وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کارگاه آموزشی در اولین همایش بازاریابی ورزشی ایران (بخش پایانی) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کارگاه آموزشی در اولین همایش بازاریابی ورزشی ایران (بخش پایانی)

 

در انتها به الگوهای مدیریت بازاریابی فدراسیون‌های کشورهای مختلف جهان می‌پردازم:

 

1.دپارتمان بازاریابی هواداران لیگ ستارگان فوتبال قطر

هدف: بالا بردن سطح آگاهی و بازاریابی لیگ برای مخاطبان هدف و ایجاد حس وفاداری به لیگ و باشگاه‌ها.

فدراسیون فوتبال قطر متخصصانی را از اقصی نقاط جهان جذب کرده است و این متخصصان به شدت در حال کار و فعالیت هستند. یکی از این متخصصان آقای الکساندر امیری است که نابغه‌ی بازاریابی ورزشی است. ایشان به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کند و برای فدراسیون قطر بازاریابی و جذب اسپانسر می‌کند.

اقدامات این دپارتمان عبارتند از:

  • در نظر گرفتن روزهایی برای تقدیر از هواداران
  • نام‌گذاری روزهایی با عنوان ملاقات و احوالپرسی برای خانواده‌ها
  • حمل‌ونقل رایگان برای مسابقات (کاری که تیم تراکتورسازی هم انجام می‌دهد. و همگرایی زیبایی را بین این تیم و هوادارانش می‌توان به وضوح مشاهده کرد.)
  • امکان تمرین هواداران با بازیکنان در روزهای خاص

اهداف اصلی مورد نظر لیگ ستارگان فوتبال قطر:

  • تبدیل لیگ و باشگاه‌ها به نهادهایی در سطح عالی ورزشی
  • ایجاد شکل و فرم جدید و ارتقاء یافته‌ای برای لیگ که مطابق با قوانین و مقررات فیفا و AFC باشد.
  • تبدیل لیگ ستارگان به برند و شناساندن آن در سطح منطقه، آسیا و جهان
  • توسعه‌ی بازیکنانی قدرتمند و محبوب و ایجاد قهرمانان ورزشی
  • حداکثرسازی ارزش تجاری لیگ و باشگاه‌ها
  • ایجاد محیط فوتبالی مفرح و مثبتی برای همه
  • ایجاد آگاهی در طرفداران با هدف افزایش حضور آنها در استادیوم‌ها

این اهداف به خوبی جامعیت‌نگری را نشان می‌دهند چرا که تمامی ابعاد اعم از باشگاه، کارکنان، هواداران و ... را در نظر گرفته‌اند.

 

2.نمونه‌ی موردی از بازاریابی ورزشی در لیگ کانادا

کانادا برای فوتبال خود برنامه‌ریزی کرده است و چهار برنامه را در دست اجرا دارد:

  • توسعه‌ی زیرساخت‌ها (سخت‌افزاری-مریبان-داروان): در واقع در حال پرورش این نیروها برای ده سال آینده است.
  • مدیریت رشد (پرورش استعدادهای جوان-تربیت داوران آینده)
  • بازاریابی و برندسازی (مدیریت عاطفی هواداران، وسایل ورزشی و ...)
  • ارتباطات (ارتباطات فدراسیون با باشگاه‌ها، کمیته المپیک، وزارت ورزش، اتحادیه باشگاه‌های فوتبال و ...)

 

3.نمونه‌ای از مدیران بازاریابی ورزشی موفق در فدراسیون‌ها

  • ادموندسون (مدیر بازاریابی لیگ برتر انگلیس): مثلاً کاری که او در مورد پخش سیستمی کرد این بود که برای این باشگاه اسپانسر خارجی جذب می‌کند. با جذب اسپانسر مربی و بازیکنان خوبی را جذب می‌کنند. و سپس برنامه‌ریزی می‌کنند که در چند سال آینده باشگاه‌شان هم تراز باشگاه‌های بین‌المللی شود. یعنی همان اتفاق‌هایی که اکنون به وقوع پیوسته است. پس کار ادمونسون به عنوان مدیر بازاریابی لیگ این است که چه کار کند که تک به تک باشگاه‌ها رشد کنند و خود را بالا بکشند.
  • تولی (مدیر بازاریابی NBA، بسکتبال امریکا): تولی با کوکاکولا قرارداد بسته است و کوکاکولا اسپانسری لیگ بسکتبال بانوان آن را برعهده گرفته است که لیگ بسکتبال بانوان هم مطرح بشود. یکی از کارهای فوق‌العاده‌ای که آقای تولی انجام داد این بود که مثلثی ایجاد کرد شامل بازیکنان، باشگاه‌ها و فدراسیون. تولی با شرکت‌ها مذاکره می‌کند و آنها را علاقه‌مند می‌کند که وارد صنعت ورزش شوند. و پس از آن برای هر شرکت بازیکنی را انتخاب می‌کند که کارهای تبلیغاتی آن شرکت را به عهده بگیرد. و ده درصد از قرارداد آن بازیکن را به فدراسیون می‌دهد. و آن مبلغ را به عنوان زیرساخت، در مناطق فقیرنشین امریکا سرمایه‌گذاری می‌کند. و به این صورت هم باشگاه منتفع می‌شود، هم بازیکن.
  • هگنی (مدیر بازاریابی فدراسیون جهانی ورزش‌های هوایی): هگنی برندهای مرتبط به ورزش‌های  هوایی را بررسی می‌کند. ایشان با شرکتی به نام گوپرو قرارداد بسته است؛ گوپرو دوربین‌های فوق‌‌العاده پیچیده طراحی می‌کند. هگنی، گوپرو را به عنوان اسپانسر ورزش‌های خطرناک جذب کرده است. در این صورت شرکت گوپرو، برند می‌شود و بسیاری از قراردادهای سالیانه‌اش از طرف همان اسپانسر بودنش خواهد بود.

 

4.برون‌سپاری بازاریابی ورزشی

کل بازاریابی لالیگا را به آژانس معتبر مارکتینگ به نام سانتامونیکا اسپرتس واگذار کردند. پس می‌توان کار را به متخصصان واگذار کرد.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.