وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

به مناسبت روز خبرنگار 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

به مناسبت روز خبرنگار

هفدهم مرداد روز خبرنگار نامیده شده است. خبرنگاران وجدان بیدار هر جامعه‌ای هستند و به همین دلیل رسالت بسیار سنگینی دارند. تاریخ خبرنگاری و به‌طورکلی ژورنالیسم آکنده است از نامهای بزرگی که در مقاطعی از زمان حتی از سیاسیون و هنرمندان جامعه خود شهرت بیشتری داشتند و این نشان از اهمیت بسیار بالای این حرفه دارد. خبرنگاران متعهد و شجاع با عینک ریزبینانه خود، ناهنجاری‌ها را رصد می‌کنند و با اطلاع آنها اجازه سرایت‌شان را می‌گیرند. بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین ما از حوادث مختلف ماحصل همت این قشر از جامعه است. حضور در برنامه‌های رادیو و تلویزیون این فرصت را به من داده که از نزدیک شاهد زحمات این عزیزان باشم. ضمن تبریک به تمام خبرنگاران عزیز کشورمان، در ادامه نکاتی را ذکر خواهم کرد؛ نکاتی با رنگ‌وبوی بازاریابی که امیدوارم به پیشرفت این عزیزان کمک کند:

 

1) صداقت در ارتباط با مخاطب

اگر از بزرگان کاروکسب و مدیران کارکشته سؤال بپرسیم که مهمترین دلیل پیشرفت یک سازمان را چه چیز می‌دانند، مسلماً پاسخ خواهند داد: صداقت. کاروکسبهایی که سالهاست به ارائه خدمت به مشتریان خود می‌پردازند، بیش از هرچیز صداقت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. همواره به بازاریابان و فروشندگان محترم تأکید می‌کنیم که برای فروش بیشتر، صداقت را از یاد نبرند. تنها از کانال صداقت است که می‌توان یک رابطه‌ی بلندمدت با مشتری برقرار کرد.

صداقت در خبرنگاری از اصول مهم این حرفه است. در هندبوک رویترز در قسمت دقت این موارد ذکر شده است:

•تصحیح‌ها

•ذکر منبع

•نقل‌قول‌ها

•انعکاس واقعیت

•تاریخ رویداد و تاریخ خبر

•دیدگاه

•گزارش شایعات

•تصاویر گرافیکی و تصاویر نامناسب

رعایت موارد فوق توسط یک خبرنگار باعث می‌شود که مخاطبان در بلندمدت به او و مجموعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، اعتماد کنند و رابطه‌ خود را با آنها تحت هیچ شرایطی قطع نکنند.

 

2) بقا در عصر دیجیتال

چند سال پیش وقتی صحبت از خبرنگاری می‌شد، تصویر چند روزنامه یا حداکثر چند شبکه یک و دو تلویزیون به ذهن‌مان می‌آمد. امروزه با پیشرفت رسانه‌های مختلف، عرصه خبرنگاری نیز دچار تحولات بسیار جدی شده و اشکال جدیدی به آن اضافه شده‌اند. درست همانطور که ظهور اینترنت و گسترش آن کاروکسبها را دگرگون کرد و آنهایی که نتوانستند پابه‌پای شرایط جدید گام بردارند، از بازار حذف شدند، خبرنگارانی نیز که نتوانند خود را به‌روز کنند و با ابزار ارتباطاتی جدید کار کنند، دیر یا زود به حاشیه رانده خواهند شد.

 

3) توجه به نیازهای مخاطب هدف

ما در بازاریابی تنها زمانی می‌توانیم ادعای موفقیت کنیم، که نیازهای مخاطب هدف‌مان را شناخته باشیم و با محصول و خدمت خود در صدد رفع آن به بهترین شکل برآییم. در حوزه خبرنگاری نیز شناخت مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد: آیا مخاطب ما تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان است یا یک فرد عادی که علاقه زیادی به مطالعه ندارد؟ آیا مخاطب ما بیشتر با عکس ارتباط برقرار می‌کند یا با متن؟ بازدیدکنندگان سایت ما بیشتر خانمها هستند یا آقایان؟ کدام روزها آمار فروش یا بازدید بیشتر بوده و علت آن چیست؟ پاسخ هر یک از این سؤالات به خبرنگار کمک می‌کند که خوراک خبری بهتری را به مخاطبش ارائه دهد.

 

4) شناسایی، شناساندن، خشنودی

تعریف من از بازاریابی این است: شناسایی، شناساندن و خشنودی. برای موفقیت در بازاریابی ابتدا باید بتوانیم محیط کلان، محیط خرد، بازاری که در آن فعال هستیم، مشتریان هدف، امکانات خود و ویژگیهای محصول یا خدمت را بشناسیم. در مرحله بعد لازم است بتوانیم نتایج این شناسایی را بشناسانیم. هر چقدر شناساندن ما به شکل بهتر و دقیق‌تری انجام شود، در مرحله سوم یعنی مرحله خشنودی مشتری موفق‌تر خواهیم بود.

خبرنگاران نیز دقیقاً شرایط مشابهی دارند. وظیفه اول خبرنگار، شناسایی است. شناسایی سوژه از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از شناسایی نوبت به شناساندن می‌رسد؛ اینکه چگونه در سریع‌ترین زمان با بالاترین کیفیت (که شامل دقت و حفظ امانت می‌شود) خبر به اطلاع مخاطب برسد. به همین دلیل است که ما برخی از خبرگزاریها را بیشتر از سایرین بازدید می‌کنیم چون به صورت لحظه‌ای اخبار خود را منتشر می‌کنند. مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با کشورهای 1+5 نمونه خوبی از این مورد است. برخی از سایت‌ها کوچکترین اتفاقات را نیز مورد پوشش خود قرار می‌دادند. پس مرحله شناساندن خیلی مهم است. و در نهایت خشنودی مخاطب است. منظور از خشنودی مخاطب در اینجا ارضا شدن حس کنجکاوی و تمایل او به آگاه شدن درباره یک موضوع خاص است. شاید خبرنگار مجبور باشد اخبار ناگواری را گزارش دهد اما مهم این است که مخاطب از اینکه از آن رویداد آگاهی یافته، احساس رضایت کند.

در پایان لازم می‌دانم که از همکاران خبرنگار خودم در خانواده TMBA که از طریق سایت خبری مارکتینگ‌نیوز، دوماهنامه توسعه مهندسی بازار و ماهنامه بازاریاب بازارساز تلاش می‌کنند اخبار حوزه بازاریابی را سریع و دقیق به اطلاع مخاطبان این حوزه برسانند، تشکر کنم و برای همه آنها آرزوی موفقیت روزافزون دارم. 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.