وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

سایه ها و غارنشینان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سایه ها و غارنشینان

 کتاب سایه ها و غارنشینان چند سالی بود که در کتابخانه منزل ما بود. در ایام فراغت، فرصتی شد که این کتاب صد صفحه ای را بخوانم.داستان گونه.نتیجه عالی .متن پر محتوا.ترجمه عالی.نشر در خور انتشارات رسا با مدیریت توانمند استاد ناجیان عزیز.نویسنده دیوید هوچینز. سازمان های یادگیرنده از نگاهی دیگر. بررسی باورها و عقاید محدود کننده در سازمان ها. مطالعه این کتاب حدود دو ساعت زمان میخواهد اما اثراتی مفید برای تمام عمر دارد. در ادامه بخشی از این کتاب را میخوانیم که در خصوص مدلهای ذهنی است.

 

درسهایی درباره‌ی مدل های ذهنی: خلاصه مطالب

مدلهای ذهنی مجموعه باورها، تصاویر و فرضیات عمیقی است که هر یک از ما درباره خود، سازمانها و جهان پیرامونمان داشته و موجودیت خود را در آنان تعریف می‌کنیم.

دیدگاه ما نسبت به جهان، بر تجربه‌ی ما از زندگی در آن تأثیر می‌گذارد و زمانیکه دیدگاه ما تغییر یابد، قادر خواهیم بود که عملکرد خود را تغییر داده و نتایج بسیار متفاوتی بگیریم.

 

هفت اصل درباره‌ی مدلهای ذهنی:

1. همه‌ی افراد دارای مدل ذهنی هستند.

2. مدلهای ذهنی تعیین می‌کنند چه چیزهایی را ببینیم و به آنها چگونه بنگریم.

3. مدلهای ذهنی نحوه تفکر و عملکرد ما را کنترل می‌کنند.

4. مدلهای ذهنی سبب می شوند نتایج فردی خود را به عنوان حقایق تلقی کنیم.

5. مدلهای ذهنی هرگز کامل نیستند.

6. مدلهای ذهنی نتایج اعمال ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به موجب آنها تقویت می‌شوند.

7. مدلهای ذهنی غالباً بیش از عمر مفید خود دوام می‌آورند.

 

مدلهای ذهنی در روند بالا رفتن از نردبان استنتاج شکل می‌گیرند؛

1. داده‌ای را از دریای اطلاعات قابل مشاهد دریافت می‌کنیم.

2. برای این داده معنایی قایل می‌شویم.

3. بر اساس این معنا، فرضیاتی را در ذهن خود به وجود می‌آوریم.

4. از این فرضیات نتایجی به دست می‌آوریم.

5. به باورهایی می‌رسیم.

حلقه‌ی بازگشتی مدلهای ذهنی ما را تقویت می‌کند.

6. بر اساس نتایج و باورهایی که در بالای نردبان به دست آورده‌ایم، عمل می‌کنیم.

7. سپس به نتیجه می‌رسیم و این نتایج بر روند انتخاب داده در دفعات بعدی اثر می‌گذارد – بدین وسیله مدلهای ذهنی خود را تقویت می‌کنیم.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.