وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

دورنمای منابع انسانی: مشاغل عجیب آینده 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

دورنمای منابع انسانی: مشاغل عجیب آینده

به یاد دارم که در زمان کودکی بارها از ما سوال می‌شد  که "دوست دارید چکاره شوید؟" و به یاد دارم که، پزشک، خلبان و مهندس؛ شغلهای محبوب زمان کودکی ما بودند. اما روزگار مشاغل سنتی سپری شده‌ و پیشرفتها در علوم مرتبط با آینده‌پژوهی و گزارشات و بررسیهای آینده‌پژوهان نشان می‌دهد که دیگر دوران انتخاب این نوع مشاغل کلیشه ای به پایان رسیده است. محققان آینده پژوه می‌گویند که همگام با نزدیک شدن به اوج عصر اطلاعات و دانایی، به تدریج مشاغل سنتی نیز از بین می‌روند، و ابرشغل ها در اقتصاد ابرانسانی جایگزین آنها می‌شوند. به‌طور مثال گزارشی نشان می‌دهد که تغييرات سريع آب و هوايي و پيشرفت رو به جلوي علم و فناوري قادر است مشاغل و حرفه هاي موجود در جهان را دستخوش تحول سازد. بر اساس اين گزارش ، مشاغلی چون قصابي و نانوايي به ورطه فراموشی سپرده خواهند شد و طي 20 سال آينده حرفه‌هایی مانند کشاورزی در  برج-باغها و مزارع عمودی کشاورزی، خلبان شاتلهای فضايي، پایشگران جهانی، هکر افکار و ذهن‌خوان، متخصص گداخت هسته‌‌ای، التیام دهندگان جنین و درمانگران اختلالات جسمی قبل از تولد، معمار کیهانی و سازنده پایگاههای فضایی، سازنده و طراح قطعات يدکي بدن انسان جايگزين مشاغل قديمي خواهند شد. البته بسیاری از مشاغل قدیمی مانند حسابداری، مدیریت و فروش مجدداً برای ایجاد صنایع جدید به کار گرفته می شوند.

موسسه CST به کمک استراتژیستهای آینده‌نگر، مشاغلی را بررسی و تشریح کرده‌اند که در سال 2030 میلادی رواج پیدا خواهند کرد. این مشاغل به شرح زیر هستند:

1.نوستالژیست ها

نوستالژیستها در دسته‌ی طراحان داخلی منازل جای می‌گیرند و وظیفه ایشان طراحی فضاهای گذشته‌گرا مطابق با سلایق و سبک زندگی گذشتگان است. نوستالژیستها با تلفیق عناصر درمانی، تاریخی و معماری سعی دارند تا خاطره‌های شیرین گذشته را در ذهن مشتریان خود زنده کنند و تجربه‌ای ناب برای آنها بسازند. نوستالژی یا یادمانه را می‌توان به طور خلاصه یک احساس درونی تلخ و شیرین به اشیا، اشخاص و موقعیت‌های گذشته، تعریف کرد و وظیفه نوستالژیستها راهنمایی مشتریان برای سفر به گذشته است. دست گذاشتن روی خاطرات گذشته افراد می‌تواند ابزاری عالی برای مدیریت تجربه ایشان باشد. هنگامی که دفترچه خاطرات گذشته خود را ورق می زنیم، موجی از احساس وجد ما را فرا می گیرد. 

 

2.جراحان از راه دور

تله‌سرجیون یا جراحی از راه دور یکی از آخرین تحولات در زمینه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بوده و امروزه به‌عنوان وسیله‌ای کارآمد در ارائه مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت به افراد، به خصوص در مواقع بحرانی که استفاده بهینه از زمان حرف اول را می‌زند به کار رود. در این روش جراحان آموزش‌دیده می‌توانند به کمک بازوهای رباتیک و سیستم‌های حسگر پیشرفته و نیز نمایشگرهای دقیق، بیمارانی در کیلومترها دورتر را درمان کنند. این متخصصین می‌بایست به جز مهارت در پزشکی و جراحی به علم رباتیک و ارتباطات راه دور نیز اشراف داشته باشند.

 

3.احیاگران حیات وحش و طبیعت

احیاگران طبیعت وظیفه دارند تا آسیبهای ناشی از فعالیتهای بشر در محیط زیست را التیام دهند. بازاریابی اجتماعی نیز در این میان می‌تواند یکی از ارکان انکارناپذیر این قرن برای ساخت جهانی بهتر باشد. با توجه به این رویکرد و به منظور داشتن شیوه‌ی زندگی پایدار در جامعه‌ی جهانی که به سمت جمعیت چندین میلیارد نفری پیش می‌رود، ایجاد حرفه‌هایی نظیر احیاگران طبیعت و بکارگیری رویکردهای نوین بازاریابی اجتماعی یک ضرورت به نظر می‌رسد.

 

4.زباله‌آرایان و طراحان زباله

با نگاهی گذرا به زندگی روزمره خود متوجه می شویم که روزانه چقدر زباله به محیط زیست خود تحویل می دهیم. با توجه به خسارت های بی شمار آلودگی های زیست محیطی، سرمایه گذاری برای پاکسازی محیط زیست، و بازیافت بهینه طلای کثیف می‌تواند دارای بازده اقتصادی کوتاه و بلندمدت باشد. بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است و طراحان زباله توانایی تبدیل به احسن مواد زاید را دارا هستند. چندی پیش بود که پانزده هنرمند نپالی با کوه یک و نیم تنی زباله‌هایی که از کوه اورست به پایین منتقل شده است، آثار هنری زیبایی خلق کردند اما زباله‌آرایان به جنبه کاربردی‌سازی زباله‌ها نیز فکر خواهند کرد.

 

5.متخصصان ساده‌سازی

در جریان رقابت‌های فزاینده جنگ سردی دهه‌ی 60 میلادی میان شوروی سابق و آمریکا، ناسا با مشکلی بزرگ مواجه شد. ماجرا از این قرار بود که فضانوردان آمریکایی نمی‌توانستند در خلأ و شرایط عدم وجود جاذبه در فضا با خودکار گزارش‌نویسی کنند. به همین دلیل ناسا طی پروژه‌ای فوری و چند میلیون دلاری خودکاری اختراع کرد که در فضا هم می‌نوشت و تحت شرایط عدم وجود جاذبه قرار نمی‌گرفت. البته روسها هم از قبل با چنین مشکلی مواجه بودند، اما آن‌ها راه‌حل کم خرج‌تر و ساده‌تری را برای مشکل خود انتخاب کرده بودند و آن استفاده از مداد در مکاتبات بود. این داستان صرف‌نظر از واقعی بودن یا نبودنش، بیانگر اهمیت توجه به اصل سادگی در فرآیندهای سازمانی است. هرچند که پیچیدگی امری اجتناب‌ناپذیر در تمام سازمان‌ها تصور می‌شود، اما پیچیدگی آثار مخربی بر کردار کاری افراد و بهره‌وری آنها دارد و این گفته درست منطبق با یافته‌های تحقیقاتی دو موسسه‌ی IBM و KPM6 است که پیچیدگی را از چالش‌های کلیدی در کسب و کار بر می‌شمارد. بنابراین متخصصان ساده‌سازی به عنوان دست یاریگر مدیران، ایشان را در ساده کردن فرآیندهای پیچیده کمک می کنند.

 

6.متخصصان بازی‌نمایی (Gamification)

ژان پیاژه، استاد برجسته و نام‌آور روانشناسی ژنتیک می‌گوید: "بازی تفکر کودک است". در واقع تا پایان عمر، همه ما در حال بازی هستیم. تمامی آنچه انجام می‌دهیم "بازی" است، اما غفلت می‌کنیم و به آن می‌‌گوئیم: "کار"، "خانواده"، "سازمان"، جلسه، و ... . بازی از لحظه تولد همراه آدمی است. بازی‌ها در زندگی هیچ‌گاه نقش خود را از دست نمی‌دهند،  بلکه اسباب‌بازی‌های زندگی تغییر می‌کنند. بازی جوهر زندگانی و پنجره‎ای به دنیای یادگیری است. هر فرد برای رشد جسمانی و روانی خود نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمیر‌مایه‎ی این اندیشه است. ر این میان، پدیده‌ی بازی‌نمایی (Gamification)‌ از جمله اصطلاحات تازه ادبیات کسب‌و‌کار است که با چاشنی سرگرمی و با بهره‌گیری از تفکر و ساز وکارهای بازی، فرایندهای جدی و پیچیده را به بازی تبدیل می‌کند. بازی‌نمایی تجربه‌ای است که از دیدگاه عصب‌شناسان منجر به واکنش‌های شیمیایی مثبت در مغز انسان می‌شود و ضمن تغییر در پاسخ به محرکها،  غریزه رقابت در افراد را تقویت می‌کند. لذا، می‌توان از بازی‌نمایی در راستای آموختن، مشارکت و انگیزش بهره برد. بازی‌نمایی نه تنها در مباحث مرتبط با مدیریت منابع انسانی، بلکه در موضوعات کلان بازاریابی نیز کاربرد دارد. 

متخصصان بازی‌نمایی کمک می کنند تا کارهای دشوار با نشاط بیشتری انجام پذیرند،ضمن آنکه ایشان روند آموختن مهارت‌ها یا انجام کارها، را ساده‌سازی می‌کنند و به این ترتیب انگیزه افراد برای انجام کارهای را بالا می‌برند.

این فهرست به همین‌جا ختم نمی‌شود و مشاغل عجیب دیگری چون درمانگرهای سال‌های پایانی عمر (که وظیفه مشاوره در زمینه چگونگی گذران مناسب سال‌های پایانی عمر را بر عهده دارند)، مشاوران رباتیک (مشاوره در خصوص انتخاب و تهیه مدل‌های بسیار متنوع ربات‌ها)،  و سرگرم‌کننده‌های چندرسانه‌ای (که با تلفیق صوت و ویدئو و عکس و واقعیت افزوده، شیوه جدیدی برای سرگرم کردن ایجاد خواهند کرد) را نیز شامل می‌شود.

در این میان تاریخ نشان می‌دهد که، بازاریاب‌ها همیشه در زمره اولین‌ها بوده‌اند که تغییرات فرهنگی را به سرعت ربودند و فناوریهای جدید را زودتر از سایر بخش‌ها به کار گرفتند. پیش‌بینی‌ شما از آینده بازاریابی چیست؟

با بهره گیری از منبع زیر:

http://mashable.com/2014/04/28/jobs-of-the-future/

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.