وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

شاگرد مغازه جسور و یادگیرنده 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

شاگرد مغازه جسور و یادگیرنده

 

پاتاریک لینچویی در کتاب ارزشمند "پنج دشمن کار تیمی" می‌گوید: "موفقیت یعنی در هم آمیختن شعور با پشتکار و نظم فوق‌العاده". به نظر من شعور ما را به اثربخشی می‌رساند و اثربخشی یعنی انتخاب درست، و پشتکار و نظم فوق‌العاده ما را به کارآیی می‌رساند و کارایی یعنی اجرای درست. گام اول انتخاب درست است. انتخاب درست اهداف، انتخاب درست مسیر، انتخاب درست اعضاء تیم، انتخاب درست بازار هدف، انتخاب درست ابزارها، و ... و گام بعدی اجرای صحیح و عالی است که فقط با نظم آهنین (البته در دستکش مخملی) امکان‌پذیر است، لذا نتیجه می‌گیریم بهره‌وری که جمع اثربخشی و کارآیی است، همان موفقیت است. انسانهای موفق انسانهای بهره‌ور هستند. بهره‌ور در زندگی شخصی، بهره‌ور در زندگی سازمانی، بهره‌ور در زندگی اجتماعی. این انسانها دوست داشتنی هستند، اینها قابلیت این را دارند که برای دیگران الگو باشند. اینها متفاوت هستند و البته تعدادشان کم است. حال اگر در رأس سازمان قرار بگیرند، آن سازمان می‌شود یک سازمان پیشرو، یک سازمان مترقی و یک سازمان بهره‌ور. ممکن است نظم آهنین آنها گاهی برای سایرین و ما آزاردهنده باشد، اما در دلشان عاشق او هستند، چون می‌دانند که فقط شعار نمی‌دهد و خودش در خط مقدم به آنچه که می‌گوید عمل می‌کند. دیگران از پشتکار او لذت می‌برند و خجالت می‌کشند که کم کار باشند و گاهی کارکنان کم‌بهره‌ور، خودشان از اتوبوس سازمان پیاده می‌شوند. متأسفانه از این مدیران زیاد ندیده‌ام، یکی از مدیران شایسته و متفاوت، رضا رامخوست. حدود پانزده سال پیش آقا رضا شاگرد مغازه ابزار فروشی حاج آقا نوروزی در خیابان سپه بود. رضا تصمیم گرفت آدم بزرگی بشود، او سر پرشوری داشت. رضا دانشگاه نرفته بود، اما در دانشگاه بازار، تحت تعالیم اساتیدی چون پدر و حاج آقا نوروزی خوب تعلیم دیده بود، اما یادمان نرود او شاگردی متفاوت بود. حاج آقا نوروزی یکی از روزها کمی دیر به سرکار می‌آید، کلید گاوصندق نزد خودش هست، مشتری برای خرید محصولی می‌آید و چون پول لازم برای برگشت مابقی وجه در نزد شاگرها نبوده است، مشتری از خرید منصرف می‌شود و محصول را از مغازه دیگری می‌خرد. وقتی حاج آقا نوروزی وارد مغازه می‌شود، رضا رامخو با عصبانیت می‌گوید، حاج آقا این چه ساعت آمدن است؟ ما مشتری را از دست دادیم، اگر می‌خواهید اینطور کار کنید، اصلاً نیایید....

 

 


ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با خاطره" بخوانید.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.