وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

از ابولا هم می توان درس بازاریابی گرفت 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

از ابولا هم می توان درس بازاریابی گرفت

آسیب‌شناسی مسائل و موضوعات مبتلا به سازمان یک ضرورت است. این ضرورت را کارشناسان و متخصصان سازمانی درک و در قالب چارچوبی با نام سندرم یا اختلال سازمانی تدوین کرده‌اند، که در کتاب چهل گفتار پیرامون مدیریت و رهبری به قلم اینجانب شرح مفصلی از سندرم‌ها و آسیبهای سازمانی را خواندیم . اما، این روزها ویروس ابولا برای اکثر مردمان دنیا تبدیل به یک کابوس شده است. ویروسی مرگبار که جان صدها تن را در دنیا و به خصوص در آفریقا گرفته است. حالا می‌خواهیم وجوه مشترک این ویروس کشنده را با بازاریابی مدرن بررسی کنیم. شاید به نظر برسد که این دو موضوع اصلاً به هم ربطی ندارند. اما از بسیاری از وقایع جهانی می‌توان درس گرفت، حتی از ابولا.
چند روز پیش ابتلای یک پزشک امریکایی به ابولا پس از بازگشت از گینه تایید شد و وی نخستین مورد تأیید شده ابتلا به ابولا در نیویورک نام گرفت. تمامی شهروندان نیویورک نگران شدند و ترس شهر را فراگرفت. کسب‌و‌کارها می‌توانند از این فرصت و چگونگی مبارزه با آن استفاده کنند. شاید روزی ویروسی به مهلکی ابولا وارد سازمان شما شود و تمامی کارکنان و بخشها را آلوده سازد. مثلاً یک اشتباه ساده مانند فرستادن یک ایمیل اشتباه باعث نابودی یک شرکت شود و آن را به کل از پای درآورد و مدیران مجبور شوند مدتی طولانی را صرف اصلاح اصول بنیادی و حفظ مشتریان خود کنند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟
از مشکل ابولایی پیش‌آمده فرار نکنید: شیوع ابولا ترسناک است. ولی زمانی که احساس می‌کنید "احتمال" ورود چنین ویروسی به درون سازمان وجود دارد، ترسناکتر هم می‌شود. به عنوان مثال ورود پزشک امریکایی مبتلا به ویروس ابولا به نیویورک "احتمال" انتشار این ویروس را در امریکا افزایش داده  و ترس و وحشت میان مردم نیز بیشتر شده است. دولت امریکا هم این موضوع را تایید کرد و تلاشی برای پنهان کردن آن انجام نداد. بلکه به مقابله با آن پرداخت.
زمانی که شما هم در سازمانتان با یک مسئله بزرگ رو به رو می‌شوید، و یا مشتریانتان به مشکلی برمی‌خورند، به جای آنکه از آن فرار کنید، بهترین راه این است که قاطعانه با مشکل برخورد کنید. باید این خلا را به نوعی پر کنید، در غیر اینصورت فردی دیگر با رویکردی منفی‌گرایانه این کار را خواهد کرد و موقعیت شما را به خطر خواهد انداخت. اگر درباره ویروسی مانند ابولا که گریبانگیر سازمانتان شده است با کسی حرف نزنید، شرایط وخیم‌تر می‌شود. با ابولای سازمانتان مقابله کنید. از آن فرار نکنید. شرایط را ارزیابی کرده و بر اساس آن راهکارهای مناسبی را ارائه دهید.

 

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با خاطره" بخوانید.


منابع:
http://www.adweek.com/news/advertising-branding/americans-fear-ebola-creates-market-some-pretty-sick-products-159718
http://www.marketingmodo.com/ebola-outbreaks-marketing/
http://philbernstein.com/ebola-and-the-power-of-stories/

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.