وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه ظرف چند دقیقه بیانیه جایگاه خود را بنویسیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه ظرف چند دقیقه بیانیه جایگاه خود را بنویسیم؟

هدف از تدوین بیانیه جایگاه (position statement)، یافتن مناسبترین جایگاه در ذهن مشتری و بدست آوردن سهمی از ضمیر مشتری است. بیانیه جایگاه یکی از عناصر مهم ایجاد برند و ارتقای تصویر ذهنی برند است. بیانیه جایگاه، ارزشهای پیشنهادی به بازار هدف را مشخص و تعریف می‌کند و بیانگر آن است که سازمان در ذهن مشتری به دنبال چه جایگاهی است. تنها پس از مشخص شدن جایگاه مناسب است که می‌توان عملیات بازاریابی را اجرایی و تمام اجزای آمیزه بازاریابی را در خدمت تحقق این جایگاه همسو ساخت.
روشهای متعددی برای تدوین بیانیه جایگاه وجود دارد. مدلهای موسوم به پیازی، هرمی و چند وجهی که همگی در راستای یک هدف هستند: کمک به مدیران سازمان در جهت اخذ تصمیمات و راهبردهای مناسب برای جایگاه سازی برند در ذهن مخاطبان هدف. تمام این مدلها و روشها از سه بخش تشکیل یافته‌اند:


عدم بهره‌گیری شرکتهای ایرانی از بیانیه جایگاه، یکی از دلایلی است که سازمانهای داخلی را دچار نوعی سردرگمی کرده است. به عبارت دیگر این قبیل شرکتها قادر به تصمیم‌گیری‌های مناسب در ایجاد برندی پایدار نیستند.
در ادامه یاد میگیریم که چگونه ظرف مدتی کوتاه یک بیانیه جایگاه مناسب بنویسیم. ساختار کلی یک بیانیه جایگاه به شرح زیر است:
برای: بازار هدف (ویژگی‌های جمعیت‌شناختی نظیر سن، جنس، درآمد، ...)
کسانی که: بازار هدف (از لحاظ ویژگی‌های روان شناختی و بر اساس مواردی نظیر ارزشها، نگرشها، شخصیت، سبک زندگی، ...)
برند x: نوع کاروکسبی که در آن فعال هستیم.
که: مزایای کاربردی که محصول یا خدمت برند پیشنهاد می‌کند.
به دلیل: برای ادعای خود حداکثر 3 دلیل بیاورید
بنابراین: مزایای عاطفی
به بهترین نحو ممکن شناخته می‌شود با: جمله نهایی
با تکمیل این عبارت به جمله‌ای کامل می‌رسید که می‌تواند به ساختن جایگاه مناسب در ذهن مشتری کمک کند.

حال بیانیه جایگاه یک خشک‌شویی فرضی را بررسی می‌کنیم که طبق فرمت بالا تهیه شده است.


بيانيه جايگاه خشك‌شويي تهران كلينر
 ما می‌دانیم که ممکن است در همسایگی شما تعداد زیادی خشکشویی با امکانات متفاوت وجود داشته باشد که برخی از آنها از لحاظ قیمتی جايگاه رقابتي دارند. اما مثالی که در ادامه می‌خوانیم نشان می‌دهد که مسئولین این خشکشویی می‌دانند که چگونه با وجود رقبای متعدد، خدمات خود را به بهترین شکل بازاریابی کنند و در ذهن مشتری شناخته شوند.


بیانیه جایگاه خشکشویی تهران كلينر
برای‌: همسایگان دوست داشتنی مان در محله بهبودی
کسانی که: خوشپوش‌ترین شهروندان تهران هستند.
تهران كلينر: مکاني امن و پاکیزه برای شست‌وشوی لباسهای شماست.
به دلیل: فراینداستاندارد، بدون آسیب رسانی به پارچه و تعهد ما به ارائه خدمات بی‌نقص
بنابراین: می‌توانید شش دانگ حواس خود را جمع کاروکسب‌تان کنید، با این آگاهی که هر لحظه با پوشیدن لباسهای پاکیزه و موقر از خود تأثیری شگرف بر جای می‌گذارید.
تهران كلينر به بهترین نحو ممکن شناخته می‌شود با عبارت: تهران كلينر هوای خوشپوشهای محله را دارد.
می‌بینید که این بیانیه جایگاه به خوبی توانسته از عناصر عاطفی بهره‌گیری کند و نشان دهد که این برند به احساس مشتریان خود واقف و برای آن اهمیت قائل است. می‌‌دانیم که بیانیه جایگاه جمله‌ای طولانی است که به سختی می‌تواند در ذهن مشتری جای گيرد. بنابراین جمله‌ نهايي کار را آسان می‌کند چراکه نمایی کلی از برند در اختیار مخاطبان هدف قرار می‌دهد. بیانیه جایگاه شرکت شما چیست؟ آن را با ما درمیان بگذارید؟

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.