100 توصیهی الهامبخش کسبوکاری از رهبران صنعت (قسمت اول)
در هر سطحی از سازمان که باشید ـ مدیرعامل، مدیر بازاریابی، ویزیتور یا نگهبان ـ احتمالاً روزهایی را تجربه کردهاید که انگیزهی کاریتان به اندازهی بقیهی روزها بالا نیست. یکی از بهترین درمانها برای چنین روزهایی خواندن نكات خردمندانهی رهبران صنعت است که برای ما به یادگار گذاشتهاند. در اینجا 100 نقلقول الهامبخش را با هم میخوانیم. این نقلقولها براساس موضوع دستهبندی شدهاند.
شور و اشتیاق
1) اشتیاق، درخشش چشم، ریتم حرکت و قدرت دستان شماست؛ اشتیاق موج اراده و انرژی برای اجرایی کردن ایدهتان است. هنری فورد
2) بدون اشتیاق، انرژی ندارید و بدون انرژی تقریباً هیچ چیز ندارید. دونالد ترامپ
3) هیچ فردی موفق نخواهد شد مگر اینکه عاشق کارش باشد. دیوید سارنوف، مدیرعامل RCA
4) اگر اشتیاق خود را پیدا کنید، دیگر چیزی بهعنوان کار برایتان معنایی نخواهد داشت. ال ای رید، مدیرعامل ایپک رکوردز
5) هیچوقت پول برایتان ملاک نباشد. برای اینکه شکوفا شوید شغلی داشته باشید که با ارزشهایتان همسو باشد. آلوین لوئیس، مدیرعامل Potbelly Sandwich Works
6) یک نگرش مهم برای موفقیت این است که خودتان باشید. هیچوقت آنچه را که از شما، شما میسازد، پنهان نکنید. ایندرا نوئی، مدیرعامل پپسی
7) اگر ایدهای دارید که نمیتوانید فکر کردن به آن را متوقف کنید، احتمالاً آن ایده ارزش پیگیری دارد. جاش جیمز، مدیرعامل Omniture
برنامهریزی کسبوکار
8) برای شروع یک کسبوکار به چه چیزی نیاز دارید؟ سه چیز ساده: محصولتان را بهتر از هر کسی بشناسید، مشتریتان را بشناسید و اشتیاق سیریناپذیری برای موفقیت داشته باشید. دیو توماس، مؤسس وندیز
9) رمز جلو افتادن، شروع کردن است. رمز شروع کردن، تقسیم کردن کارهای پیچیده به کارهای کوچکتر و قابل مدیریت و سپس شروع کردن اولین کار است. مارک تواین، نویسنده
10) هر زمانی برای تأسیس کردن یک شرکت زمان خوبی است. ران کانوی، سرمایهگذار
11) همین الآن یک کارآفرین وجود دارد که میترسد، بهانه میآورد و میگوید: "هنوز موقعاش نشده است." چیزی به اسم زمان خوب وجود ندارد. کوین پلانک، مدیرعامل Under Armour
12) برای اینکه موفق شوید، لازم نیست نابغه باشید یا حتی دانشگاه رفته باشید، تنها به یک چارچوب و یک رؤیا نیاز دارید. مایکل دل، مدیرعامل دل
13) قلب و روح یک شرکت، خلاقیت و نوآوری است. رابرت آیگر، مدیرعامل والت دیزنی
14) باید چابک و پذیرا باشید. موفقیت شما بهشدت وابسته به قدرت انطباقپذیری شماست. جرمی استاپلین، مدیر عامل یلپ
15) شروع کردن مهم نیست، دیده شدن مهم است. استیو کیس، مدیرعامل آمریکا ایرلاین
16) کسبوکار مانند زندگی، دربارهی ایجاد حس مثبت در افراد است. به همین سادگی و به همین سختی، دنی میر، مدیر گروه Union Square Hospitality
17) ایدهای را که زمانش فرا رسیده، نمیتوانید بکُشید. ویکتور هوگو
18) اگر میخواهید چیزیی را بسازید ولی تکنولوژی نمیتواند کمکی به شما کند، کافی است نزدیکترین راه ممکن برای رسیدن به هدفتان را پیدا کنید. دنیس کرالی، مؤسس Foursquare
انرژی و انگیزه
19) در قایقی که سوراخ است و سوراخ آن مدام در حال بزرگتر شدن است، اگر انرژی خود را صرف عوض کردن قایق کنید بهرهوری بالاتری خواهید داشت تا اینکه برای تعمیر سوراخ وقت بگذارید. وارن بافت
20) خودتان را برای شانستان آماده کنید. ریک کامپو، مدیرعامل CPT
21) دنبال چشماندازتان باشید نه پول. پول خودش دنبال شما خواهد آمد. تونی هایش، مدیرعامل زاپوس
22) کارآفرین کسی است که چشمانداز و میل به خلق کردن دارد. دیوید کارپ، مدیرعامل Tumblr
23) زندگی همیشه داشتن کارتهای خوب نیست بلکه گاهی اوقات باید با کارتهای بد، خوب بازی کنیم. جک لندن
24) نباید روی اینکه چرا نمیتوانید کاری را انجام دهید تمرکز کنید؛ که البته بیشتر افراد این کار را میکنند. باید روی این تمرکز کنید که چرا شما میتوانید یک استثناء باشید. استیو کیس، مؤسس و مدیرعامل AOL
25) فکر نمیکنم برای موفقیت، صلاحیتی به اندازهی پشتکار حیاتی باشد. پشتکار میتواند بر هر چیزی فائق آید حتی طبیعت. جان راکفلر، مدیرعامل استاندارد اویل
نوآوری
26) تغییراتی ارزش دارند که مستمر و باثبات باشند. تنی رابینز
27) وقتی دست به نوآوری میزنید، باید خودتان را آماده کنید که هر کسی به شما بگوید که دیوانه شدهاید. لری الیسون، مدیرعامل اوراکل
28) معمولاً افراد مسیر را اشتباه میروند و سپس برای رسیدن به مقصد سخت تلاش میکنند. انتخاب درست مسیر از سخت کار کردن مهمتر است. کاترینا فیک، مؤسس فلیکر
29) زمانی که دست به نوآوری میزنید، ترستان را کجا قرار میدهید؟ ترس وجود دارد اما باید جایی را پیدا کنید و ترستان را آنجا قرار دهید. ست گودین، نویسنده
30) نوآوری تقریباً همیشه در ابتدا موفقیتآمیز نیست. شما دست به کاری میزنید ولی از پس آن برنمیآیید و برای اینکه بگویید هنوز شکست نخوردهاید، نیاز به اعتمادبهنفس دارید. در نهایت موفقیت حاصل خواهد شد. تونی فادل، مؤسس نِست
31) ریشههای نوآوری فقط در تکنولوژی نیستند بلکه در چارچوب تاریخی بزرگتری وجود دارند که نیازمند روشهای جدید مشاهده هستند. همانطور که انیشتین میگوید: "مشکلات قابلتوجهی را که با آنها مواجه میشویم نمیتوانیم در همان سطح فکری حل کنیم که آنها را خلق کردهایم". دیوید بروکس، ستوننویس نیویورک تایمز
ادامه اين يادداشت را طي روزهاي آتي بخوانيد.
سبز باشيد