وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تمایزبخشی به محصول در بازار رقابتی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تمایزبخشی به محصول در بازار رقابتی

آیا فکر می‌کنید محصولی که تولید می‌کنید، محصولی منحصربه‌فرد است؟ حقیقت این است که اینطور نیست و بازار رقابتی امروز فرصت منحصربه‌فرد بودن را از خیلی از محصولات و خدمات گرفته است. اما اصلاً جای نگرانی نیست زیرا تعدادی از موفق‌ترین محصولاتی که امروزه در بازار وجود دارند و خوب می‌فروشند، جدید و منحصربه‌فرد نیستند. درست است که باید برای موفق شدن نوآور بود اما قرار نیست که مجدداً چرخ را اختراع کنید.

نمونه‌ی کلاسیک این موضوع شرکت گوگل است. لری پیج و سرگی برین خودشان موتور جستجوگر را اختراع نکردند اما موتور جستجوگری که ساختند میلیاردها دلار برایشان سود داشت.

دلیل این موفقیت خیره‌کننده این بود که موتور جستجوگر آنها با تمام نمونه‌های قبلی و موجود تفاوت داشت و این تفاوت بیش از آنکه نتیجه‌ی قابلیتهای آن باشد نتیجه‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی آن بود. برای اینکه برند ما در بازار شاخص و متمایز باشد، باید با چنین رویکردی آن را در بازار ارائه داد. برای آنکه بتوانید در بازار رقابتی محصول متمایز ارائه کنید، پیشنهادات این متن را بخوانید.

 

1) روح انسانی داشته باشید.

کسب‌وکارها در بازار رقابتی امروز معمولاً فراموش می‌کنند که مشتریان انسان هستند و انسانها دوست دارند از انسان خرید کنند نه از شرکتهایی که روح انسانی در آنها وجود ندارد. در مواجهه با استراتژی‌های اتوماسیون رسانه‌های اجتماعی و داده‌های ریز و درشت، فاکتور انسانی معمولاً به دست فراموشی سپرده می‌شود. برای اینکه روح انسانی داشته باشید، لازم است روی صداقت، اعتماد و اشتیاق تمرکز کنید. نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

الف) به خودتان حق بدهید که مانند هر انسانی دیگری اشتباه کنید.

ب) صفحه‌ی "درباره‌ی ما" سایت خود را با شعارهای غیرواقعی پر نکنید. سعی کنید در این صفحه ویدئوها، عکس‌ها و مطالبی کاملاً واقعی درباره‌ی شرکت و کارمندان آن قرار دهید.

ج) در شبکه‌های اجتماعی مدام درباره‌ی خود فریاد نزنید. شبکه‌های اجتماعی را فقط ابزاری برای ترویج نبینید. سعی کنید با مشتریان خود دیالوگ برقرار کنید و فضای سؤال و جواب را حکمفرما کنید.

د) در پایان ایمیل‌ها یا پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید، حتماً نام و امضای یک شخص حقیقی قرار داشته باشد تا بازدیدکنندگان بدانند که با مانیتور طرف نیستند بلکه با فردی که پشت مانیتور نشسته ارتباط برقرار می‌کنند.

 

2) روی منابع انسانی خود تمرکز کنید.

در بازار رقابتی امروز تقریباً تمام تولیدکنندگانی که در یک بخش‌بندی بازار قرار می‌گیرند، محصولاتی تولید می‌کنند که از کیفیت کم‌وبیش یکسانی برخوردار هستند. در چنین شرایطی آنچه که می‌تواند باعث متمایز شدن یک برند شود، منابع انسانی آن به‌ویژه اعضای تیم فروش، خدمات پس از فروش، مدیریت ارتباط با مشتریان و روابط‌عمومی هستند. نحوه‌ی برخورد پرسنل شرکت با مشتریان و کیفیت خدماتی که پس از فروش دریافت می‌کنند در ایجاد تمایز اهمیت بسیار زیادی دارد. منابع انسانی به‌ویژه اعضایی که با مشتری و ارباب رجوع سروکار دارند، باید برای نحوه‌ی برخورد درست آموزشهای لازم را ببینند.

 

3) بازاریابی اجتماعی را جدی‌تر دنبال کنید.

یکی از فاکتورهای تمایزبخش که شرکت‌ها در کشورهای پیشرفته توجه زیادی به آن می‌کنند، انجام دادن مسئولیت‌های اجتماعی‌شان است. کمک به حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از مسائل روز در کشور ماست و شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت برای انجام مسئولیت اجتماعی خود و در پی آن متمایز شدن در میان افراد جامعه به خوبی استفاده کنند.

 

4) اخلاق‌مدار باشید.

در بازاری که شلف فروشگاهها پر است از محصولات مشابه، رعایت اخلاقیات توسط یک شرکت نقش مهمی در متمایز شدن آن دارد. شرکتها باید به تعهداتی که به مشتریان خود می‌دهند، عمل کنند در غیراینصورت مشتری دیر یا زود به سراغ دیگران خواهد رفت. 

اجازه دهید به یک نمونه از عدم رعایت تعهد اشاره کنم. برای یکی از دفاتر جدید خانواده TMBA درخواست نصب اینترنت داده‌ایم. شرکت کارفرما که یکی از شرکتهای معروف در حوزه‌ی خدمات اینترنت است و تبلیغات زیادی هم می‌کند، بارها خلف وعده کرده و هر بار به بهانه‌های مختلف از انجام تعهد خود در محدوده‌ی زمانی که خودش اعلام کرده، شانه خالی می‌کند. این نوع رفتار شاید در بازار انحصاری جوابگو باشد اما در بازار رقابتی که شرکت‌های زیادی در حال فعالیت هستند، مشتری حق انتخاب دارد و دنبال بهترین محصول با بهترین خدمات است.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.