوگو حضوري برگزار شود. با لطف، 25 فروردينماه به نشريه آمدند و بيش از 3 ساعت اين گفتوگو تداوم داشت. محور گفتوگو دربارهي پروژههاي تحقيقات بازار بود. دكتر بشارت از كاربردهاي نوروماركتينگ، نوروايميجينگ، و زيمت در اجراي پروژههاي تحقيقاتش گفت.
دو گفتوگوي بعدي دربارهي رازهاي تبليغات است. صحبتهاي ميلزيانگ 54 ساله پر است از دانش كاربردي و حرفهاي تبليغات، و متكي است بر ميراث ديويد اگيلوي، نابغهي تبليغات. در ادامه، لو آورسانو، از حضورش در اين آژانس جهاني تبليغات ميگويد و برخي ظرائف فعاليتهاي تبليغاتي را عنوان ميكند.
چهارمين گفتوگوي اين شماره با ماساهيرو مورو، مدير اجرايي مزدا است. وي به صراحت از شكستهايي ياد ميكند كه براي برندسازي مزدا رخ داد. همچنين از اقداماتي ميگويد كه در جريان است از جمله به وظايف رهبران و كاركنان مزدا اشاره ميكند كه هدف آنان، ايجاد خوشحالي و رضايت و نشاندن لبخند بر چهرهي مشتريان است.
اگر بپرسيد چگونه؟ پاسخ آن را از ماساهيرو مورو، مدير اجرايي مزدا بخوانيد كه در 4 واژه خلاصه شده است: "برندسازي درونسازماني."
دو پيشنهاد دارم؛ اول آنكه صفحات 36 تا 39 را بخوانيد تا بيشتر دربارهي "برندسازي درونسازماني" و "برنامهريزي براي برند درونسازماني" بدانيد.
پيشنهاد دوم آنكه، دستكم سه مطلب خواندني ديگر در همين شماره وجود دارد كه محتواي آن دربارهي تبليغات است:
الف- موانع طراحي و ساختار تبليغات اثرگذار
ب- اعجاز موسيقي در تبليغات تلويزيوني
ج- تبليغات نوآورانه و خلاق در دنياي ماشين
فروش
8 صفحه از مطالب 64 صفحهاي اين شماره به موضوع فروش اختصاص دارد كه فهرستوار اشاره ميكنم؛
1ـ پرسشنامهي 5 سؤالي "آيا شما فروشندهي قرن 21 هستيد؟"
2ـ براي افزايش فروش، پنجرهي ناخشنودي مشتري را باز كنيد.
3ـ خستگي مشتريان
آيا علاقهمنديد خود را آزمون كنيد؟ اگر تمايل داريد نيروهاي فروش خود را بسنجيد يا ميخواهيد نيروهاي تازهنفس را براي بخش فروش، گزينش كنيد، اين پرسشنامهي 5 سؤالي را ببينيد. امتياز اين پرسشنامه افزون بر كوتاهي سؤالات، حاوي تحليل هر يك از گزينههاي پاسخ است. اين تحليل، قدرت بينش و گاه ارزيابي از رفتار فروشنده را در اختيارتان قرار ميدهد.
مقالهي بعدي با كليدواژهي پنجرهي ناخشنودي، دريچهاي را براي فروشندگان موفق ميگشايد كه در پرتو آن ميتوانند پنج برابر بيشتر از سايرين، قدرت فروش خود را افزايش دهند.
"خستگي مشتريان" به خطاي رايج شركتهايي ميپردازد كه در فضاي پر ازدحام و تنش زندگي روزمره، همچنان ميكوشند پيام سازمان را به مشتريان برسانند!
در تضاد با "خستگي مشتريان"، با بازار داغ و روبهرشدي در نشريه آشنا خواهيد شد با عنوان "گردشگري سلامت."
گردشگري سلامت، گسترهي وسيعي دارد و به دليل سبك زندگي كنوني، حضور در اين بازار نوظهور ميتواند مزاياي فراواني داشته باشد. چقدر علاقهمنديد در اين بازار تازه، سرمايهگذاري كنيد؟
موضوعات متعدد ديگري در اين شمارهي توسعه مهندسي بازار خواهيد ديد از جمله اخبار بازاريابي، مذاكره با سوئيسيها. همچنين با اد بازول در صفحات پاياني نشريه آشنا خواهيد شد كه معتقد است: سرعت عامل حياتي براي موفقيت كسبوكارها است. فيلم گفتوگوي اد بازول نيز ضميمهي نشريه است (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي از دانشگاه هاروارد.) اين فيلم براي مشتركان رايگان است. به علاوه، ميتوانيد اين فيلم را جداگانه خريداري كنيد. براي اطلاعات بيشتر يا خريد اين فيلم و ساير فيلمهاي "آموزش بازاريابي" از دانشگاه هاروارد، با شماره تلفن 71 و 66408251 0211) فروشگاه انتشارات بازاريابي تماس بگيريد.
همكاران اين شماره: دكتر عبدالحميد ابراهيمي، استاد محسن ميرزايي، دكتر علياكبر فرهنگي، دكتر فرزاد مقدم، روحاله حيدري، زهرا جورابلو، محسن احمدي، سيداحسان گلپرور، بهاره راد، سعيد شفيعا، سهيل فروتن، خليل جعفرپيشه، علي خادم، اميرحسين اناري، هادي رجببيگي، ابراهيم زارعپور، فاطمه محسنيفر، سعيد خيرآبادي.
گفتوگو با استادان خارجي (اين شماره): دكتر علي بشارت.
خبرنگاران: احمد آخوندي، محسن جاويدمؤيد
سرويس بينالملل: سيداحسان گلپرور، محمدرضا حسنزاده جوانيان، زهرا جورابلو
اشتراك: مهديه خوشبخت
با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر علي بشارت (دانشگاه دنور - امريكا)، دكتر بهرام خيري، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيتساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر مسعود نصرتآبادي.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، دپارتمان نوروماركتينگ، دبيرخانهي اولين همايش ملي بازاريابي ورزشي، انديشگاه علم و صنعت جهان معاصر.
با تشكر از ناشران بازاريابي: آسماننگار، مرنديز، شركت چاپ و نشر بازرگاني، مهربان نشر، آرياناقلم، تيسا، سيته، مبلغان، سيزده، شكيب، نورا، بازاريابي.
شایستهی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار میتوانید به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66434055(021) و 66431863 (021) تماس بگیرید.