وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه زمانی که آینده نامشخص است بازاریابی کنیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه زمانی که آینده نامشخص است بازاریابی کنیم؟

در این پرده یک رشته بیکار نیست
سر رشته بر ما پدیدار نیست
که داند که فردا چه خواهد رسید
ز دیده که خواهد شدن ناپدید
کرا رخت از خانه بر در نهند
کرا تاج اقبال بر سر نهند – خمسه نظامي – جنگ دارا و اسكندر
در مصاحبه‌ام با روزنامه آسيا، وضعيت آتي بازار ايران را به طور اجمالي بررسي كردم. در آن مصاحبه به یک ضرب‌المثل چینی اشاره كردم كه می‌گوید: ماهی آخرین موجودی است که می‌فهمد در آب غوطه‌ور است. چنین نگاهی به “بازار ایران” این واقعیت را به ما می‌آموزد که بکوشیم با ابزار و امکانات به همراه توسعه‌ی داناییهایمان آینده را ترسیم کنیم، و البته بموقع اقدام کنیم.  زیست‌شناس سوئدی اینگوار، نيز در باب ضرورت آينده‌آگاهي مي‌گويد كه یک انسان متوجه آینده می‌تواند حتي صدای رشد یک گیاه را بشنود.آیا گوشها، چشمها، مغزهای ما می‌تواند تلاطم و آشفتگی فراوان بازارها و حضور کنشگران وسیعی که در این بازارها در حال اجرای بازی های خود هستند را بشنود؟ در اين ميان، برخی از کسب‌وکارهای کوچک همیشه این نگرانی را دارند که زمانی که با آینده‌ای نامشخص روبه‌رو هستند، چگونه بازاریابی کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که کسب‌وکار شما آنقدر کوچک نیست که به راحتی از بین برود البته آن قدر هم بزرگ نیست که بقای آن تضمین شده باشد. نسبت به کسب‌وکارهای کوچک، شرکت‌های بزرگ ابزارهای بیشتری برای مقابله با بحرانهای اقتصادی در اختیار دارند. مالیات، تغییر در قوانین و مقررات، کاهش میزان نقدینگی در اختیار شرکت‌ها، خطر تورم، رکود بازار مسکن، کاهش ارزش پول، بدهی‌ها، رقبای خارجی، و آینده‌ی نامشخص بازار نفت وگاز عواملی هستند که باعث می‌شوند صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به آینده‌ی فعالیت خود بیندیشند. در ادامه پیشنهادهایی مطرح می‌شود که می‌توانند تا حدی کسب‌وکارهای کوچک را برای آینده‌ی کاری مبهم آماده کنند.
اولین اصلی که باید به آن توجه کنید این است که همواره  مشتریانی وجود دارند که نیازمند کالاها و خدمات شما هستند. زمانی که شرایط اقتصادی مساعد است طبعاً مشکلی وجود نخواهد داشت. اما زمانی که با رکود روبه‌رو هستیم مشتریان باید بدانند که نفع‌شان در این است خرید خود را به تاخیر نیندازند. من می‌دانم که نقاشی منزل، نجاری، ویا نصب کاغذ دیواری ارزان‌تر نخواهد شد پس اکنون که از عهده‌ی هزینه‌های آن بر می‌آیم این کارها را انجام می‌دهم.
باید به مشتریان خود نشان دهید که در آینده نیز آنها به خدمات یا محصولات شما احتیاج خواهند داشت. این یک سرمایه گذاری برای آینده است.
عامل دیگری که باید به آن توجه داشته باشید یک ترس طبیعی در مشتریان است. مهم‌ترین دلیلی که مشتریان اقدام به خرید نمی‌کنند این است که نگرانند که در آینده متوجه شوند کار اشتباهی انجام داده‌اند. این نگرانی در بسیاری از موارد بی‌اساس است. این ترس مشتریان محصول حجم زیادی از دیدگاهها و نظرات منفی است که هر روز به یکدیگر منتقل می کنند.
مزایای معامله با شما را برای مشتریان توضیح دهید اگر مشتریان ببیند فردی از معامله با شما سود برده است ترسشان از بین می‌رود. تلاش کنید ترس و نگرانی مشتریانتان از بین برود. الآن زمان فروش نیست بلکه باید به مشتریان کمک کنید تا بخرند.

 

سبزباشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.