سی و نهمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار منتشر شد
شماره جدید دوماهنامه توسعه مهندسی بازار (سال هشتم، شماره سی و نهم، مهر و آبان 1393) منتشر شد. شایان ذکر است فیلم گفتوگو با مدیر بازاریابی باشگاه بارسلونا که ضمیمهی اهدایی این شمارهی مجله است (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی)، مجموعهای از وظایف باشگاههای فوتبال را برمیشمارد تا بتوانند خود را برند سازند؛ همچنانکه بارسلونا، از یک تیم محلی، به برندی جهانی تبدیل شد.
متنی را که در ادامه می خوانید، یادداشتی است که برای این شماره از مجله نوشته ام.
ميزگرد بازاريابي ورزشي، فيلم گفتوگو با مدير بازاريابي باشگاه بارسلونا، گفتوگوهاي تلفني با استادان بازاريابي ورزشي جهان، تبليغات، مذاكره، خردهفروشي
سرمقاله، ميزگرد، گفتوگو با استادان خارجي، گزارشها، آثار و مقالات اين شماره عمدتاً در حوزهي "بازاريابي ورزشي" است. فيلم آموزشي هديهي اين شماره نيز گفتوگويي است با مدير بازاريابي باشگاه بارسلونا كه 10سال اين پُست را دارد. دليل رويكرد نشريهي "توسعه مهندسي بازار" در اين شماره نيز تقارن انتشار مجله با برگزاري بازيهاي آسيايي و پارآسيايي 2014 كرهجنوبي بود.
سرمقالهي اين شماره را دكتر حميد قاسمي تحرير كردند كه افزون بر تخصص و تدريس در مقاطع دكتري و ارشد، شخصيت شناختهشدهي رسانهاي و ارتباطاتي در ورزش ايران است.
ساير صفحات نشريه بنا به روال همچنان با موضوعات متنوع بازاريابي، تبليغات، گفتوگو با استادان ايراني خارج از كشور در حوزهي مديريت و بازاريابي، گفتوگو با مترجمان ايراني كتابهاي بازاريابي، و آثار و مقالات متنوع در حوزهي تبليغات، مذاكره، خردهفروشي، بستهبندي دنبال شده است. با اين توجه كه يك فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد نيز طبق معمول ضميمه است با عنوان "خطرهاي قوموخويشبازي در كسبوكار."
ميزگرد بازاريابي ورزشي، چالشها و راهكارها
حاضران ميزگرد از منظر علمي، و عملي دربارهي ويژگيها، چالشها، و راهكارهاي بازاريابي ورزشي در ايران پرداختند. اين نخستين ميزگرد در حوزهي بازاريابي ورزشي است كه اميدواريم در آينده با تفكيك موضوعات، ميزگرد با حضور "استادان دانشگاه" و "استادان بازار" تداوم يابد.
گزارش، آثار و مقالات، و گفتوگوها در حوزهي بازاريابي ورزش
دو گفتوگوي اختصاصي با استادان برجستهي جهاني داريم در حوزهي بازاريابي ورزشي
1. گفتوگوي تلفني با پروفسور ديويد شيلبري، متخصص بازاريابي ورزشي
2. گفتوگو با پروفسور جاشوا گوردون، بنيانگذار مؤسسهي تعارضات ورزشي (SCI)
اما گزارشها و آثار و مقالات در حوزهي بازاريابي ورزشي عبارتند از:
1. بازي برندهاي جهاني در بازيهاي 2014 اينچئون كرهجنوبي
2. چگونه يك باشگاه در حال مرگ را به يك برند قدرتمند تبديل كنيم
3. بازاريابي ليگ قهرمانان اروپا
4. مروري بر تازهترين شمارهي مجلات "بازاريابي فوتبال" و "اسپورتسپرو"
گفتوگو با استادان ايراني در حوزهي بازاريابي
اين شمارهي نشريه، حاوي گفتوگويي است اختصاصي با دكتر عليرضا نظريان، مدير گروه MBA دانشگاه وست لاندن با عنوان فرهنگ سازماني و تأثير آن در رشد و سقوط شركتها.
گفتوگو با مترجمان كتابهاي بازاريابي
دو گفتوگو در اين شماره ميخوانيد، يكي با بهمن فروزنده، مترجم كتاب "اصول بازاريابي" ويراست دوازدهم، اثر فيليپ كاتلر و گري آرمسترانگ.
گفتوگوي دوم با خليل جعفرپيشه، مترجم كتاب "برندينگ عاطفي" است اثر مارك گوبه. اين كتاب را انتشارات بازاريابي چاپ و منتشر كرده است. چاپ دوم اين كتاب در بازار است و قابل خريداري.
موضوعات متنوع بازاريابي، تبليغات، خردهفروشي، مذاكره، بستهبندي
سالوادور فيليپ دالي، نقاش خلاق و هنرمند برجستهي جهاني را ميشناسيد. او براي آثار هنرياش، بازاريابي خاص خودش را دارد. در اين شمارهي نشريه دربارهي بازاريابي سالوادور دالي بخوانيد.
هر شمارهي نشريه از تبليغات خلاق شركتهايي ميخوانيد كه قرار است مشتريان را شگفتزده كنند. در غيراينصورت، ميدانند كسبوكارشان برچيده خواهد شد.
"آيندهي خريد در سال 2030" مقالهاي است كه به خردهفروشان ميگويد بايد چه تغييراتي در كسبوكارشان پديد آورند. چون زمانه دگرگون شده و بيش از اين نيز دگرگون خواهد شد.
دربارهي "بستهبندي"، اخبار بازاريابي جهان، و اقدامات و فعاليتهايي كه شركتهاي كوچك و بزرگ انجام ميدهند تا بازاريابي خود را ارتقا بخشند، فروش خود را افزون كنند، برندشان را در ذهن و ضمير بازار ثبت كنند، در ساير صفحات همين شمارهي توسعه مهندسي بازار جستجو كنيد.
با اين همه فراموش نكنيم كه مشتري پايه و اساس و مدار و محور همهي فعاليتهاست.
دكتر محمد بلوريان تهراني مقدمهاي از كتاب پيتر فيسك را ترجمه كردند با عنوان نامهي سرگشادهي مشتري. اين نامه را در صفحهي 46 بخوانيد.
اعضای میزگرد این شماره: دکتر سارا کشکر، مهدی اصفهانی، رضا حتمی رازلیقی، پرویز درگی
همکاران این شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر حمید قاسمی، دکتر محمد بلوریان تهرانی، بهمن فروزنده، فاطمه محسنیفر، سیداحسان گلپرور، محمدرضا حسنزاده جوانیان، علی خادم، حمید کلامی، زهرا جورابلو، آرش بهجو، خلیل جعفرپیشه، عادله عباسزاده، فاطمه شیرازی، ستیلا باسقی، فاطمه گویا، احمد محسنی، سعید خیرآبادی
گفتوگو با استادان خارجی (این شماره): پروفسور دیوید شیلبری، پرفسور جاشوا گوردون، دکتر علیرضا نظریان
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
سرویس بینالملل: سیداحسان گلپرور، محمدرضا حسنزاده جوانیان، زهرا جورابلو
اشتراک: مرتضی امیرعباسی
با تشکر از: دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر بهرام خیری، دکتر کامبیز حیدرزاده، دکتر حمیدرضا ایرانی، دکتر رضا اکبریاصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر شهباز برآهویی، دکتر شهرزاد چیتساز، دکتر امین اسداللهی، دکتر فرشاد تجّاری، دکتر محمدعلی قره، دکتر وحید شجاعی، دکتر محمد احسانی، دکتر حبیب هنری، مسعود نجفی
با تشکر از: مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ
با تشکر از ناشران بازاریابی: دفتر پژوهشهای فرهنگی، علم و حرکت، دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیته، مبلّغان، کارآفرینان بزرگ، کتاب یار مهربان، نیاز دانش، مهکامه، فرا، امیران، آوند دانش، بازاریابی
لیتوگرافی: نقشآفرین
چاپ: کامیاب
سبز باشيد