وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت منتشر شد

کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت، سومین کتاب از مجموعه کتابهای بازاریابی و زندگی، امروز به دستم رسید. این کتاب را به آقای دکتر سید مهدی الوانی، پدر علم مدیریت ایران تقدیم کردم. یک صفحه با عکس این استاد بزرگ در آغازین صفحات کتاب زینت بخش است. کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت با تلاش و همت همکارانم در انتشارات بازاریابی یک روز بعد از انتشار دومین کتاب این مجموعه، کتاب بازاریابی و زندگی با فروش، چاپ و منتشر شد.

با هم پیشگفتاری را که برای این کتاب نوشته ام بخوانیم:

 

  زندگي و حرفه‌ي من بازاريابي است و اين كتاب تنها بخشي از زندگي و حرفه‌ي مرا ترسيم مي‌كند. بازاريابي يك شغل نيست، يك حرفه نيست، براي آنكه بازارياب خوبي شويد، ضروري است با آن زندگي كنيد، راه برويد، قدم بزنيد، بخوابيد، بخوريد، تفريح كنيد، كار كنيد، همواره به فكر بازاريابي باشيد در سفر و حضر.‌

 كتاب "دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌هاي معلم بازاريابي"، 1388 ‌

 

 بازاريابي، زندگي و حرفه‌ي من است، و مديريت چتر فعاليتهايم؛ چراكه باور دارم "سازمان" و "مديريت"، بزرگترين اختراع بشريت است. پرتاب فضاپيماها در اعماق كهكشانها، شناوري اقيانوس‌پيماها در ژرفاي درياها و اقيانوسها، اكتشاف قاره‌ها و سرزمينهاي تازه، اختراع و توليد داروهاي معجزه‌آسا و زندگي‌آفرين، همگي را مرهون تأسيس سازمانها و "مديريت" هستيم. از اين رو، اين كتابم را با عنوان "بازاريابي و زندگي با مديريت" ناميدم.‌

 پيش از اين، از مجموعه‌ي "بازاريابي و زندگي"، دو عنوان كتاب منتشر شده و اين سومين كتاب از آن مجموعه است بشرح زير:‌

 

1- بازاريابي و زندگي با ورزش‌

2- بازاريابي و زندگي با فروش

3- بازاريابي و زندگي با مديريت‌

 

همه‌ي آنچه در اين كتاب - بازاريابي و زندگي با مديريت - و دو عنوان كتاب ديگرم آمد، قبلاً در وبلاگم به نشاني ‌ www.dargi.ir‌ قرار گرفته بود و اكنون با تدويني تازه تقديم شما خواننده‌ي گرامي و علاقه‌مند است.

 

ساختار كتاب بازاريابي و زندگي با مديريت

"بازاريابي و زندگي با مديريت" حاوي سه فصل است:‌

  • فصل اول: انديشه‌ها و بينشهاي مديريتي‌
  • فصل دوم: راهكارها و تدابير مديريتي‌
  • فصل سوم: تستها و ابزارهاي مديريتي‌

 

فصل اول: انديشه‌ها و بينشهاي مديريتي

نخستين عنوان اين فصل را با الهام از لقمان حكيم آغاز كردم كه گفت: ادب از كه آموختي، از بي‌ادبان. من نيز اقتباس كردم و نوشتم: "مديريت از كه آموختي، از نامديران." ‌

"16سبك نامديران" را با نگرش بازار ايران تدوين كردم كه مي‌تواند آينه‌اي باشد پيش روي مديران تا با آگاهي از آن، روش و رويه‌اي ديگر در پيش گيرند.‌

‌"اداره‌ي سازمان با دو مديرعامل"، دومين عنوان اين فصل است. دنياي مديريت امروز تغيير و تحولات شگرفي به خود ديده است از جمله مديريت سازمان با دو مديرعامل. اين عنوان نقض غرض است براي ضرب‌المثل رايج فارسي كه همواره شنيده‌ايم: ده درويش در گليمي بخسبند و دو پادشاه در اقليمي نگنجند. جالبتر آنكه سازمانهاي كنوني و پيشرو، اكنون داراي سه مديرعامل هستند. چنين نگاهي به مديريت سبب خواهد شد در آينده نيز سازمانهاي ايراني، نگرش خود را از "تك‌مديرعاملي"، ارتقا بخشند.

در فصل نخست، برخي از چارچوبهاي ذهني و حتي پارادايمهاي پيشين شكسته خواهد شد و درمي‌يابيم كه "سِمتهاي سازماني" تغيير يافته و مديران بايد "پهناي باند فكري" خود را روزبه‌روز گسترده‌تر سازند. بخشي از اين "سمتهاي سازماني" براي مدير عبارت است از: 1) رهبر انديشه‌ها، 2) معمار كسب‌وكار، 3) ديده‌بان كسب‌وكار، 4) دانشمند داده‌ها، و 5) مديريت تجربه‌ي مشتري‌.

شاه‌بيت نهايي اين فصل، "اشتراك‌گذاري" است. باور راسخي دارم كه عصر كنوني را بايد عصر "اشتراك‌گذاري" ناميد. دنياي امروز، دنياي "اشتراك‌گذاري" است. به‌طور حتم و يقين، سازمانهاي بالنده‌ي امروز يك رمز حياتي و معجزه‌آفرين دارند و آن "اشتراك‌گذاري" افكار، انديشه‌ها، رفتارها، و حتي شكستها، خطاها، و كاستيها است. سازماني مزيت رقابتي دارد كه تمامي پيكره‌ي سازمان در حال "تعامل" بويژه "اشتراك‌گذاري" است. تشريح اين نكته را در صفحات 201 تا 207 بخوانيد.‌
 

فصل دوم: راهكارها و تدابير مديريتي

‌"راههاي از بين بردن سندرم عجله نكنيد"، آغازين عنوان اين فصل است. اگر علاقه‌منديد درباره‌ي سندرم‌هاي سازماني بيشتر بدانيد، پيشنهاد مي‌كنم به دو عنوان زير مراجعه كنيد:‌

1- مراقب سندرم آپولو در استخدام كاركنانتان باشيد، كتاب دل‌نكته‌هاي معلم بازاريابي، صفحه‌ي 125 تا 130‌

2- سندرم‌هاي اختلالات سازماني، كتاب چهل گفتار پيرامون مديريت و رهبري در كسب‌وكار، فصل دوم، صفحات 49 تا 69 

ساير موضوعات متنوع فصل دوم اين كتاب - بازاريابي و زندگي با مديريت -عبارتند از: چگونه با حجم بالاي كار كنار بياييم و خدماتي شايسته‌تر ارائه كنيم، نشانه‌هاي مديريت ذره‌بيني و راهكارهاي مقابله با آن، عذر كارمندان ناكارآمد را بخواهيد و...‌

‌"مديريت اخلاق سازماني، قطب‌نماي اخلاقي مديران"، آخرين عنوان اين فصل است. چنين ديدگاهي باعث خواهد شد كه فارغ از انديشه‌ها و بينشهاي مديريتي كه در فصل اول خوانديد، و يا "راهكارها و تدبيرهاي مديريتي" كه در همين فصل مي‌خوانيد، "قطب‌نماي" خودتان را به‌كار اندازيد. قطب‌نماي اخلاقي مديران منشوري است كه هم "شتاب سازمان" و هم "دقت در مسيريابي" سازمان را بر عهده دارد.

مديران كه در تلاطم و آشفتگي بازارها و تغيير و تحولات جهاني، وظيفه‌ي سكانداري را بر عهده دارند، بدون اين "قطب‌نماي اخلاقي" راه به جايي نخواهند برد.

 

فصل سوم: تستها و ابزارهاي مديريتي

در اين فصل، شما به‌عنوان مدير، با مجموعه‌اي از پرسشنامه‌ها و تستها روبه‌روئيد. كافي است براي ارزيابي خود، اين پرسشنامه‌ها و تستها را تكميل كنيد. خوشبختانه هم نمره‌گذاري آن، و هم تفسير آن نيز در اختيارتان است.‌

پيشنهاد مي‌كنم پس از به دست آوردن نمره و تفسيري كه خودتان بر مبناي "راهنماي تفسير پرسشنامه" در اختيارتان است، حتماً به فصل اول و دوم مراجعه كنيد. قطعاً اين بار با داشتن يك ارزيابي از خودتان، براي كسب آگاهي و بينش مديريتي ولع بيشتري خواهيد داشت. به علاوه، با مطالعه‌ي فصل دوم درمي‌يابيد كه بهتر است با "نگاه گسترده‌تر" از اين تدابير و راهكارها استفاده كنيد.‌

با وجود آنچه گفته شد، مي‌توانيد هر كجاي كتاب را كه علاقه‌منديد، بگشاييد و آن را بخوانيد. اما اگر تا حدودي به فصل‌بنديها و تقدم و تأخر مطالب آن پايبند باشيد، درمي‌يابيد كه شما به‌عنوان شخص مدير، مي‌توانيد با "‌گشاده‌دستي" و انعطاف‌پذيري بالا، مجموعه‌ي انديشه‌ها، راهكارها، و تدابير و اقدامات‌تان را در سراسر سازمان پوياي خودتان به‌كار اندازيد و نتيجه‌ي مطلوب به دست آوريد؛ اين سوداي شما و نيك‌انديشاني است كه آرزومند تعالي سازمانهاي ايراني هستند. ‌

لازم مي‌بينم از همراهان عزيزم كه هميشه يار و ياور من در انجام وظايف خدمت‌رساني به اهالي باپتانسيل بازاريابي ايران بوده‌اند، صميمانه تشكر كنم.‌

مرتضي اميرعباسي زحمات ارزشمندي را در نظم‌بخشي به اين كتاب متحمل شدند، ضمن آنكه محمدرضا حسن‌زاده جوانيان هم كمكهاي شاياني كردند.

احمد آخوندي، مدير تواناي انتشارات بازاريابي، و محسن جاويدمؤيد، سردبير داناي مجله‌ي "توسعه مهندسي بازار" نيز در ساماندهي مطالب و ويراستاري اين كتاب تلاشهاي ارزنده‌اي داشتند.‌

از تمام اين عزيزان و ساير همراهان خوبم در گروه ‌TMBA‌ كه هر يك ستاره‌اي درخشان و گوهري گرانبها هستند، صميمانه تشكر مي‌كنم.‌

آرزومندم با مطالعه‌ي كتاب "بازاريابي و زندگي با مديريت"، نگاه نقادانه پرورش يابد و با اظهارنظرهاي خود و ارسال آن، نگاهي نو به "بازاريابي و زندگي با مديريت" پديد آيد و شاهد سازمانهاي پرتوان در عرصه‌هاي گوناگون كشورمان باشيم.‌

لطفاً از طرق زير دستورات و نظرات ارزشمندتان را به ما برسانيد:


سايت شخصي پرويز درگي: www.dargi.ir
نشاني ‌اينترنتي: info@TMBA.ir
سايت انتشارات بازاريابي:  www.marketingPublisher.ir
نشاني اينترنتي: info@marketingPublisher.ir
نشاني انتشارات بازاريابي: تهران، خيابان آزادي (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالي، كوچه نمايندگي، پلاك 1، واحد 10
با شماره‌ي تلفكس: 66431461(021)
با شماره‌ي تلفنهاي: 66423667‌(021)‌ و 66434055‌(021)
با شماره‌ي تلفن همراه شخصي‌ام: 091221994281‌

سبز باشید

پرویز درگی

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.