وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

برند خود را به سبک ستاره‌ها بسازیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

برند خود را به سبک ستاره‌ها بسازیم

هر آنچه هستی، بهترین باش. این معنای برند بودن است. برندهای شخصی نمودی از هویت افراد بوده و اهمیت آن در شکل‌گیری ارتباطات و پیشرفت شخصی غیرقابل انکار است. اما چه روشی بهتر و آسانتر از آنکه با یادگیری از ستاره‌ها و اسطوره‌های جهانی، برند شخصی خود را بسازیم؟ در ادامه درسهایی از برخی از مطرح‌ترین چهره‌ها را مرور می‌کنم که بکارگیری آنها در زندگی روزمره می‌تواند به ارتقای مهارتهای شخصی و برند ما کمک شایانی کند.
1- جی کی رولینگ –اشتیاق  و بوی خوش موفقیت
جی کی رولینگ شاید پرآوازه‌ترین داستان‌نویس عصر حاضر باشد که با نگارش مجموعه داستانهای هری پاتر به شهرتی جهانی دست یافت. کتابهایی که لقب یکی از پرفروشترین کتابهای تاریخ بشریت را با بیش از نیم میلیارد نسخه به خود اختصاص دادند. رولینگ نمونه بارز افرادی است که از فرش به عرش رسیدند. بگونه‌ای که وی هم‌اینک در زمره‌ی ثروتمندترین زنان جهان و چهل‌وهشتمین چهره‌ی شناخته شده دنيا به انتخاب فوريس است.
مهمترین ویژگی شخصیتي رولینگ، اشتیاق زایدالوصف او به کار خود، یعنی نویسندگی است. ترکیب اشتیاق و خوش‌بینی، اکسیر موفقیت خالق هری پاتر است. زنی که وقتی دختر بچه‌‌ای 6 ساله بود به نوشتن داستان روی آورد، اما شاید هيچ داستاني به اندازه ماجرای پسرک عینکی جادوگر، او را شیفته رمان نویسی نکرد. خود در خاطراتش می‌نویسد که در سال 1990 در زمانی که در ایستگاه به انتظار قطار لندن نشسته بود، به ناگهان ایده‌ی هری پاتر به ذهنش خطور کرد. اما اولین رمان از مجموعه هری پاتر با نام هری پاتر و سنگ جادو در سال 1995 آنهم بعد از آنکه 13 ناشر رمان رولینگ را رد کردند به چاپ رسید. مدتی نگذشت که 120 میلیون نسخه از اولین رمان خانم نویسنده به 67 زبان زنده دنیا به فروش رفت. فروش بالای این کتاب موجب شد که انتشارات بلومز بری  سرخوش از موفقيت غيرمنتظره‌اش. رمان هری پاتر و سنگ جادو را حتي به زبان یونان باستان و لاتین نیز عرضه کند.
حتی کودک خردسال رولینگ نیز ذره‌ای از اشتیاق او به نویسندگی نکاست و او همچنان پر قدرت به کار خود ادامه می‌داد به گونه‌ای که در کمتر از 5 سال قله‌های موفقیت را یک به یک فتح کرد و به ثروتی افسانه‌ای و شهرتی مثال زدنی دست یافت. حال آنکه مدیریت انتشارات بلومزبری در ابتدا با وجود قبول رمان او، به رولینگ پیشنهاد داده بود که به جای نویسندگی بهتر است به یک کار روزمزد بپردازد، چراکه نویسندگي برای کودکان برای او نان و آب نخواهد شد. اما اشتیاق رولینگ، تمام معادلات را به هم ریخت، چنان که برند هری پاتر امروز به شهرت جهانی رسیده و ارزش جهانی این برند بالغ بر 15 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. ثروتی که جی کی رولینگ را حتی ثروتمندتر از ملکه الیزابت دوم کرد.در واقع، اشتیاق انسان سرچشمه‌ای است از انرژی، که پیشرفت و انگیزه از آن برمی‌خیزد.
صرف نظر از استعدادهاي خداداي‌مان، چنانچه اشتیاق خود را دنبال کنیم، در نهایت برندی خوشنام از ما برجا خواهد ماند. پس به آنچه انجام می‌دهیم مشتاق باشیم و تنها به کارهایی بپردازیم که مشتاق آن هستیم و بعد به نظاره‌ی نتایج پربار اين انتخاب بنشینیم.


2- سیلوستر استالونه –پشتکار به سبک راکی
سیلوستر استالونه نمونه یکی از الهام بخشترین شخصیتهاست که پشتکار او زبانزد خاص و عام است. سیلوستر استالونه 68 ساله، بازیگر، کارگردان و نویسنده مطرح امریکايي است که عمده شهرت برند او مربوط به نقشهای اکشن وی در فیلمهای هالیوودی است. رمبو و راکی دو نقش بیاد ماندنی استالونه است که در به شهرت رساندن او بسیار تأثیرگذار بودند تا جایی که سیلوستر استالونه به خاطر بازی در مجموعه فیلمهای راکی، نامزد دریافت دو جایزه اسکار شد. امروزه دو شخصیت رمبو و راکی یکی از مظاهر فرهنگ امریکایی بشمار می‌روند: راکی بالبوا؛ مشت زني جاه‌طلب که بی محابا در راه عشق و افتخار مبارزه می‌کند و جان رمبو كهنه‌سربازی بي‌باك و دلير که در مأموریتهای تلافی‌جویانه حضوری درخشان دارد.
اما کمتر کسی می‌داند که این ابر قهرمان باپشتكار هالیوود از یک معلولیت قابل توجه در صورت خود رنج می‌برد که از کودکی و در اثر حادثه‌ای سهوی برای او پیش آمده است. در واقع، قسمت پایین صورت استالونه فلج است و به همین دلیل او چهره‌ای غم‌بار و گاه صدایی نامفهوم دارد. اما هیچ یک از این مشکلات نتوانست سد راه اراده پولادین و پشتکار مثال‌زدنی راکی شود.
سیلوستر جوان در ابتدا تنها در نقشهای کوچک و کم اهمیت (مثل نقش جیب بر در فیلم موزها ساخته وودی آلن) ظاهر شد. اما تلاش آمیخته با استعداد، استالونه را به اوج شهرت در میان برندهای سینمایی رساند. استالونه پس از نقش آفرینی در چند فیلم بسیار ضعیف، شبی با تماشای مسابقه بوکس محمدعلی کلی به فکر نوشتن فیلنامه راکی افتاد. محمدعلی نمونه انسانهای با پشتکار بود که الهام بخش استالونه در مسیر موفقیت بود. استالونه یک شبانه روز کامل را بدون وقفه صرف نوشتن نمایشنامه راکی کرد و تلاش بسیاری برای جلب توجه کارگردانان و فروش نمایشنامه خود به خرج داد که البته در ابتدا موفقیت آمیز نبود. سرانجام استالونه نه تنها توانست نمایشنامه خود را بفروشد، بلکه توانست با سماجت و پشتکار، نظر کارگردان  را برای بازی خود در نقش اصلی جلب نماید. اولین فیلم راکی با سرمایه ای ناچیز ساخته شد اما فروش خیره کننده چند میلیون دلاری آن، برند استالونه را یک شبه روی زبانها انداخت. اتفاقی که از لحاظ هنری و تجاری موفقیتی بی نظیر برای راکی بود و جایزه اسکار را نیز نصیب او ساخت.
استالونه بازیگری عملگرا و به شدت سختکوش است که به دلیل اصرار خود به انجام تمام بدلکاریها توسط خودش، چندین آسیب دیدگی و مصدومیت نیز دارد. به طور مثال او به دلیل مشتی که در فیلم راکی به سینه اش وارد شد، در بیمارستان بستری گردید. یک بار نیز مهره های گردن او شکست و در فیلم فرار به سوی پیروزی نیز انگشتهای او در اثر دریافت پنالتی از پله فوتبالیست افسانه ای دچار شکستگی شد.
کنستانتین کاوافی در یکی از اشعار خود توصیه میکند که همواره باید دعا کنیم که سفرمان طول و دراز و لبریز از حادثه ها و آگاهی باشد. لحظه هایی پر از سرخوشی و نشاط و گاه غم، البته مهم این است که صبور باشیم و با شتاب سفر نکنیم. چون خردمندی در گرو صبر و پشتکار است. افرادی نظیر استالونه ثابت کردند که هیچ چیز در دنیا نمیتواند جای سماجت و پشتکار را بگیرد، حتی استعداد. به قول بزرگی هیچ چیز عادی‌تر از آدم های ناموفق نیست. حتی نبوغ هم نمیتواند جایگزین پشتکار باشد، نابغه های ناکام نیز تقریبا یک ضرب المثل هستند که وصف آنها را بسیار شنیده ایم. از تحصیلات نیز کاری ساخته نیست. دنیا پر از تحصیل کرده های ناموفق است. اما تنها پشتکار و اراده است، که صاحبان قدرت مطلق اند.


3- شون کانری: برندی که قدرت انتخاب بالايي داشت
شون کانری یکی از مطرح ترین بازیگران جهان، عمده شهرت خود را مدیون به تصویر کشاندن شخصیت محبوب جیمز باند در مجموعه هفت گانه این فیلم هاست. مشهورترین و مهمترین اسکاتلندی در قید حیات، جذابترین مرد قرن و محبوب ترین بازیگر انگلیسی، تنها تعدادی از القاب برند مشهور سر توماس شون کانری است.
جالب است بدانیم که کانری کار خود را با فوتبال آغاز کرد. شاید به همین دلیل باشد که فرگوسن در یک مصاحبه، علاقه وافر خود را به همبازی شدن با کانری رسانه ای کرد. گفته میشود که حتی به کانری پیشنهاد شده بود که در ازای هفته ای 25 پوند با یکی از تیم های مطرح عقد قرارداد کند. هرچند شون کانری ابتدا وسوسه شد که این پیشنهاد را بپذیرد اما به گفته خودش: "این فکر به ذهنم رسید که یک فوتبالیست خوب تنها تا 30 سالگی میتواند در اوج باشد و من همان زمان 23 سال داشتم. بنابراین تصمیم گرفتم بازیگر شوم و به نظرم میرسد که این انتخابی هوشمندانه بود."
در واقع، ما در طول زندگی خود دست به انتخابهای بسیاری میزنیم و در این میان شاید انتخاب شغل مناسب به نسبت سایر انتخابهایمان اهمیت بالاتری داشته باشد. چرا که این انتخاب در صورت موفقیت میتواند مسیر دیگر افقهای زندگی را هموار سازد و سبب توفيق در سایر ابعاد شود. میدانیم که شغل افراد ستون فقرات و قوام دهنده برند شخصی ایشان است و ارزش حقیقی برندهای شخصی با کار ایشان تعیین میشود. لذا زماني را صرف تامل و انديشيدن دراين خصوص كنيد که طی 20 سال آینده میخواهید در چه جایگاهی باشید و بر این اساس کار راهه شغلی خود را به خوبی ترسیم کنید. چرا که این امر تأثیر بسزایی روی برند شخصی شما و تلقی دیگران از آن خواهد داشت.
خداوند قادرترین كارگردانیست که با رسیدن سپیده دم میگوید: نور، صدا، تصویر، حرکت! او زیباترین فیلم هستی را کلید میزند و من بهترین نقش را برایتان آرزو میکنم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.